Vad ska man köpa innan?

doglover

Trådstartare
Vad är nödvändigt att köpa innan babyn kommer? Har BF i september och det är inte så jättelångt kvar så man börjar ju fundera på de mest praktiska och det man behöver mest. Har en förmåga att alltid glömma det där smågrejerna som är viktigt.
Det jag har kommit på är: (stulit lite från Gravid.se)

För att sköta
· Blöjor
· Tvättlappar
· Salva för röd stjärt
· Napp
· Badbalja och badtermometer(nödvändigt?)
· Badolja
· Skötväska

För att transportera
· Barnvagn, klicka här för mer info.
Bärsele

För att sova
· Barnsäng + barnlakan
· Babyfilt
· Ett par ombyten babykläder + pyjamas
· Elektronisk barnvakt
 
Sv: Vad ska man köpa innan?

Tillägg till transportera, babyskydd, om transporten ska ske med bil.

Mer än ett par ombyten! Man vet aldrig om man får en kräkbebis!

Badbalja med tillbehör känns inte nödvändigt att ha innan barnet kommer. Det är en perfekt sak att önska sig om någon frågar!

Bodysar med omlott-knäppning och mjukisbyxor är att föredra!

Jag köpte tuffa jeans i stl 50 - aldrig använda!

Lycka till med resten av graviditeten! :)

/Timsetim
 
Sv: Vad ska man köpa innan?

jag rek ammningskudde ( om du tänkt amma).jag ångrar att jag inte hade det när jag kom hem från bb.( då min son vägde 4440g) och det var jobbigt att hålla.bilbarnsstol,bärsele.
 
Sv: Vad ska man köpa innan?

För att sköta
· Blöjor
· Tvättlappar
· Salva för röd stjärt
· Napp
· Badolja

P*mpers, L*bero osv har gratisboxar man kan beställa, innehåller blöjor och sånt, lite allt möjligt. Tänker jag göra, bara att kasta om med gott samvete något inte skulle funka ;)

· Badbalja och badtermometer(nödvändigt?)
Badtermometer - Din egen armbåge
Badbalja - Bada med er i badkaret, en liten bebis går att bada i handfat/diskho :p
 
Sv: Vad ska man köpa innan?

jag ville det med pampers men man var tvungen att ha en dator med skrivare. min skrivare står hos farsan, så jag får väl gå över dit och skriva ut!
libero reggar jag mig i nu!
 
Sv: Vad ska man köpa innan?

Mitt råd är att inte köpa särskilt mycket alls.

Vi köpte massor av saker, som sen visade sig vara impopulära, som bärsele och bärsjal. Det hade varit bättre att prova någon annans och sen köpa i efterhand.

Det enda vi egentligen behövde köpte vi inte, och det var ett babyskydd att använda för hemresan, men det fick vi låna av kusinen.

Pappan har ju 2 veckor ledigt i början, och då kan han springa och köpa/låna det som visar sig behövas.

I efterhand inser jag att vi skulle ha köpt en beggad liggvagn (de är ändå oftast knappt synbart använda när de är beg) och sen köpt en fällbar sittvagn (typ C*rena) så fort han börjat sitta. Inte en klumpig, dyr city cross som inte går in genom hissdörren.

Jag misströstade med spjälsängen ganska länge, då han inte ville sova själv, utan ville ligga i min säng och snutta varje 3-kvart på natten efter 0.00. Men simsalabim på semestern tuffade han till sig och sover nu hela natten i sin säng och är nöjd. För att inte tala om vad jag är.

Jag lånade en bröstpump, sen köpte jag en bröstpump. Rätt mycket senare insåg jag att det är dumt att pumpa ur för att jag ska vara borta några timmar. Man stimulerar mjölkproduktionen jättemycket, kan inte lätta på trycket, och barnet mår lika bra om det käkar ersättning när man är borta (herregud, en del barn lever ju på det, det är inte dåligt!) Ersättning finns så smidigt på tetra.

Med (eventuella) nästa barn kommer saker att rationaliseras grovt!

Fny
 
Sv: Vad ska man köpa innan?

Oh, jag minns första gången jag skulle ge min son ersättning. Jag hade skaffat barnvakt för ett tandläkarbesök, min svägerska skulle ha honom, och jag hade verkligen försökt pumpa ur mjölk, men det blev typ bara någon cl. Så jag hade det med mig, och även en tetra med ersättning. Men jag kände mig som världens sämsta mamma som langade fram en tetra, typ som om det vore gift i den :o

Sedan var jag hypernervös över att fråga BVC om det var okey att ge "någon gång ibland" eftersom jag verkligen inte lyckades pumpa ut speciellt mycket :D
 
Sv: Vad ska man köpa innan?

babyskydd??

Dags för mig och min sambo att bli föräldrar i början på November och visst funderar man, men vad är babyskydd för ngt?, trodde det räckte med bilbarnstol när man åker bil
 
Sv: Vad ska man köpa innan?

babyskydd? jag behöver verkligen uppdatera mig...:rofl:
min pappa har bil som vi åker i ibland, men än så länge har vi ingen egen...

Babyskydd heter barnbilstolarna för dom allra minsta bebisarna, tror dom räknar med att man kan använda dom upp tom 1 år ungefär.
 
Sv: Vad ska man köpa innan?

Aha, jag trodde det var ngt annat, men visst kan man oftast hyra den första stolen på MVC?
 
Sv: Vad ska man köpa innan?

tror dom räknar med att man kan använda dom upp tom 1 år ungefär.

Jason e 4½ månad och har vuxit ur sin...


mitt tips är att låna/hyra den första stolen.
Lägg pengarna på nästa stol i stället. Den hänger oftast med längre...
 
Sv: Vad ska man köpa innan?

MVC vet jag inte, inte hos oss men en del försökringsbolag har bra erbjudande samt en babybutik här i vår stad. Brukar gå att hyra i början.
 
Sv: Vad ska man köpa innan?

Här så kan man hyra på bb...
300:- för 9 månader...:)
 
Sv: Vad ska man köpa innan?

...Men jag kände mig som världens sämsta mamma som langade fram en tetra, typ som om det vore gift i den :o

Vilken ångest-terror som bedrivs mot ammande (eller icke-ammande :eek: mammor) i detta land!

Jag har en kompis som upplevde precis samma sak för att hon gav sin son ersättning på kvällen eftersom han var så hungrig då. På ersättningen blev han jättemätt och sov flera timmar! Vad kan vara dåligt med det?!

3 mig närstående, ytterst intelligenta och hälsosamma personer är uppfödda på ersättning, och det var över 30 år sen! Det blev inget fel på dem och det blir inget fel på bäbisar nu heller, bara för att de får ersättning! Då hade det inte varit tillåtet.

Som sagt, nästa bäbis får ersättning istället för urpumpat, och kommer att vara go och glad ändå!

Fny
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp