Vad ska jag ha på benen?

Estivuz

Trådstartare
Ska träna terräng om ett par veckor och även debutera till sommaren hade jag tänkt.
Rider med eskadron senskydd i vanliga fall när jag hoppar, men känns som jag vill ha något rejälare i terrängen.
Tänker nog inte investera i sådana här fälttävlansskydd ännu i alla fall.
Så vad finns det för alternativ. Lindor? Skyddar det bättre eller är det bara en risk i och med att de kan lossna?
Har hört om folk som haft såna där självhäftande (Vad heter de nu igen? wet-flex?) lindor under senskydden. Kan man göra så? Är det ok att använda såna flexilindor som ridbandage?

Sv: Vad ska jag ha på benen?

Lindor (vanliga) skulle jag inte rekommendera öht, alldeles för stor risk att de lossnar/glider osv. tycker jag.
Vetraplindor under senskydd har jag ingen egen erfarenhet av, så hur det är kan jag inte svara på.

Själv tycker jag att det går bra med senskydd fram + vanliga strykkappor bak på träning/tävling i början, det är ju inga jättehinder man hoppar och inte i ngt högt tempo heller.

Håller med PF men tillägger att jag föredrar boots, iaf fram, om hästen är broddad. Spec om ni är lite ovana o får ev stopp eller trampar runt lite framför vattnet. En häst fick ett äckligt broddtramp i veckan på träningen. De hoppade knappt ponnydebhinder o typ trav men den lyckades ändå ;)

Kom på att typ hööks har väl sådana små paddar man kan sätta på framsidan av senskydden? Billiga o kanske funktionella?

Håller med PF men tillägger att jag föredrar boots, iaf fram, om hästen är broddad. Spec om ni är lite ovana o får ev stopp eller trampar runt lite framför vattnet. En häst fick ett äckligt broddtramp i veckan på träningen. De hoppade knappt ponnydebhinder o typ trav men den lyckades ändå ;)

Kom på att typ hööks har väl sådana små paddar man kan sätta på framsidan av senskydden? Billiga o kanske funktionella?

Jag kör väl senskydd än så länge. Boots har jag alltid fram, även när jag hoppar.

Ingen annan som har erfarenhet av vetraplindor under senskydden?
Vet ju att jag sett galopphästar lindas med enbart vetrap vid löp.

Om du vill ha något rejälare än senskydd så finns det strykkappor för BILLIGA kronor på tex. Börjes. Om man tejpar lite så sitter de garanterat kvar (det gör de nog ändå!) och skyddar benet runtom. De kostar ca. 120-140 kr/paret. Det skulle jag satsa på om man inte kör på senskydd! :D

Det finns långa heltäckande skydd i neoprenaktigt material som inte är så dumma i terrängen. De är inte så dyra. Hööks har sålt dem och Globus har också. De är kopior av Professional Choice skydden. D v s med rejäla karborrar som inte lossnar i första taget. Jag har tränat terräng med såna och det fungerar bra. Glöm inte boots fram.

Jag har neoprene-skydd både fram och bak i terrängen, och även boots fram, för att minska risken att de trampar sig, då de har broddar. Dock kan jag personligen tycka att dessa neoprene-skydd absolut duger till debutant och lätt-nivå, men rider du högre klasser tycker jag att du bör ha ett par riktiga terräng-skydd. Neoprene-skydden suger nämligen åt sig mycket vatten, och blir därför tunga och osmidiga. Annars duger de bra, tycker jag.

Det finns långa heltäckande skydd i neoprenaktigt material som inte är så dumma i terrängen. De är inte så dyra. Hööks har sålt dem och Globus har också. De är kopior av Professional Choice skydden. D v s med rejäla karborrar som inte lossnar i första taget. Jag har tränat terräng med såna och det fungerar bra. Glöm inte boots fram.

Kan någon länka en bild eller något på dessa skydd? Hööks säljer dem inte längre?

Felet med såna skydd är att de inte har ngt riktigt skydd för senan, och det tycker jag är viktigast.
Att de ofta har dålig passform och suger åt sig vatten gör ju inte saken bättre...

Nä, då får det faktiskt vara. Kommer rida med mina vanliga eskadron senskydd på söndag + boots. Blir det mer terrängträning + tävling framöver så funderar jag nog på wettrap alternativet.

Kan tyvärr inte svara på hur det funkar med vet wrap vid terräng/ridning men vi hade det under gamascherna på starthästarna i USA då de rejsade. Antar att det är vanligt i sverige med men har ingen koll.
Anledningen var att undvika skav från gamascherna och att risken att de gled var mindre än vid de lindor vi använde på träning.
Tror dock inte de skyddar mot slag i någon större utsträckning, får nog linda j*vligt tjockt i sådana fall.

MVH / Kajsa - nybörjare på skydd

Liknande trådar

Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 464
Senast: Buck
·
Hästvård Red hästen tidigare idag. När jag kom in i stallet och skulle ta bort benskydden så följde huden med, eller tänk en sårskorpa med päls...
Svar
4
· Visningar
2 298
Senast: Smuldaisy
·
C
Fälttävlan Hmm, jag har funderat lite... Min mamma är väldigt svår att övertala med att köpa grejer till hästen :angel: Eller asså, hon gör ju det...
Svar
12
· Visningar
1 274
Senast: Connemara_Lover
·
W
Utrustning Har vi äntligen plockat i ordning på skåpet i stallet :banana: Fick faktiskt plats med sakerna även om man fick stapla lite och så...
2
Svar
23
· Visningar
2 362
Senast: wingil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar