På vår rakbana har vi stor andel rajgräs och någon slags svingel, förmodligen ängsvingel. Svingel är väldigt härdigt och tuvbildande. Rajgräs är också tuvbildande och växer fort - vilket är både bra och dåligt. Vi klipper en gång per vecka när det växer som mest och vi är noga med att inte klippa för kort (5-6 cm).
För en gräsplan som inte ska vara som rakbana hade jag även lagt till en ganska stor andel gräs som sprider sig med utlöpare - det blir tåligt och håller lättare ogräs borta. T.ex. trampgröe. Men sortval beror också på hur pass torktålig gräsmatta man behöver eller om det finns partier som ligger i skugga.
Eftersom det inte är rakbana du ska ha (gissar jag) så skulle jag låta gräset växa sig lite högre (15 cm) innan det klipps, för att återigen låta det växa högre innan det klipps på nytt, osv, så att gräset blir grövre och underlaget inte blir helt gräsmatteslätt. Alltså, satsa på att gräset ska få växa sig grovt. Det gynnar både hållbarhet och minskar risken för halka. Sedan skulle jag hålla gräset något högre än vad vi gör på vår rakbana.
På ca. 140 meter så är det ju verkligen fråga om maximal fart och därför prioritetar vi att ha underlaget helt slätt för att skona tårna. Men vi behöver ju inte oroa oss för att hundarna halkar i några svängar, så vi kan kosta på oss det. Vår största halkrisk är istället sniglar på banan (och då menar jag inte mina whippar
).