Vad ska jag göra?!

M

mirapira

HjÄlp!

Jag har gått i hästtankar ganska länge, och för någon månad sedan bestämde jag mig för att ta det stora klivet.

Jag sökte med ljus och lykta, innan jag äntligen fann min drömhäst. :) (en 5-årig valack från Boden)

Problemet är att köpet skedde väldigt hastigt. Provritten ägde rum veckan innan jag fick hem hästen, och inget köpekontrakt skevs. Besiktning båe beställdes och betalades av mig.

Jag betalade in köpesumman (15000:-) dagen innan transporten till Stockholm, och ca ett dygn senare hade jag hästen hos mig.

Nu har jag haft hästen i min ägo i lite drygt en vecka, och jag har fortfarande inte fått köpekontrakt eller pass. Jag har kontaktat ägaren men inte fått tag på henne. :(

Nu undrar jag vad jag har för möjligheter?! Skulle hon kunna köra hela vägen till Stockholm och hämta hem honom, utan att jag kan bevisa att han är min.

Jag antar att jag inte bara kan beställa ett nytt pass, utan behöver signatur eller liknande från den tidigare ägaren?

Jag vore supertacksam för tips och råd.

Hälsningar,

Mira

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ska jag göra?!

Men betalade du 15000 kr till en okänd person utan att fått ett enda kvitto?? Tur att hästen kom i alla fall! Varför denna brådska? Om en säljare har jättebråttom skulle jag dra öronen åt mig direkt, ett hästköp är inget man stressar igenom, tycker i alla fall jag. Men, det var väl inte vad du ville höra, jag skulle råda dig att ringa till en hästjurist (dom brukar ha gratis rådgivning, finns annonser i bl a Ridsport, och höra efter vad som gäller. Är du helt säker på att det är den personen som fått pengarna som verkligen äger hästen?? Om du inte ens sett något pass, menar jag. Ursäkta om jag låter sur, men jag blev bara så förvånad. Hoppas det löser sig till det bästa för dig!!

Ägaren kan ju hämta hem hästen om denne vill, för du har ju inte något som tyder på att den är din. Hoppas inte att ägaren lurat dig för det vore ju hemskt tråkigt. Ring hästjurist snarast,så att du inte mister både häst och pengar. Lycka till!
/Sofie

Hej,
Jag fick se passet när jag var uppe i Boden och provred hästen. Allt verkade i sin ordning, och då jag verkligen ville ha hästen litade jag på att säljaren var seriös. Nu i efterhand inser jag att det är superkorkat, och jag kommer aldrig att göra om samma sak!

Jag förde över de 15000 kronorna till säljaren via min internetbank, så jag kan förhoppningsvis använda det som kvitto om problem skulle uppstå.

Sedan har jag sparat alla sms från säljaren, så jag kan bevisa att det fanns en överrenskommelse oss emellan om något skulle hända.

Jag har även besiktningspapper av hästen där säljaren står som ägare.

/Mira

Hästen är din och du kan använda överföringen från banken som bevis. Skulle det knipa bör du kunna få ett "orginal" från banken som visar att överföringen skett.
Fortsätt att spara smsen tills vidare.

Sedan så kan det beror på vad det är för ras på hästen. Vissa rasföreningar har inte ägarbevis eller blanketter för ägarbyte. Där får man helt enkelt skicka in hela passet. Skulle det kunna vara aktuellt för din häst?

Problemet är att jag fortfarande inte fått passet. Jag kontaktade säljaren under förra veckan, som drog till med värsta historien om varför hon inte hunnit skicka passet. Hon lovade att jag skulle ha det senast onsdag, men jag har fortfarande inte sett röken av det.

Sedan bar hon mig skriva ut en blankett ang. ägarbyte från travsport.se's hemsida, för att sedan texta hennes underskrift och skicka in pappret. Jag har dock inte gjort detta, då jag säkerligen skulle kunna åka fast för urkundsförfalskning. Anledningen till att hon vill att jag ska sköta ägarbytet på egen hand, är att det skulle gå snabbare då hon jobbar och inte säger sig hinna med det. :mad:

Hästen är ett varmblod som registrerats som travhäst.

/Mira

OK. Det är en travhäst börja med att kolla om det är rätt person som står som ägare. Det kan du göra här.
http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visa

Skulle det visa sig att den du köpt av inte är den registerde ägaren. Så kontakta STC och be om adressen till den som står som ägare. Det kostar lite att göra ägarbyte och många har under åren därför struntat i det. Kan ju vara en anledning till att hon strular nu. Men då har du möjlighet att få den registrerade ägaren att fylla i ägarbytet.

Nu blir jag lite konfunderad?! Hennes namn står som ägare, tillsammans med detta (XXX G-B, Lindmark S-E) Det borde väl betyda att det kanske finns fler ägare. Eller?

Svar Ja! Verkar var två stycken i det här fallet.
Om jag var i ditt ställe så hade jag kontaktat STC och frågat hur ägarfördelningen ser ut. Så att det blir rätt person/personer som skriver på papperna.
Behöver inte betyda att det är något fel. Ibland gör man avtal med tränare där denne får stå som delägare och få en del av vinsten mot lägre träningskostnader. Det finns några stycken tränare som heter Lindmark bl a i Skellefteå. Men det kan också vara så att den du köpt av inte av någon anledning inte vill dela pengarna på den andra ägaren.

Hej!
Jag tror du kan ta det lugnt. Du har ju betalat in till rätt person och du har ju kvitto från din bank att betalningen har skett.

Om du ska omregistrera från STC kan det ta tid. Det kostar 500 kr. Du har ju fått hästen och du har betalt in pengarna. Om ni inte skrev ett köpeavtal så kan du ju skriva ett kvitto själv- skicka det + ett frankerat kuvert och låta säljaren skriva under och posta kvittot till dig - så har du ju iallafall ett kvitto från säljaren...

läste inte alla inlägg, men är du säker på att det var hennes häst. så det inte är nån annans häst hon sålt. och kanske inte har pass.
måste ju tillägga att det är hemskt tråkigt när sånt händer och hoppas att det inte är så invecklat för dig....

Du kan ju själv skriva ut en ägarbyteblankett på STC och fylla i alla uppgifter (utom tidigare ägares underskrift). Skicka därefter den färdigifyllda blanketten (med din egen underskrift) till tidigare ägaren. Skicka med ett kuvert där du skrivit på adressen till STC och satt på frimärke, då behöver tidigare ägare endast skriva under papperet och klistra igen kuvertet och lägga det på lådan! Då kan hon knappast skylla på tidsbrist mm.

I samma kuvert kan du ju lägga ett kuvert adresserat till dig själv för passet - tänk dock på att portot blir lite dyrare för passet...

Sedan har hon ju inga undanflykter att ta till!

OK. Det är en travhäst börja med att kolla om det är rätt person som står som ägare. Det kan du göra här.
http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visa

Tyvärr stämmer inte uppgifterna på STC alltid!

Jag står tex inte som ägare på ett kallblod jag har haft sedan -99!
En av våra varmblod gick bort -02 men står kvar som livs levande.

Gäller det en häst som ska tävla däremot så är det ju viktigt att rätt ägaruppgifter skickas in för uppdatering.

Problemet är att jag fortfarande inte fått passet. Jag kontaktade säljaren under förra veckan, som drog till med värsta historien om varför hon inte hunnit skicka passet. Hon lovade att jag skulle ha det senast onsdag, men jag har fortfarande inte sett röken av det.

Sedan bar hon mig skriva ut en blankett ang. ägarbyte från travsport.se's hemsida, för att sedan texta hennes underskrift och skicka in pappret. Jag har dock inte gjort detta, då jag säkerligen skulle kunna åka fast för urkundsförfalskning. Anledningen till att hon vill att jag ska sköta ägarbytet på egen hand, är att det skulle gå snabbare då hon jobbar och inte säger sig hinna med det. :mad:

Hästen är ett varmblod som registrerats som travhäst.

/Mira

När jag läste juridik fick jag lära mig att man får skriva under för annan person om de ber en att göra det. Måste erkänna att jag inte skickat shettisens pass till nya ägaren än, men vi skrev o andra sidan ett glasklart kontrakt när jag lämnade över honom, så det är inte säkert att hon försöker lura dig för att hon inte fått iväg passet. Hon kanske också har posta-pass-fobi:crazy:

Om hästen slutat tävla är det inte så vanligt att man bryr sig om att skicka in ägarbytesblanketten till STC. Skall du inte tävla hästen behöver du inte passet heller.

Liknande trådar

Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
70 414
Senast: anglahund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar