Vad ska man kunna själv?

mian1

Trådstartare
Hur mycket ska man kunna själv när man hämtar ut sin häst från klinik? Hur mycket information brukar man normalt få?

Vi hämtade vår foderponny från klinik, där hon stått en vecka med en fraktur på ett käkben. Hon hade haft problem att äta och frågorna var många, men svaren få. Hade hon verkligen ätit ordentligt? Varför fanns det då utspottade höbollar i boxen? Hade hon bajsat? Varför fanns det inget bajs i boxen? Vilka följder kunde skadan få? Hur skulle skadan, bristen på mat, foderbyten och medicinering påverka henne? Kunde hon få fång, leversjukdomar eller magproblem?
Svaren var minst sagt få! Ingen kunde svarar klart och tydligt på hur mycket hon ätit och druckit eller när hon sist bajsade och hur avföringen såg ut. Magproblem skulle hon inga få utan det enda vi skulle hålla under uppsikt var så att hon inte fick någon inflammation i tänderna. VAD skulle vi leta efter? Vilka skulle sympomen vara? Jo hon skulle då få hög feber och vara ordentligt svullen över kinden. Vi frågade igen om magen, men veterinären svarade att något sådant i så fall redan visat sig.

När hon kom hem åt hon inte ordentligt, men efter ett drygt dygn så började hon kunna mala med käkarna och vi var överlyckliga. Hon kunde äta som hon gjorde förut. Men lyckan var minst sagt kortvarig. Hon fick diarré, men veterinären sa inte att det skulle vara något allvarligt. På medicinförpackningen stod det att det var en vanlig biverkning och inte ett ord om att det var en allvarlig biverkning utan bara att det var vanligt. Ingen feber, bara mer törstig. Kvällen efter kom febern, på kvällen bara 38,3, men morgonen efter över 39. Jag ringde distriksveterinären. Hon tyckte att medicineringen var fel, att läget var akut och vi fick åka till klinik igen för intensivvård. Ett dygn senare var hästen död :cry:

Skulle jag ha vetat själv? Eller varför sa de inget? Har jag gjort fel eller har de? Eller var det bara en väldigt olycklig omständighet som inte kunnat stoppas? Jag är ingen veterinär och jag måste ju lita på dem. Vi frågade och frågade, men fick inga svar. De sa ju att hon inte skulle få magproblem, att risken var obefintlig. Det stod på medicinen att hon kunde bli dålig i magen, men inte att det var alarmerande eller att medicineringen ens skulle avbrytas.
Vi kollade vad hon åt, hur mycket, vad som kom ut och hur mycket hon drack. Gjorde de inte det på kliniken?
Visst kan man vara efterklok och säja att jag borde ha ringt direkt, men hade vi vetat i förväg hade vi vägrat att hämta ut henne från kliniken och låtit henne stå kvar. Där fick hon medicinen intravenöst och hemma skulle allt ges oralt.
Jag ringde ju när hon fick feber, det var det vi skulle kolla efter.

Jag är inte ute efter tröst - jag vill veta om jag gjorde fel!

Jag tycker inte att du gjorde fel. Visst är det lätt att vara efterklok, men som du ju själv skriver: ni frågade och gjorde precis som veterinären sa.

Lider med er och skickar tröstkramar.

/Majola

Vad dog den av då????
Jag fick hem en pungbråcksopererad för ett tag sen som JAG tyckte inte borde varit hemskickad övht, puls o feber hoppade upp o ner..men dom tyckte vi skulle avvakta för det var en "vanlig" biverkning på operationen...jag väntade ett par dgr då jag fick börja om på penicillinbehandlingen, men med en temp på 39-40 och puls mellan 50-70 så ville jag inte ha honom kvar här...så jag helt sonika fick skicka honom tillbaka till kliniken(fast dom tyckte det var onödigt) efter en vecka var han oxå död..Jag klandrar inte mig själv alls, man gör ju det man kan göra, mer går aldrig att göra......
Det måste ju ha hänt nåt annat med din häst, en käkfraktur brukar dom inte dö utav, det har jag haft flera stycken utan några somhelst problem....jag antar att du fick med penicillin hem??
är dom känsliga i magen så kan man ge nåt magmedel åt dom under kuren med penicillinet...

Jag reagerade omedelbart på två saker ang din berättelse!

1. Att kliniken inte kunde tala om hur avföringen varit. De två kliniker där jag i fler aomgångar för olika saker har haft hästar inlagda har fört noggrann notering om avföringen. Inet så de bevakat varje bajshög, men varje gång hästen kollats till har det skrivits en kråka på lappen på boxdörren, där det stått vad de gjort, temp och ang avföring (stått UA oftast).

2. Att de inte talade om att man ska kontakta veterinär omedelbart om hästen reagerar på medicineringen med att bli dålig i magen. Många mediciner, däribland PC, kan ju slå ut tarmfloran och det ÄR en allvarlig biverkning!

Jag har som sagt haft hästar flera svängar på två olika kliniker, och från än fler kliniker fått medicin med mig hem. Även från distriktsvet, och ALLA har talat om att vid minsta tecken på magtarmstörning - RING! Ett par gånger har olika hästar reagerat med att bli lösa i magen av antibiotika eller t ex butta (NSAID) och när jag då ringt vet har svaret alltid varit detsamma. Nämligen försök få det under kontroll genom att ge mycket fiber, ge magtarmbalans och om det inte blir någon förbättring inom ett dygn eller blir försämring så sätt ut medicineringen, dvs avbryt den.

Sen kan det bli fel ändå. Valacken kom ju hem från klinik igår, med magen UA enligt klinik (jag tyckte iofs han visade tecken på att det inte var helt okej redan när jag hämtade honom. Men då ska man ju veta att jag KÄNNER hästen utan och innan och ser de där små, små tecknen som man måste känna en häst för att se). Och mycket riktigt så var ju magen inte riktigt igång (men inte tvärstopp), och han är behandlad av distriktsveterinär mot förstoppning nu inatt.

men när jag ringde kliniken imorse och talade om läget så sa de att får jag inte den att komma igång helt så skulle jag komma in igen (idag under dagen) eller ringa DV. Inget negligerande av det eller något. Och jag fick nogsam order om att hålla kollpå magen vid medicinering och ringa vid minsta tecken på diarré eftersom det inte alls är bra. (Just NU känns det bara bra om medicinen säter lite extra skjuts på magen dock :devil:)

Så jag tycker kliniken var väl nonchalant faktiskt, och är glad att jag under alla år sluppit mötas av den attityden. Och jag beklagar att din häst strök med. Det kunde ha hänt ändå, men de borde enligt mig informerat om risken för biverkningar, och tagit en magtarmstörning på allvar eftersom slås magen ut helt så går det FORT och man har inte sådär jättebra chanser att klara hästen, ochd et är därför man ska ta de första tecknen på allvar.

Sen är det bra att oavsett vad kliniken rekommenderar ge magtarmbalans förebyggande, men det är ju tyvärr så att sådant lär man sig via sina misstag.

Tyvärr vet jag att just den klinik du besökte har gjort några rejäla tabbar förut :( TYcker de verkar ha handlat ytterst oansvarigt i ert fall.

Tröstkramar

Hon dog av infektion i mage/tarm och blodförgifting.
Hon fick finadyn och hippotrim.

Om de sagt något hade jag åkt med henne på en gång när hon började bli lös i magen. Men det fanns ju ingen risk, sa de. Och jag kunde inte bättre än att lita på det som de sagt. Hon var ju pigg och vaken, åt och drack, gnäggade när jag kom eller när de andra hästarna gick utom synhåll. Förutom den lösa magen så verkade hon inte sjuk. I alla fall inte för mig.

Vart ska man åka då? DV frågade om vi ville ha remiss till Skara eller till Åby. Vi har lika långt till bägge. Är Åby bättre? Finns nån klinik i Ale också?

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 312
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Hästvård Hej! Behöver lite råd. Jag har misstankar om felbehandling utav en av mina hästar (som resulterade i avlivning) som annan veterinär än...
Svar
13
· Visningar
2 550
Senast: Nevermind
·
Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar