Vad ska jag välja som innervägg?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare hallontuss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 10 118
Sv: Vad ska jag välja som innervägg?

jezzibell skrev:
Hej Maja,
Tycker din lösning verkar mkt intressant, -ska starta bygge här under hösten. Först ville jag ha utan isolering, men nu säger gubben att det kan bli problem med att vattnet fryser etc. Ser att du isolerat upp till 2,40. Det tilltalar mig också med det öppna taket.
Gallret över boxen, hur har du fixat det?

//Jezz

Inne i hästarnas del av stallet är det samma temperatur som ute. Vilket gör att hästarna inte utsätts för temperaturskillnader och då mår bäst. Det viktigaste är inget drag och torrt att ligga på.

Sadelkammaren är väl islolerad, båda tak, vägg och golv. Den är uppvärmd och där har jag vattnet. Där kan jag även sätta in hinkar till upptining. Min utrustning håller sig på så sätt alltid mögelfri och där inne finns även foderlårarna inbyggda, med fräscht och torrt kraftfoder.

Gallret satte jag in i reglarna där jag borrade hål. Jag råkade hitta massiva stål"pinnar" som redan vara kapade till längd på en auktion.

Hälsning Maja

Gisburne skrev:
Mitt stall kommer se nästan likadant ut som ditt, med tak upp i nock, men med liggande panel upp till en viss höjd. (Dock oisolerat bakom.) Kommer välja lite grövre virke däremot, tror jag, för jag litar inte riktigt på mina hästar... I alla fall inte damen, hon kan bli lite tjurig ibland, och då är det inte helt ovanligt att det flyger iväg en spark!

Brädorna jag använde är 21 mm tjocka. En del av boxväggarna är byggda av det gamla ladgolvet, då jag ju redan hade virket, som jag tog upp när jag göt plattan. Dessa är 30 mm tjocka och "overkill" som boxvägg, då de är starka nog att bära upp en mindre traktor. Tror mig minnas att golvet jag la in i hästkärran var 21 mm tjockt det med, eller kankse 25.

Hälsning Maja

Tack, ska kolla med lokala brädgården i veckan som kommer.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·
Anläggning Hjälp! Jag har min häst inackoderad i ett mindre stall, det är bara min häst och hyresvärdens två hästar där. Mer än en gång under tiden... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 640
Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 636
Senast: Linnea_
·
Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 039
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Har du en åsna?
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Akvarietråden V