Vad ska jag höja?

caradan

Trådstartare
Såg till min fasa idag att hästen gått ner i vikt..och börjar såklart kolla foderstataen.

Han får nu:
6,5kg hö
500g lusern
300g betfor
75g foderjäst
150g krafftprotein.

Vad jag funderar på att höja är lusernet och höt. 1/2 kg vardera...

Hur verkar det?

Hur lång tid tar det innan man får respons på det man höjt?
 
Vad är det för hästras du har , har du analyserat höet vad det innehåller?? jag ger min 9-10 kg hö om dygnet och 2,5 kg hippo (motsvara kraftgroov) och 2 kg krossat korn och 1 dl matolja morgon och kväll och 4 dl uppblöt betfor + vitlök och morötter. Hon är ett Varmblod och svår att hålla i hull, och hur mycket tränar du, varje dag eller varannan
det är mycket som spelar in
mvh anders :banana:
 
Ja höt är analyserat. och han får just nu (med höjningen jag skerv innnan)
Mj 70,9
Smrp: 450,8

Det är ett litet vbl på ca 400kg som rids lätt ca 2-4 dagar/vecka.

OM jag får i honom mera lusern så kommer jag att öka till sammalagt 1,5kg/dag.
 
Efter som du rider 2-4 dagar i veckan så tycker inte jag att du ska öka lusernen..rätta mig om jag har fel..men det är väldigt mkt protein i lusern och om inte allt protein arbetas så kan hästarna få pålagringar på skelettet och de kan leda till slakt..(iallafall för min mammas häst som fick för mkt lusern bla.)
Så mitt råd: Öka höet, (min lilla d-ponny får 8kg hö..) :bump:
Hoppas det blir lite bättre snart i allafall :)
 
Efter som du rider 2-4 dagar i veckan så tycker inte jag att du ska öka lusernen..rätta mig om jag har fel..men det är väldigt mkt protein i lusern och om inte allt protein arbetas så kan hästarna få pålagringar på skelettet och de kan leda till slakt..(iallafall för min mammas häst som fick för mkt lusern bla.)
Så mitt råd: Öka höet, (min lilla d-ponny får 8kg hö..) :bump:
Hoppas det blir lite bättre snart i allafall :)

Det där lät lite konstigt...om höet är dåligt på protein måste man ju ge tillskott för att få en balans. Tillskott i form av grovfoder som lusern är inte skadligt, men man ska förstås inte överutfodra.

Trådskrivare: Vad har du för värden på höet?
 
Va?.. Pålagringar i skelettet av proteinet i lucern?.. Var har du fått det ifrån? Måste även bara få fråga hur mkt lucern fick din mammas häst och under hur lång period? Övrig foderstat?
 
Om det är hull hästen tappar tycker jag du ska höja höet 1-2 kg men är det muskeltapp så kan du höja lucernet.

mvh Jessica
 
Ångrade mig när jag kollade upp foderstaten, du behöver antagligen inte mer protein. Höj höet till 8 kg och se vad som händer. Ska du höja lucernet ytterligare tycker jag du kan ta bort Krafft Proteinet.

mvh Jessica
 
Håller med dig att öka på höet , det är stråfoder som behövs och ska var det som är grunden i foderstaten , hö kan man ge så mycket dom orkar äta
mvh anders :banana:
 
Vad jag har fått de ifrån??..Min mamma har berättat..Detta var för många år sen och självklart gav hon inte bara lusern som fodertillskott utan de var nog mkt annat också.
Kan tyvärr inte ge dig en foderstat..för det var 18 årsen ungefär..
 
Och hur visste din mamma att det var proteinet som orsakat pålagringar, och hur gick det till???
 
Hästar behöver tillräckligt med protein för att inte ta av sina egna resurser (musklerna). För varje MJ (energienhet, kalorier) behöver hästen minst 6gSRP (smältbart råprotein).
 
70 MJ är väl för lite. Lätt på 10%, dvs till 77 MJ, och följ med med proteinet.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 266
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 508
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har en 26 åring som nu senaste vinter, hur vi än försökte, inte blev till något. Han var undernärd (inte smal), bukig, glanslös, hålögd...
Svar
12
· Visningar
3 458
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 435

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp