Vad ska man ha?!

fjordtokan

Trådstartare
Jag fattar ingenting av sulkys, sulketter, speedcarts och långvagnar! Sen är det ju det där med sele. Ska man ha lång eller kort brösta, snabbspännen osv?

Jag vill kunna motionsköra mitt russ på grusvägarna och tycker att det vore väldigt smidigt att ha travutrustning eftersom det dels är lätt för hästen att dra (är mest ute efter konditionsträning) och dessutom har vi en travbana jag kan använda en bit hemifrån.

Men då är ju den stora frågan, vad ska jag köpa?

Sv: Vad ska man ha?!

Jag skulle satsa på en tvåsitsig ponnyrockard med fjädring. Då kan man åka två om man vill!
Remsele eller QH-sele är en smaksak! Köper man begagnad vagn kanske man måste välja sele till vad vagnen är gjord för!

Tunavagnen har fina ponnyrockards som är en sorts kombivagn, rockardkorgen/sitsen tas bort och man sätter dit en speedcarsits istället (med stag).

En vanlig rockard blir för obekvämt att åka i tycker jag, i så fall ska det vara en av dyrare variant men jag vill inte lägga så mycket pengar på en tvåhjulig vagn eftersom jag ska köpa en fyrhjulig så fort hästen är ordentligt inkörd. Däremot så såg ju kombivagnen helt perfekt ut. Jag har kikat på en liknande men från Trotmaster.

Jag tycker det är smidigt med travsele dessutom.

Vet att Hudikvagnen har en form av kombivagn också rockard/speedcar men den är utan fjädring och då blir inte åkkomforten densamma!

Nej det är ju det och när man har såna ryggproblem som jag har så måste jag ha lite stötdämpning när jag kör långt.

Jag föredrar alla gånger rockard framför speedcart om man ska ut och motionsköra/ köra långsamt/ ut på långa turer. I en rockard har du lite mer frihet att ändra på hur du sitter, i speedcart blir ivartfall jag lite låst och kan lätt bli trött i ryggen om jag är ute på längre turer speciellt om man har det fula ovanan att säcka ihop.

Grafströms rockarder är guld värda men de kostar tyvärr därefter med, kanske inte något man lägger pengar att köpa till ett russ om det dessutom ska köpas in en dyrare vagn sedan.

Annars föredrar jag att köra i rockard med bred kortbrösta och draglinor vid all körning förutom fortkörning (rakbanejobb och rundbana), speedcart och en bred kortbrösta att fästa på skalmarna vid fortkörning och en sulk med förbygel då det gäll snabbjobb på bana. Sulkett är en form av en förlängd sulky, alltså en tävlingsvagn som skyddar kusken lite mer om hästen är t ex orutinerad eller lite lätt i rumpan, inte att föredra för hemmabruk.

:D

Jag har ju det problemet i rockarden jag orkar inte riktigt sitta i den ställningen så länge (har provat kil också) så då tänkte jag att speedcarten kanske var enklare. Men jag får väl helt enkelt se om jag kan testa.

Tagliabue: Tack för klargörande! :D

Kontakta Travskolan på Mantorptravet och fråga om du kan få provsitta deras vagnar för att få en idé om vad du är ute efter! :idea:

De har ju några olika ponnyvagnar :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 949
Senast: a1agnlju
·
Trav Vi har precis börjat motionera hästarna från en speedcart och QH sele. Jag testade att köra lite trav i gymnasiet och nu när jag testat...
Svar
1
· Visningar
2 638
Senast: Onecorner
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 280
Senast: Mezcal
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 043
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar