Vad ska man välja?

Q

qrumelur

Det är så himla olika vad hingsthållarna erbjuder för villkor och vad det kostar.
Det här är exempel från "Islandshäst-sidan" och jag funderar så mycket...
Allting är exempelsummor.

En del ska ha 12 tusen direkt och sen får man tillbaka en viss summa om det inte blir något.

En del betalar man tex. 2000 kr för vid betäckning och fem tusen vid levande föl.

Eller också betalar man 2000 vid betäckning och fem tusen vid 90 dgr. - Varför just 90 dagar?!

En del erbjuder hämtning av stoet ?!

Vad ska man välja och varför ser det så olika ut?!
Valet av hingst är ju en sak - men om man tycker att hingsthållaren har konstiga villkor, vad gör man då? tar en annan hingst?
 
Sv: Vad ska man välja?

Tja hingstägarna sätter ju sina individuella villkor efter vad dom tycker är bäst. Alla dom alternativen du skrev är vanliga. Vilka av dessa villkor tycker du är konstiga och varför?

Hämtning av stoet är nytt för mig, men det är väl någon tjänst just den hingstägaren kan tillhandahålla då?

Vad du ska välja tycker jag har mer med att göra viken hingst du vill ha. Vilka hingstar kan du tänka dig och om det finns flera likvärdiga -vilka villkor passar dig bäst.

Att många sätter 90 dygns avgift är för att man kan försäkra in fostret från och med då (en del bolag har från 45-e dygnet men inte alla tror jag) så då kan man ju försäkra sin investering och få tillbaka pengarna där om stoet skulle resorbera/kasta.

Tillägg, jag har ingen erfarenhet av islandshästsidan men detta är standard villkor tycker jag.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 430
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 698
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 448
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 847
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp