Vad ska jag tro..?

N

Neisti

Igår åkte en pålle på sommarbete, och det var några saker som upprörde mig.

1. Transporten, hästen kom knappt in.. han är alldeles för rund om magen och har fattar inte hur han ska komma in sen när han ätit upp sig. När jag påpekade det för dem som ska hyra honom sa en av dem "Ja, han får väl skylla sig själv om han är så fet". Han hade inte heller några transportskydd, utan stod där helt "naken" ;) Han skulle också åka från Stockholm ända upp till Dalarna, och hade inte ens ett hönät.
2. När jag ringde idag för att kolla hur han hade det, så berättade h*n som hyrt den att dem hade galopperat i c:a 20 min! Och att han hade blivit helt genomsvettig. Dessutom hade dem när dem skulle skritta av honom inte lyckats hålla honom, utan han hade dragit iväg och galopperat ännu mer.

Ja.. några kommentarer?
Själv tycker jag inte om det :mad: ska ringa/sms:a om några dagar.. och har dem galopperat honom i en halvtimme igen går jag förbanne mig inte med på det. Han har faktist sommarlov! :(

Hmmmm...är det DIN häst som är så fet så den knappt kommer in i en finka??

Jag tycker nog att denna tråden ligger under "onödigt klagande"...transportskydd använder jag sällan själv..och att åka utan hö stockh-dalarna tycker jag heller inte är nåt att tjafsa om....det är många som inte vill ge hö när dom reser pga risken för foderstrupsförstoppning..

vore det inte bra att hästen får röra sig lite om han är fet?(under kontrollrerade former då förstås)

Om det är din häst: Finns inget kontrakt där ni har skrivit hur hästen får tränas/ridas under uthyrningen? Jag håller med om att enbart galopp i en kvart var lite magstarkt. :crazy:

Nej, det är inte min häst.. och han är ridskole häst.
Dem jobbar på hans bantning :P Men han är väldigt bred över rygg och kors, men, det jobbas på att få ner honom i vikt.

Jag ville bara ha lite kommentarer.. för alla andra pållarna, även dem som bara skulle hälften så långt som den här hästen hade transportskydd.
Själv vet jag ju inte direkt mycket om transporter och sånt överhuvudtaget.
Kan även tillägga att i jämnförelse med de andra transporterna var just den här i minsta laget.

KAN du göra nåt åt saken?
Fattar inte hur man är funtad om man galopperar en överviktig häst i 20 minuter tills den är helt slut *suck*

Nä.. lite muppigt, eller hur?

Får jag höra att h*n gjort den en gång till, då flippar jag ur. Kan iofs skrika å gorma i telefon :P

Kan ju tillägga att det var ju mellan skiljeväggen och transportväggen han skulle stå.. det var runt 80 cm har skulle trängas i... och han fick ju stå ganska tätt.
Varför kunde dem inte flytta på skiljeväggen egentligen?

Om man vill banta en häst, skickar man den på sommarbete då??? :confused:

M.

Nä vafan.. men det verkar inte som om han ska få käka så mycket ändå :angel:

Men om det inte är din häst så ska väl inte du ringa/skicka sms till de som har hästen för att tala om för dem hur du tycker den ska skötas? Det är väl ägarens/ridskolans jobb?
Det du berättar tycker jag inte ens är så upprörande. Om hästen är så fet att han knappt går in i en transport dör han nog inte utan hö några timmar. Och transportskydd vet jag många som kör utan.

Om man HYR en häst, hyr man den väl inte för att ha den att titta på i hagen? Ridskolan har säkert en överenskommelse med den som hyr hästen och det har du egentligen ingenting med att göra. Ridskolan har säkert talat om för de personerna som hyr hästen, vad som är lämpligt för att banta hästen, så att den är i trim till hösten. Sommarlovet är ju långt. Att ställa av hästen HELT till ridskolestarten är inte heller direkt bra.

Är du orolig för hästen, tycker jag att du ska ta upp det med RIDSKOLAN och inte agera polis själv.

:bow:

1a. Transportskydd hade varken min nya häst, mina shettisar eller min gamla häst när dom åkte. Min gamla häst hade de bara då jag själv körde henne men då hon såldes slapp hon de då dom inte hade några och jag icke ville skicka med några, men hästar dör inte utan transport skydd i transporten.
1b. Hö bör undvikas under transport då foderstrupsförstoppning är väldigt vanlig olycka vid såna tillfällen. Hade inte hö till min nya häst då hon åkte och då körde vi 3-4 timmars resa. Hellre att hon är hungrig än dör på vägen.
2. Kanske hade hästen överskottsenergi och behövde den galoppen. Men om han nu var ridskolehäst måste han ju varit musklad. Om han är fet eller inte har inte så stor betydelse. Men om han inte har några musklereller kondition så är de grymt att galoppera så mycket. Men på en häst som har någorlunda bra kondis och är någorlunda bra musklad så är de ingen fara att galoppera i ett lagom tempo i tjugo minuter. Sen är de ju inte deras fel att han drog iväg då dom skulle skritta av honom.

1. Att hästen är rund om magen kan väl knappast de som ska hyra honom hjälpa??
Att de inte flyttade mellanväggen kanske beror på att hästen inte gillar att åka "brett", d.v.s. med flyttad mellanvägg. Olika hästar fungerar olika när man kör, vissa gillar att ha väggen att ta stöd emot, andra får panik om de inte kan använda utrymmet vid bakbenen för att parera.

En häst som inte är van vid att ha transportskydd kan stressa upp sig över att ha läbbiga saker på benen till den grad att skydden gör mer skada än nytta.

Jag fodrar aldrig hästen i transporten.

2. Förhoppningsvis har ägarna (ridskolan) satt upp föreskrifter angående hästens skötsel och hantering, inklusive riktlinjer för ridningen. Om du anser att hästen används felaktigt tycker jag att du ska be ridskolan prata med de som hyr. Avtalet gäller mellan ridskolan och dem, inte mellan dig och dem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka