Vad ska ni betäcka med 2012?

lwt03001

Trådstartare
Nu är jag nyfiken! Bläddrade i senaste Lucky Rider och hittade många fina reininghingstar men inte så många gångartshingstar. Vilken hingst ska ni betäcka med i år och vad har ni för sto?

Sv: Vad ska ni betäcka med 2012?

Jag har inte riktigt bestämt mig än om jag skall betäcka i år eller nästa.
Står och väljer mellan tävla-betäcka...
Men hingsten är klar, oavsett år så blir det Dunnit In Hollywood, på mitt
Sparks Well Dun-sto (morfar Buenonic Chex-Reminic), för att förhoppnings-
vis få en avkomma till mig där det bara är min egen förmåga som stoppar. :angel:

:D

Han såg fin ut! Vet du hur stor han är? Vart står han? Finns han över huvud taget i Sverige? Många frågor:).

Han såg fin ut! Vet du hur stor han är? Vart står han? Finns han över huvud taget i Sverige? Många frågor:).

Han är 150 (aren´t they all... :angel:) Finns inte i Sverige, men finns på fryst
i Tyskland. Dell Hendricks ägde honom fram till förra året då han såldes på
Legacy. Vem som köpte vet jag dock inte, och har slut på AQHA-krediter
så kan inte kolla.

Hade jag betäckt mitt sto i år så hade det varit i första hand All Dun Working. Har nämligen en 3 årig avkomma efter honom som är helt magisk. Andra hands valet skulle bli Steady Big Chex. Mitt sto fick ett palominoföl efter honom förra året som blev riktigt lyckat, gillar verkligen stammen på den.

Båda hingstarna verkar jättefina, dock är de något små. (känner mig snart storleksfixerad...) Din Magic är väl runt 143. Men det är ju bara vad jag tycker:). Fölet efter Big och ditt sto såg superfint ut i somras! Vore kul att se en bild på honom igen.

Hur viktigt tycker ni det är att hingsten är ansluten till SQHA breeders? Såg att bara fyra hingstar är anslutna i dagsläget.

Skulle ni kunna tänka er att korsa reining och pleasureblod om ni ville ha en allroundavkomma eller blir det tokigt?

Skulle ni kunna tänka er att korsa reining och pleasureblod om ni ville ha en allroundavkomma eller blir det tokigt?

En bra fråga som det inte går att svara rakt av på.

Jag skulle vilja säga som såhär;
Det beror dels på vilka blodslinjer som ligger bakom och vilken typ individen är.
Låt mig förtydliga,
Många reininghästar har inte alls rent "reiningblod" bakom sig. Det kan vara allt från wiescampblod, gammalt halterblod, cuttingblod och racingblod till linjer med hästar som är mer eller mindre "rena" reiners i de närmsta generationerna (dvs oftast cutting/cowblod längre bak men där man koncentrerat aveln mot reiningpresterande individer och där de kända namnen är rent sammankopplade med reining enbart).

Så har man tex en reiner med hälften wiescamp och äldre halterblod kombinerat med cutting/cow kan det vara en jättebra kombination att lägga på tex pleasureblod OM individen är lämplig. Där måste man också titta på föräldrarna och lite längre bak, vilken typ var dom?

Att lägga en extremt reiningtypad individ på rent pleasureblod blir inte bra. Det blir inte bra att försöka kombinera en häst som har kortare muskler, kanske dålig trav, snabb, kvick och explosiv med mycket motor, naturlig förmåga att gå riktigt lågt och tuffa på med explosivitet och galoppera på med aktion (reinern) med en långsam individ med rak topplinje och längre muskler, liten aktion och helt andra gångarter (pleauerhästen) till exempel.
Men många reiners är inte väldigt typade, utan mer bara tränade åt det hållet (som sina föräldrar kanske också är utan att vara väldigt mycket reiner) när dom egentligen är en allroundmodell. Man måste titta på den specifika individen och dess blodslinjer för att avgöra om det eventuellt skulle bli en bra outcross.

Däremot måste vi försöka komma bort ifrån inaveln i rasen och där kommer utaveln att bli nödvändig men man måste lägga väldigt stor vikt vid individerna och verkligen avla med en väl genomtänkt tanke bakom.

*kl*

jag hoppar in lite sadar, kommer inte betacka i ar om jag inte rakar bli med aldre sto helt sadar hippsomhapp.

Sa kan man vanda pa steken, min lillhingst i framtiden da. Om han nu inte gor mig sa forbannad att jag kapar hans kulor, en haidalena son. Nagot storre i sin typ an Baby, vad for ston borde man lagga en san som han pa? Jag, personligen, ar ratt trott pa san badger, hollywood osv sa dar tittar jag med lite andra ogon eftersom planen ar att skaffa ett eget band med ston i framtiden - ja OM nu Red visar att han ar vard det extra bekymret... Nu gar ju allt som inte ar kosse/reiningblod ut genom dorren pa en gang egentligen, jag hugger hellre av mig ena armen an betacker ett typiskt modernt pleasuresto med honom. Avkomman skulle inte bli bra alls, som Wranglan var inne pa, och malet med ev. avel pa Red ar ju, helt kallt, BRA kossehastar som ar lite arbetsnarkomaner med hog atletisism och explosivitet utan att for den delen ge tappt pa lattheten i traningen. Skulle jag da "ge tappt" o betacka en, for honom, daligt sto sa far jag ju nastan garanterat en dalig avkomma. Ur PR synpunkt sa skulle det ju vara helt tokigt. Nagra allround hastar ar jag inte intresserad av att bygga heller.

De blodslinjer jag kikat lite pa gallande eventuella ston for honom ar lite otippat Sonitas Last, sen ar jag "alltid" lite svag for typen ur Leo linjerna, ja de som har honom nara da som t.ex. Leos Last Sensation. Gamla som gatan, men bade tavlande och arbetande hastar. Sen ar ju Leos Last Sensation i forsta hand ranchhastar och inte sa "refined".. pa gott o ont. Det som talar emot t.ex. Leos Last Sensation ar att de ar av storre modell och jag ar inte helt hundra pa hur de skulle korsa med haidablodet nar bada gamla gobbarna ligger sa pass nara. Sen skulle jag absolut inte saga nej till en Ricochet Rooster dotter. Och pga gamla karlekar och allman sentimentalitet sa skulle det sitta fint med en Tari och garna en Topsail med... o sa en shining spark nar jag anda ar igang... lol :angel: guuuuuud vad jag ar modeeeeern! :cool:

kanske dagens mest onodiga inlagg men.. ajja. lol sa vet ni hur jag sitter o tanker i alla fall... :rofl:

Inte aktuellt med betäckning än på Fröken men när det blir dags ligger ju helt klart Al väldigt bra till för vår del.

Tack för utförligt svar! Anledninge till att jag frågar är att jag skulle vilja avla fram en allroundhäst för ridklasserna till mig som är lite större än mitt sto. Jag skulle vilja ha en avkomma på 155cm och lite längre i kroppen än mitt kortkroppade sto. Bilden du har på din hemsida på Chips Choco Lad är helt perfekt i mina ögon. Men han är kanske bara pleasureblod i?

Al ger väldigt olika höga avkommor.
Har träffat flera stycken som är allt mellan ca 145 - 157

Han är avlad precis så som jag gillar bäst personligen. Med mycket äldre halterblod (obs inte det moderna blodet) på mödernet.

Jag ÄLSKAR ston med gammalt halterblod bakom, dom kan man betäcka med "vad som helst" (med modifikation).

Primus har gett bra med sådana ston, samt foundation och tom sto med delvis reining/cuttingblod där han gav en stor fin avkomma som gått mkt bra i wp, hus, trail med ungdomsryttare osv. Sedan är det svårt att utvärdera hur en hingst ger med olika linjer förrän det finns tillräckligt med avkommor för att kunna avgöra det. Tex vet jag att P ger bra korsat med foundation och äldre halterblod men inte så bra med fullblod (därför får han inte betäcka sådana heller).
Man måste titta på blodslinjerna, vilka är övervägande och hur man har kombinerat dom (tex foundation eller halter + något specifikt som reining eller pleasure eller är det hej hopp utan tanke) samt typen på stoet och de närmsta släktingarna som är jätteviktigt. En del reiners tex är finfina allrounders och en del kan verkligen inte göra något annat än att stoppa, spinna och galoppera i rund form.

Har du hela stammen på ditt sto?

nej jag har inte slangt upp hans stamtavla nanstans pa natet, brukar eg. inte latsas om som om vi har de 2 haidalena bebisarna faktiskt. Inte an eftersom jag inte har nagot att "show for it" med mina raggissockor, men ge mig nan dag sa skriver jag in det har. Ska forsoka fa till en vettig bild pa vildbasen med sa ni kan fa se typen.

Har inte stoets stam flytande i huvudet och har inte papprena har, men kan roa mig med att skriva ner pappans info idag iaf.

Haidalena, efter Haidas little pep, ee peppy san badger, eu Docs Haida, e Doc bar, u Teresa Tivio
undan Lenas sis, e Doc Bar, u Poco sandra e poco bueno, u Shellwin.

snabb historik pa hingsten (marrarna ar inte lika roliga, de foddes vilda o de fortsatte vara vilda sa de har inget roligt showrecord) Superior Perf, CUT. NRHA money-earner, NCHA-money-earner, Perf. points earner. ROM. Bla. Forth Worth NRHA open reserve champ, nrha southwest reining fut. Reserve open champ o ncra open futurity res. champ. Ar for trott for o idas skriva in allt. Haidalena sjalv var en mkt laidback o trevlig hingst, han anvandes till det mesta fran cutting till normalt ranchjobb och ropings. Dessvarre finns han inte langre utan han gick hadan varen da mina bebisar foddes.

Ratt latt o se varfor jag inte vill slanga in nagra poco eller badger marrar :angel: linjeavel i all ara, men som du var inne pa - det har blivit lite VAL mycket av den varan. Sen kanns det val till o fran som om hur man an vander sig sa har man arslet bak "oh FIN! - f*n, peppy san...!" :rofl: Reds broder har alla varit ganska latta att rida in, inget bock och valdigt lite brak. (Sa ska du se att jag akt pa den enda haidapojken som bockar i sommar, jag LOVAR) Det finns inte sa manga Haidalena bebisar om man jamfor med "de flesta andra" hingstar, och eftersom han gett stabila avkommor sa ar det lite darfor jag ar intresserad av att -mojligen- och ytterst eventuellt avla pa Red mest for "husbehov" eller hur man nu ska uttrycka det. Stackars Red far minsann bevisa att han ar vard det extra besvaret med :angel: Visar han sig den har sommaren vara ett javla as som inte kan sta pall i traningen sa ryker kulorna, inge snack om den saken. Jag har ju alltid Baby som ar hans halvsyster (samma hingst) och dar funderar jag pa att i framtiden lagga pa en kompis Cat-hingst som forsta fol och sen lagga lite mer cash pa andra folet om det blir sa. Om nat ar.. eller fem... eller sa... kanske. Mkt snack om hingsten, lite snack om marrarna - men genom aren har Haidalena bevisat att han ar en rejalt stark nedarvare. Han agdes ju av en familjemedlem, det var sa vi fick vara smattingar - i broloppsgava.. :rofl: sa hon ar min go-to person med de flesta funderingar. Ska bli jakligt intressant att aka med henne om hon gor slag i saken ang att foryngra sitt stoband!

Skaffa ett par sjysta wiescampston av rätt modell då? Det brukar sällan bli fel och är helt nytt blod in om han inte har sådana linjer på mödernet?

Man behöver se hela stammen framför sig för att kunna svara:)

Det beror liksom på, är det bara rent cuttingblod på mödernet eller mycket foundation, wiescamlinjer osv. Är det cuttingblod genomgående eller några kända namn och vad är isåfall resten?

Och vad är ditt sto för typ?

Om det de facto är genomgående och övervägande rent cuttingblod och stoet är av den typen så hade jag inte lagt på något annat, nån trevlig reininghingst.
Alternativt en ren wiescamphingst, men jag känner inte till någon sådan i Sverige idag. Det sistnämda skulle kunna ge vad du är ute efter men som sagt så vet jag inte om det finns några wiescamphingstar i Sverige nu...
Om du vill ha en större allroundavkomma så hade jag inte betäckt alls utan köpt en istället. Trist råd jag vet men det blir nog svårt att tillverka en...

Men är det tex övervägande/mycket/genomslående foundationlinjer i stoet, och hon var av allroundtyp så hade jag kollat vad som mer fanns i stammen och spunnit vidare på det. Men med Chic Diesel Olena och Pepnic blodet så känns det inte som att det är så. Du vet inte vad som ligger på bottenlinjen alltså mammans möderne?

Här kommer hennes stamtavlor:

Morfars stam:

http://www.allbreedpedigree.com/pepnics+master

Mormors far:

http://www.allbreedpedigree.com/reed+me+roan+doc

Pappan:

http://www.allbreedpedigree.com/chick+diesel+olena

Jag tycker att hon är ganska mycket reiningtyp då hon är kort i kroppen, dock har hon en väldigt fin överlinje och faktiskt en riktigt fin jog. Svårt att förklara, jag är ju heller inget proffs.

Kan du säga något om stamtavlan?

Tyvärr så finns hon inte med på allbreedpedigree, jag vet inte varför. inte hennes mamma heller.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
502
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 067
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka