Vad ska man ge för tillskott till förkyldhäst?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Någon här som har ett bra tips på vad man ska ge hästen vid förkylning? Han är hostig o snorig. Finns det några vitaminer eller annnat som är bra o hjlper till att få bort förkylingen?

Sv: Vad ska man ge för tillskott till förkyldhäst?

Vitlök brukar ju bita på förkylning. Sen finns ju något som heter Honny C som också ska vara bra. Tror att det är biofarmab som säljer det.

Sanette skrev:
Vitlök brukar ju bita på förkylning. Sen finns ju något som heter Honny C som också ska vara bra. Tror att det är biofarmab som säljer det.

Vitlök äter han redan(gör alltid det) men man kanske ska överdosera lite grann.

citron och socker är slemlösande, du kan ju öka vitlöken ett par dagar, annars får du nog ringa veterinären...

lundborg skrev:
citron och socker är slemlösande, du kan ju öka vitlöken ett par dagar, annars får du nog ringa veterinären...

Hur ger jag citronen o sockret? O hur mycket?

Ta dig tid till att ringa Pia på Brogården i Genarp!
Tel: 040-480758
Hon har en fantastisk kunskap om tillskott för olika åkommor!
Våra fälttävlanshästar håller sig på gott humör och med snabbt övergående hosta,när det ngn gång drabbar dem.Hon är noga att ta hänsyn till de specifika dopingregler som ställs.
Till vardags ,och året runt ger vi Vitlök. För att spara på slantarna kan du mixa 2 st hela vitlökar,ta bort det yttersta skalet+ "stocken" och förvara i en burk med lock.Ge sedan c:a 2tsk/dag. De accepterar detta efter bara ngr dagar.

Lycka till :banana:

Nikki o Fabian skrev:
Hur ger jag citronen o sockret? O hur mycket?
citronsaft pressad koncentrerad, gav jag ca 2msk till min arab och strösocker ca 4msk som jag blandade i fodret tex med betforen.
detta gav jag i ca 10 dar tillsammans med 3 klyftor färsk vitlök, han blev bättre =)

Då förkylning orsakas av ett virus finns det faktiskt inga medel som *tar bort* själva förkylningen. Det finns endast medel man kan ta till för att ev hjälpa till att få upp slem, dämpa hosta osv. Men ta bort själva förkylningen går inte...det läker kroppen ut själv.

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
469
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
511
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama