Vad ska man tänka på hos stoet?

3rixon

Trådstartare
Har inga planer på att ta föl på någon av mina hästar, utan frågar mer av nyfikenhet och okunskap gällande detta ämnet.

Vad jag förstått är det ganska petigt med vilken hingst som får användas till avel, men det verkar vara mindre noga när det kommer till stona, har jag rätt?
Finns det några egenskaper hos stoet som man inte vill ha, både kroppsligt och beteendemässigt? Mitt ena sto tex är väldigt lång i ryggen och är dessutom milt intåad, skulle inte det vara nästintill idioti att ta föl på henne om jag så skulle vilja?
 
Sv: Vad ska man tänka på hos stoet?

Det finns vissa som är mindre noga när det gäller stoet ja, de betäcker bara för att de kan. Så gör ingen seriösare uppfödare. En seriös uppfödare är petig med stoet också.
 
Sv: Vad ska man tänka på hos stoet?

Man ska vara noga med både sto och hingst tycker jag. Att det är friska och sunda individer är ju grunden. Sen beror det ju på vilka egenskaper man värdesätter och tycker är värt att avla vidare på.
 
Sv: Vad ska man tänka på hos stoet?

Grunden för avel ska vara att man har ett sto som man är nöjd med, kan man säga. Sedan ska målet vara ett föl som är bättre än stoet. För att uppnå det så ska man ta fram stoets svagaste sidor och det viktigaste, hennes starkaste som gör att hon är värd att ha i avel. När det är klart så ska man leta efter en hingst som har alla de starka sidorna som stoet har men som saknar så mycket som möjligt av de svaga.
Gör man det så har man störst chans att lyckas med en bra avkomma.

Men många utgår helt och hållet från allt som är fel på stoet och vill egentligen har ut en avkomma som inte alls är lik stoet. Så är ofta fallet när något vill betäcka sitt travsto med en ridhästhingst. Man sätter fokus på att stoet inte uppfyller kraven man har på en ridhäst och vill ha en hingst med bra ridegenskaper. Då i förhoppning om att den ska tillföra allt som stoet inte har. Med andra ord avkomman man vill ha har i stort sett inget gemensamt med stoet, vilket gör att det är näst intill omöjligt att få fram den.

Så lite enkelt är en ”bra” avel konsten att förstärka föräldrarnas goda egenskaper i avkomman och försöka minimera de dåliga.

Så om nu ditt sto har lång rygg så kommer frågan om det är bra eller dåligt, vilket beror på vad man har för användningsområde för hästen. Men vill man ha en avkomma som behöver ha en kort rygg så är inte det här stoet det sto man ska avla på. Har stoet istället allt annat som behövs för ett ändamål som man vill han en ”medel lång” rygg för. Kan hon vara ett väldigt bra val med rätt hingst som har en medel lång rygg och alla de andra egenskaperna man är ute efter.

Det gör också att det inte behöver vara fel att betäcka "rätt" travsto med "rätt" hingst. Men ofta handlar det då att man t ex vill ha fram en distanshäst och då betäcker med en arabhingst. Inte vilket sto och vilken hingst som helst utan två individer med de egenskaper som man vill ha för den grenen.
 

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 175
Senast: ginnies
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 613
Senast: Blyger
·
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 865
Senast: viltmilla
·
Avel Jag har tänkt betäcka mitt sto och funderar på hingst.... Stoet är 148 cm, har bra överlinje, mycket bra kors, länd, lår, bra ben och...
2
Svar
34
· Visningar
4 365
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp