Vad ska ni betäcka med 2012?

Sv: Vad ska ni betäcka med 2012?

*kl*

Funderar på Runing Playboy till mitt sto..min första betäckning/föl endast för eget bruk,,. mamman har ingen superstam men är väldigt lugn och trevlig...

Min svägerska har ett sto efter honom. Vad jag vet en mycket använd hingst utan några jättemeriter och har väl lämnat ganska mediokra avkommor.

Någon som kan säga något om Mr Gentle Deduction? Såg att han var reiningstammad och av lite rejälare modell:).

Jag gillar! Eller kanske mest hans pappa, har sett mycket trevliga avkommor efter den som har varit snygga, välbyggda och kunnat göra mer än reining!

Men av det jag sett av MGD så verkar han snarlik!

Eftersom jag inte vet vad jag vill inrikta mig på för gren el dyl då jag inte kommit så långt med stoet pga bla graviditet och annat smått å gott så tänker jag att denna hingst skulle nog passa mitt sto fysiskt och psykiskt, hade jag varit ute efter en ren pleasurehäst tex så hade jag sett mig om efter andra, eller reining osv..och hade jag varit ute efter nåt mer sånt så hade jag inte avlat på mitt sto heller för den delen, risken finns att de slutar med "träna hemma, kanske nån clinic, rida skogen" häst, så då "räcker" det eller hur man ska säga...

Jag förstår inte det här resonemanget.
Hoppas du inte tar illa upp för det är inte meningen, men all avel borde baseras på kvalitét, de bäst lämpade kombinationerna och en strävan framåt oavsett om avkomman ska bli skogsmulle!

Bara för att du inte vill använda en ren reining/pleasure/cutting/whatever hingst betyder inte det att du kan rucka på kvalitét.

Det är min bestämda åsikt och jag passar på att påpeka att jag inte lagt någon värdering i nämda hingst utan att jag kommenterar tänket ovan.

Tar inte illa upp..visste att nån skulle säga så, Jag menade inte att rucka på kvalité alls, de är så svårt att förklara när man skriver för man läser så olika.

jag menar inte att jag ska få fram vilken skit som helst för jag ska ha den hemma, menade mer att hade jag vetat att jag vill ha en reining så hade jag kanske sett mig om efter en ren reininghngst och hade jag vetat att jag ska sikta högt i tex reining så kanske inte mitt sto hade varit de mest lämpat för att få fram det heller...bättre så då?!

Jag gillar Mr Gentle Deduction skarpt!
Han är en mycket trevlig och vacker hingst som presterat bra i reining men också stått mkt bra i halter.

Han ger väligt trevliga avkommor (de jag träffat personligen).
Avkommorna går bra i reining men även andra grenar.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
502
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 067
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka