Vad ska man ha på detta? Värme eller kyla.

E

Egonson

Min pålla är lite stel och kort i en muskel på vänster bak pga att den hoven tidigare var sned så att muskeln felbelastades, stelheten sitter längst upp på insidan av låret, i "ljumsken" s.a.s.
Hoven är korrigerad och fin nu, men muskeln är fortfarande lite stel och verkar strama lite när hon t.ex galopperar på framåt och sträcker ut.
Vi masserar och stretchar lite lätt efter varje ridtur för att "mjuka" och sträcka försiktigt på musklen när den är ordentligt uppvärmd.

Men, vad är bäst att lägga på en stel muskel efter en "normal" ridtur,
ska man värma eller kyla det och i så fall med vad?
Back on Track eller annat omslag går ju inte att använda så högt upp på benet, så det får nog vara något gel eller creme liknande som man antingen masserar in eller bara lägger på.

Kylgel, arnika, blue liniment? :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ska man ha på detta? Värme eller kyla.

En muskel i det skick du beskriver skall masseras eller värmas, ej kylas.
Med tanke på placeringen och den tunna känsliga hud som finns där så skall du använda arnika.

Okej. Tack för tipset :bow: Då ska det vara ren arnika, typ gel, och inte arnikaliniment har jag för mig?

Álin skrev:
Okej. Tack för tipset :bow: Då ska det vara ren arnika, typ gel, och inte arnikaliniment har jag för mig?

Ja det är rätt! min häst har varit med om liknande, arnikan gjorde susen! värme som behövs, såna muskler får inte bli kalla! :)

Okej, låter bra. Ska handla Arnika "gel" i morgon :)

Tack ;)
Fast en sak blev jag lite fundersam på. Det fanns två sorter, Arnika Gel och Arnikaliniment, märke Eclipse BiofarmAB.
Tog förstås gel eftersom det var det jag skulle ha.
Men nu när jag kom hem så står det på baksidan av flaskan: "Massageliniment för hästar". Det ska ju inte vara liniment det där, eller :confused:
Kallas det liniment ändå??

Köpte denhär:
Arnika1062_1263_1162.gif

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Fröken häst är känslig i ryggen och blir lätt öm i länden, av allt från en sadel som inte ligger hundra till regn året om. Jag har ägt...
Svar
2
· Visningar
2 510
M
Hästvård Behöver lite hjälp! Min häst är en 21 år gammal valack, och han tränas och tävlas ganska mycket. Han är i fantastiskt bra kondition och...
Svar
7
· Visningar
816
Senast: Monsterkaktus
·
Hästvård Vad gör man med en häst som får ont i bogen då det är lite kyligare/blötare väderlek? Jag har reagerat på att jag inte får ta min häst...
Svar
5
· Visningar
3 023
Senast: BJÖRKIS
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 597
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar