Vad ska man ge?

L

Liina

Vad ska man ge för slags foder /fodertillskott för att hästen ska få i sig alla mineraler,vitaminer m.m per dag. ?
Har en 5 årigt sto.

Sv: Vad ska man ge?

Det beror väl på hur ditt hö ser ut med värdena på "mineraler" och vilket tillskott som passar bäst till. Mitt hö visade sig ha höga halter av kalcium, men lågt fosfor och magnesium.

Sv: Vad ska man ge?

Du måste göra en analys(mycket viktigt!) på ditt hö/hösilage för att veta vilken foderstat din häst ska ha och om du behöver ge några extra mineraler och iså fall vilka.
Skicka in ett par liter av ditt hö till ex Hjortens lab. Lägg det i en tex en vanlig plastpåse med en lapp med ditt namn, adress och tele och att du vill ha en energi, protein och mineralanalys till häst.
www.hjortenslab.se
Be därefter om hjälp här med ditt svar på analysen.
mvh Maria

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
386
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka