Vad ska man göra för att få hästen att respektera sin ägare och vara lydig?

Elisha

Trådstartare
undefined Hejsan! Min häst är snäll och trevlig att hålla på med i stallet och leda osv. Men när jag rider är hon bara tittig och nervös och konsentrerar sig på annat än det jag vill. Vad ska jag göra? Snälla HJÄLP! :(

Sv: Vad ska man göra för att få hästen att respektera sin ägare och vara lydig?

hejhej!
Du måste bara vara lugn o trygg.stilla med hand o skänklar.gör sådana saker med henne som hon kan så hon inte behöver vara orolig. ge tydliga singnaler om vad hon ska göra. o gör hon fel så har hon nog inte förstått.
Gör saker som HON tycker är roliga o inte så skrämande!

Det är svårt men du måste försöka få henne att ALLTID koncentrera sig på dig och att hon alltid jobbar, aldrig bara knallar på, så att säga...

Men det är också mycket en träningsfråga.. Nöt på jätte mycket så ger det med sig...

En sista grej? Du är helt säker på att du är ledare? Så att hon vet att hon kan lite på att det inte är farligt om du säger det :D

Jag har en bok av Kelly Marks som heter "Perfekt uppförande" den kanske skulle vara något för dej? :D Fast det tar låång tid innan alla pusselbitar fallit på plats eftersom det i första hand går ut på att träna sej själv.

Som svar på rubrikfrågan: RESPEKT förtjänar man. Genom att ha tydliga gränser och vara konsekvent. Går hästen över gränsen och gör något den inte får så tillrättaviasr man den på ett logiskt sätt som den förstår. Är tillrättavisningen för stark/hård kommer den bli rädd för dej, är den för liten/mesig kommer hästen respektera dej ännu mindre. Plus att du måste visa hästen att den kan lita på dej och att du är klok nog att förtjäna dess respekt.
Vilka människor respekterar du? Vilka egenskaper har dom? Vilka respekterar du inte och varför?
För att hästen ska bli lydig måste du lära den hur du vill att den ska bete sej. Där kommer också konsekvensen in i bilden. Och tänk på att det gäller ALLT du gör med hästen, att den bara är lydig när man sätter på grimman hjälper inte. Då kommer också du bli mer medveten om hur du beter dej mot hästen så att inte du provocerar fram olydnaden.

Som svar på resten av det du skrivit: "Men när jag rider är hon bara tittig och nervös och konsentrerar sig på annat än det jag vill."
Ger du henne en en anledning att lyssna på dej? Ofta blir hästar nervösa om de inte får en uppgift. Du kanske ska testa ett par ridturer/-pass till att sitta upp, rida ett par minuter och under hela den tiden ge hästen en uppgift. Belöna försök i rätt riktning och pressa gärna på gränsen till vad hästen kan (mentalt) låt hästen vila när den varit duktig men så snart den börjar fokusera på annat kräver du nåt igen. Hästen komemr troligen lära sej att uppmärksamhet och försök till att lyda ryttaren belönas med vila. Och ju mer man tränar så, desto mer kommer hästen förstå att vila är en belöning. För det blir jobbigt i längden att tänka :D

Tänk också på att OM hästen koncentrerar sej och lyssnar bättre när du står på marken så är det ingen synd att hoppa av och hantera hästen lite från marken och sen hoppa upp igen. Kanske kan du göra samma rörelse från marken som du tänkt göra när du rider? Så hästen lättare kopplar att du är samma människa oavsett om du står på marken eller sitter på ryggen.

Vill tillägga till vad Totola säger, är när du har grunden klar så ska du backa hästen. Både på mark o till häst. Jag har ett tittigt sto, som även fick en tittig son som jag nu rider in.

När de lyssnar på mej på marken så rider jag o jag stannar o backar flera gånger. Först bara ett steg o sedan ökar jag. Det gör mycket nytta - mer än jag trodde. Läste till det i Monty Robets bok- "Från mina händer till dina". Observera att man inte ska "tvinga" hästen att rygga, det finns olika tips i boken.

Att hästar är tittiga är ju en överlevnadsinstinkt som finns kvar, ibland ganska mycket hos vissa hästar. Lugn hantering gäller alltid oavsett häst.

du måste vara lugn, bestämd och veta vart ni ska.

Hmm.. Tror säkert det du skriver är vettigt, men vissa hästar gillar verkligen inte att backa pga att de känner sej osäkra eller att de har spänningar/låsningar/för korta muskler. Då är inte backning konstruktivt, tvärtom.

Har också varit med om hästar som blivit "för duktiga" på att backa så de kommit på att de kan komma undan genom att backa. Så är hästen inte redan lydig och respekterar sin ryttare kan man få det surt tillbaka. Bara ett par varningens ord..

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 714
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar