Vad ska jag göra??

P

Pacific ocean

Hej!
Jag har ett litet "problem" med min valack på 9 år.
Han vägrar att slappna av i skritten och trippar fram
hela tiden, så att det blir som en blandning av skritt
och trav.

Han reagerar inte ett smack om man bara försöker lirka
lite i tyglarna för att han ska sakta av, eller ifall man försöker
använda sig av lugnande röst, och om man är lite skarpare
i tygeln så kör han bara upp huvudet och trippar ännu mer.
Som bäst kan han skritta väääldigt fort.

Jag tycker det är så himla frustrerande att inte veta hur
jag ska gå till väga, så jag skulle bli jätteglad ifall någon skulle
kunna hjälpa mig med detta! :crazy:

Sv: Vad ska jag göra??

Jag tror du får försöka börja med att få hästen att gå i skritt överhuvudet taget, sen att det blir värsta spurt-skritten får du ha överseende med i början. Oftast hjälper det inte att sitta och tjuvhålla. Det blir oftast bara värre. Låt hästen känna att han har hela tygeln fri- inte halvlång tygel utan var alltid noga med att släppa tygeln helt när du skrittar på lång tygel. Börjar han däremot takta så avbryt det direkt. Tålamod och åter tålamod.
Tog min häst säkert 1 år att kunna skritta "normalt". Man fick håll ibland när hon skrittade så snabbt. Hästen måste få komma på själv att slappna av. Är hästen väldigt extrem kan man få hjälpa den genom att göra en tydlig halt emellanåt, stå stilla ett tag och sen släppa ut den på lång tygel igen. Kom ihåg- alltid helt lång tygel. Ta för vana att när du bryter av till skritt så skritta på lång tygel.

Det låter som hästen alltid har "tjuvhållts" i skritten.

Håller helt med om långa tyglar och låta skritten gå fort!

Kan vara smart att medvetet lägga in halter och träna på att stå stilla för att lugna ner, säg efter tio-tjugo meter eller så. Stå stilla någon enstaka sekund i början och förläng vilopauserna så hästen förstår att det är trevligt att slappna av.
En häst som är beredd på att stanna, "älgar" sällan iväg i överdrivet tempo särskilt länge.

Träna på att rygga ett par steg då och då också, ökar också hästens beredskap för att göra något annat. Ska förstås inte dra hästen baklänges utan lär den att rygga enbart på sitsen, möjligen med tillägg av röstkommando.

Blir den lugnare eller stirrigare av olika miljöer? En del blir lugnare i skogen, en del blir sega på ridbanan och då kan man förstås utnyttja det till att hitta en situation där man inte behöver bråka.

Hoppas det löser sig!

Hej!
Jag har ett litet "problem" med min valack på 9 år.
Han vägrar att slappna av i skritten och trippar fram
hela tiden, så att det blir som en blandning av skritt
och trav.

Han reagerar inte ett smack om man bara försöker lirka
lite i tyglarna för att han ska sakta av, eller ifall man försöker
använda sig av lugnande röst, och om man är lite skarpare
i tygeln så kör han bara upp huvudet och trippar ännu mer.
Som bäst kan han skritta väääldigt fort.

Jag tycker det är så himla frustrerande att inte veta hur
jag ska gå till väga, så jag skulle bli jätteglad ifall någon skulle
kunna hjälpa mig med detta! :crazy:

hej, hästen kan ha väldigt ont när du rider den, leta upp en bra behandlare som går igenom hela hästen, inte vet för dom tar inte reda på vfr hästen gör som den gör, lycka till

Jag vet en jätte fin gd ponnyhingst som hade detta problemet..

direkt en ryttare hoppade upp på han så kunde han knappt skritta.

o en tjej som reda han mkt under en period blev så irriterad på detta..

så hon släppte på tygeln sen skritta hon han 2 timmar i sträck o efter ett par sådana pass. så blev skritten helt förändrad.

han lärde sig att slappna av.

så hon skritta ut i skogen för fulla muggar,det tog sin tid men det gav verkligen resultat o skogen e kanon till sånt.

Rid på volter, i 8or, böj och ställ, flytta ut och in.. tvinga hästen att tänka och lyssna, men dra inte i tyglarna utan behåll mjuk kontakt (även om han drar ut/ner huvudet eller trippar).

Min häst gör likadant, spec. efter lite trav/tölt och i början när jag sitter upp. Jag brukar rida på volt, ignorera trippandet för det mesta och fokusera på att han ska flytta sig i sidled, försöka med lite sluta eller bara flytta in och ut på voltan och byta varv. Då lugnar han sig.

Men kolla igenom honom så att han är frisk och så.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 401
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 631
Senast: Stergo
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar