Vad ska man tänka på om att hyra häst??

Sandrahorse

Trådstartare
Hejsan, jag går på en ridskola vid mig jag rider dära ca 1-3gånger och hjälper dom med deras föl,unghästar,och dom äldre hästarna. Jag är medryttare på ett sto där som är 7år och lite utbildad men inte så jätte mycket. Hon är snäll i hantering och allt och jag har ett tomt stall och ridläraren har frågat om jag vill hyra henne en sommar vilket jag gärna vill :) Och då hyr vi en till häst därifrån isåfall. men just nu är frågan vad ska man tänka på hon är ca 1,64cm i manken polsk import. Den andra kommer vara en liten ponny ca c-ponny eller d-ponny nonstans där ett conemara sto är det som varit på igångsättning hon hade två föl i sommras. Och hon har ej så bra kondition, men rids ca 1-3 gånger veckan :)
 
Sv: Vad ska man tänka på om att hyra häst??

  • Se till att ni har ekonomi att klara alla kostnader
  • Skriv kontrakt, använd ett som finns färdigt att köpa (inget som ni eller ägaren har hittat på). Endast personer över 18 skriver på
  • Se över försäkringsskyddet
  • Om ni ska hyra längre tid, kanske veterinärbesiktning, annars gemensam "genomgång" av hästarna före och efter
  • tillräckligt med bete
  • skugga ihagen
  • ni kan inte resa bort under sommaren
  • komma överens med ägaren om ridning (hur mycket av vem etc)
  • ni ska ha passet om det inte går att få tag på med kort varsel (om en olycka händer och ni måste transportera hästen)
  • ta reda på var ni kan få tag på grovfoder (utöver bete, kan bli mycket om betet är/blir dåligt)
  • se till att få med foderstat/info om vitaminer etc
  • få kontaktinfo till hästarna hovslagare och veterinär
  • köp flughuvor *2 i god tid. De har en förmåga att 1 ta slut i affärerna 2 försvinna i hagen
  • ha roligt
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 299
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 618
Senast: Trissa
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 039
Senast: Lobelia
·
Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 271
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp