Vad ska jag göra ?

S

soft_sensation

jaa, Jag kanhelt enkel säga såhär. Min ponny kan få crazy damp eller vad man nu ska kalla de...

Men jag tar de från början...

Typ jätte många tävlingar de här året har det gårr värkligen skit bra har typ vunnit iaf 1 klass...

Men för ca 2 veckor sen var jag o tävlade då allt var verkligen perfekt men då kom vi fel på ett hinder o min underbara ponny som alltid ställer upp o hoppar kracade rakt in. Och förmodligen fick hon en träbit eller en sten mellan benskyddet o benet så den skar lixom in i benet. (jag brukar inte ta av benskydden mellan klasserna) så jag såg inte de men i nästa klass så blå vägrade hon att hoppa! hon stannade på första hindert o VÄGRADE gå till baka till hindret utan vände istället sig om o stegrade sig mot staketet (de va skitläskigt o jag lan lova att om jag inte höll in henne hade hon hoppat över staketet o in i publiken!) men sen så lungnade hon ner sig när jag klappade på henne... så hoppade hon hinder nr 1, 2 o sen kändwe jag värkligen att jag inte hade någon kontroll över henne..... men jag försökte styra så gott de gick men sev vart de aldeles för tokigt o jag orkade inte hålla henne så då vart vi uteslutna! de var en LA.

Sen var jag på hoppträning o hon var skit fin o LUGN!


Sen veckan därpå hoppade jag en LC o vann, men ritten var väldigt hackig o hon hoppade stillastående på nästan alla hinder!

Dagen efter var LB LB då den sista var lag -Dm i första LB:n var hon mkt bättre o hppade ganska bra men jag slaravde lite så vi rev i omhoppningen :P men vi hade en bra tid! men de vart ingen plac den gången.. men jag kom iaf med i laget..
där kändes hon PRIMA tills de var en kombination o 2 hinder kvar, jag var inte riktigt med till kombinationen så hon stannade på första hindret. :( sen fick hon sånt där damp igen men jag kunde styra till kombinationen o hon hoppade men efter vara rusade hon iväg jag kunde knappt styra men jag hoppade endå vattnet o så med bara 1 hinder kvar så stannade hon vid utgången o hoppade stegrade o trixade igen. o jag klantskallen själv tappade ena tygeln, men lykades samla i hopp den som en liten boll(tygeln asså ) och så red jag mott sista men de var lixom 0 kontroll så klart stannade hon o sen efter gick hon kanpt ut från banan. hon bara stegrade sig o hoppad efram osv..

Jag vet att hon är en mkt känslig o humörig ponny hon gjorde ungerfär samma sak för 1 år sen vid den här tiden men de var inte lika läskigt!! O hon slutade efter ett tag..


Kan de vara så att hon vart rädd när hon skärde upp benent ?
Eller har hon kommit in i en trotsålder hon är 7 år.
Jag menar de är inte kul o sitta på henne när hon blir knäpp..
Så jag undrar vad ni på buke tycker om saken.. ?
 
Sv: Vad ska jag göra ?

Lugna dig med tävlandet och bygg hennes självförtroende hemma ett tag.
Jag skulle gå ner på höjd och leka resten av säsongen. Tycker hon om att hoppa kommer hon igen när smärtminnet är borta men det fordrar att du inte bygger på det hela tiden.
Lycka till
 
Sv: Vad ska jag göra ?

Jo jag har funderat på de o jag har gåt ner o hoppar på Lc Lb nivå nu men problemet är att de bara blir så när jag vägrat.. O hemma är hon lugn som en filmbunke. Men hennes temperamen o envishet är inte att leka med. men jag ska ta de lite lungt nu o få se om de funkar vi nästa tävling.

Sen ville jag bara tillläga att hon inte vart halst, svullen eller öm i benet! de var bara som ett litet skärsår! :P
 
Sv: Vad ska jag göra ?

Jag orkade inte läsa hela :p

Jag vet hur det kan kännas, men det är någon man helt enkelt får öva bort, skynda långsamt och träna på stärkande låga banor och övningar så ska du se att det blir bättre.
 
Sv: Vad ska jag göra ?

Känn över ryggen och kolla upp ordentligt så att sadeln passar, innan du gör NÅGOT annat!!!


Jag talar av egen erfarenhet, min ponny ställer alltid upp och hoppar alltid i alla lägen, visserligen måste man vara petnoga med hur man rider för att han inte ska riva, men VÄGRA, det gör han i princip aldrig.

Men i våras blev det helt plötsligt tvärstopp. Han började vägra och vi kände över ryggen o.s.v. men kunde inte förstå problemet, eftersom han var jättefin i dressyren och övrig ridning.

Eftersom han inte haltade eller ömmade i ryggen eller någonting så trodde vi att han bara var lite trött på allt hoppande, så han fick vila från hoppningen ett par veckor.


Sedan satte jag igång honom igen, och han var hur fräsch och fin som helst i hoppningen! Segrade eller blev placerade i varje klass vi startade, och hoppade kalasbra verkligen.

I somras vände det igen. Det blev tvärstopp på en tävling.
Men när jag hoppade om hindret så kändes han som vanligt igen, och han kändes ganska fin i andra klassen också.
På kommande träning var det dock tvärstopp igen. Då hoppade jag av och kände på ryggen (för 1000:e gången typ) och då ömmade han rejält! :eek:


Vi hade hit veterinär, som trodde stenhårt på att det bara var en sträckning, eftersom sadeln passar och han var hur fin som helst i dressyren, det var bara i hoppningen han reagerade.
Så nu har han vilat från hoppningen i 2 månader, och jag har ridit dressyr och klättrat mycket, masserat ryggen och sådär.

Nu har vi börjat hoppa igen och han känns jättefräsch! :love:
 
Sv: Vad ska jag göra ?

Troya : Hehe okej :P Jag är inte så duktig på att skriva så de är förståligt!

Jo, jag ska iaf inte hoppa så högt även om det inte är höjde somär problemet. o när hon börjar göra sådär är oftast i dem lättaste svängar.. Men jag vet att de är bara småtävlingar som Km kvar o i vinter ska hon få en redig vila! ;)


Castel_bar:

Jag har en utprovad sadel o en häst veterinär/massör som granne ;)
men de är ganska svårt o få en sadel o passa henne eftersom hon är lika rund över ryggen som magen! :D

Okej va bra att de vart bättre med vila! Men de är inte riktigt hindrena jag har problem med. eller ja vad ska man säga jag kan bli lite släppa henne för mkt så hon stannar. så om de är mot hindrena vet jag att de är ryttarmiss. hon kanske har tröttnat Pg av de ? :O
Men jag tror inte de är så eftersom på träning så hoppar hon skit bra!

Men på tävling så är hon helt annurlunda såfort hon får chansen!
Så hon bara sticker o när jag tar i henne resr hon sig, o jag har ett valigt 2 delat bett. lite smalare än vanligt bara! Jag kan oxå tillägga att de är lita samma beteende när jag rider ut...

Då de ända jag har planerat nu är att inte tävla så mkt o låta henne vila o hoppas på de bästa...
 
Sv: Vad ska jag göra ?

Kolla upp hästen noga innan du fortsätter. Ben,rygg, mun, och se till så att hon verkligen inte har ont.
 
Sv: Vad ska jag göra ?

Men jag har kollat upp henne gör de regelbundet! o som sagt har en vätrinär till granne som ofta masserar hästen o hon tycker att ponnyn har ovanligt fin rygg för att vara hopphäst så då måste de vara något VÄLDIG VÄLDIG VÄLDIG svårt o upptäka eftersom de inte var länge sen en snubbe kom med värmekamera oxå!!!! Så då lär de ju inte vara någe spec fel att hon har ont!
 
Sv: Vad ska jag göra ?

Hur ofta tränar du för tränare? Har du pratat med dem om vad de tror? Kanske din tränare, om ni har bra kontakt, kan tänka sig att följa med dig ut på en tävling? Det är alltid lättar att se vad som blir fel om man är från sidan av.

Om du testat alla fysiska åkommor och hon är helt fräsch kanske ni behöver köra mer lydnadsträning?

Sen måste jag faktiskt klaga på en sak, snälla använd ett annat ord än damp för något som du tycker är dåligt. Damp är inget nedervärderande ord utan ett MBD handikapp. Var försiktig med såna ord för fler än du anar bär på sådana handikapp och många tar faktiskt illa upp. (Hör inte till tråden jag vet men jag klarar inte när man missbrukar sådana ord)

Det är ett svårt dilemma du har, hoppas det löser sig och lycka till med hästen!:)
 
Sv: Vad ska jag göra ?

Poni_tail: Ja, min tränare o min mamma säger att de säker går över.. o tränaren har jag tränat för i ca 5 år o min mamma 25 så hon vet precis hur de kan vara. Men de är inte dom som sitter på ponnyn.. Men jag får väll ta o lita på deras omdömen.. Och så får man hoppas på att de har rätt!

Lydnad ja jag tränar för fullt på de. Man blir ju somsagt aldrig fulllärd...

Haha jag hittade inget annat ord för de inte för att de är en ursäkt menmen..:eek: :P
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 960
Senast: Mia_R
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 873
Senast: Lycan
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 879
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp