Vad ska jag göra?

C

Ciisssii

Jag har köpte en 4-årig travare för 2 år sedan, eller rättare sagt. Jag FICK henne av ett travstall eftersom en travgubbe med ett hjärta av sten hade kört sönder henne. Hon fick vila ett år så att hennes framben fick läka ordentligt. Men sedan efter ett år red jag in henne, hon var mycket lärrlärd och väldigt snäll. Sedan märkte jag att hennes rygg började bli lite ömtålig... den ömmade mer och mer kan man säga. Jag lät henne vila i 4 veckor och det blev helt bra igen. Sedan började jag tömköra henne på rakt spår i skogen och hon blev lite öm i ryggen igen. Jag tog ut en kiropraktor och han sa att mitt sto hade låsts sej i nacken pg a överansträngda framben/rygg. Hon berättade att det kunde bero på att hästen blivit riden på fel sätt eller att jag inte tagit det ordentligt lugnt från början med inridningen, ändå tog jag det EXTRA lugnt. (detta sa kiropraktorn för 2 veckor sedan). Jag har en medryttare åt min häst som jag tycker har verkat väldigt duktig på alla sätt och vis och har verkligen litat på henne till100 %. Men iaf, kiropraktorn sa att vi skulle skritta på min häst i skogen ca 30 min/dagen och hästen skulle gå i form i 2 månader. Jag sa det till min medryttare och hon tyckte det lät bra. Men jag sa också väldigt tydligt: Hon får BARA skrittas, inte trava eller galoppera.
Min medryttare rider min häst 2 dagar i veckan, tisdag och onsdag då jag jobbar rätt mycket, men en dag slutade jag lite tidigare och åkte och köpte ett nytt regntäcke till min lilla polle, efter jag hade handlat åkte jag till stallet och skulle lämna regntäcket. Och kan ni gissa vad jag såg?
Min "duktiga och snälla" medryttare galopperade i raskt tempo mot ett hinder som var minst 90 cm PÅ MIN HÄST!!!!!! Jag sa ju till henne innan att hästen MÅSTE ta det lugnt och får BARA skrittas. Lyssnade hon? Nej.
Jag blev så arg när jag såg det att jag sprang in i paddocken och skällde ut medryttaren och sa att hon aldrig mer fick visa sej vid min häst.
Detta händer för 5 dagar sen och jag var hos veterinären igår, hon dömde ut hästen och sa att det inte fanns något att göra. Antingen ska jag få ha kvar henne som sällskap ifall jag köper en ny häst, eller så får jag ta bort henne. Jag hade verkligen kämpat med denna häst och veterinären sa att hästen har blivit ännu värre av hoppningen och då blev hon ännu mer värre av att jag INTE har ridit henne eftersom jag varit orolig. Vet sa också att min medryttare minst hade hoppat 5 hinder innan jag kom för annars kunde det inte blivit såhär.
Min fina lilla häst... Varför just du?
Nu vill jag veta vad ni tycker att jag ska göra?
Hon lider även fast hon bara får vila men vet sa att det KANSKE kan bli bättre om ca 1-2 år och att hästen kan gå på smärtstillande tills dess?
Vad ska jag göra? Jag kommer sakna henne så.!!!!!!!!!!
Ska jag prata med min medryttare om detta? Jag har ingen aning..
Snälla säg vad jag ska göra! :cry:

Sv: Vad ska jag göra?

fy för att sådant existerar... :(
jag tycker du ska prata med medryttaren och säga vad som hänt, att det är hennes fel att hästen nu blir utdömd...

fyfyfyfyyfy

Åh fy fan i helvete....

Spontant, ja, låt medryttaren veta detta så att hon blir medveten om vad hon gjort. Hon måste lära sig detta annars gör hon om samma sak. Jag blir sällan riktigt förbannad men denna människa hade jag... ja jag vet inte vad jag ska skriva. :mad:

Vad du ska göra med hästen vet jag inte. Om du har möjlighet/råd/ork att sätta henne på smärtstillande och lösdrift (?) ett år eller två så gör det. Så länge hästen inte mår dåligt kan det vara värt ett försök, om man själv känner att man pallar med det och du vill behålla henne som sällskapshäst framöver. Om nu vet. ger den en hyfsad prognos så.
Väljer du att ta bort henne istället så låter det, baserat på det du skriver, befogat.

*stor styrkekram*

Men i ärlighetens namn kan det väl inte vara möjligt att hästen ådragit sig en obotlig åkomma för att medryttaren för några dagar sedan hoppade 5 hinder (även om det var jättedumt att inte följa din instruktion). Det måste väl ligga ngt annat bakom en utdömning? HH

Fast man törs nog misstänka att medryttaren hoppat mer än 5 hinder vid ett tillfälle... Har hon ljugit en gång kan hon ha gjort det igen. Vem vet vad hon gjort med hästen.

Men travhästar är ju inte vana vid att ha en ryttare på ryggen, det måste vara därför inte sant :smirk:
Eller gäller det bara andra hästar?

Med den historien låter det som hästen var slut i sina framben och att det ryggonda kom därifrån. Det hade nog i slutändan inte gjort varken från eller till hur än medryttaren eller du själv hade gjort. Tyvärr. Däremot är det otroligt dålig stil att inte lyssna på hästens ägare. Hade det varit min häst hade jag blivit fullständigt rabiat om jag hittat medryttaren hoppandes på min häst helt tvärtemot mina instruktioner.

Sen vill jag bara påpeka att en del individer är så otroligt sköra, så det krävs inget "hjärta av sten" för att köra sönder dom. Jag har själv haft en häst som dömdes ut sent som tvååring, trots att den i princip aldrig gått fort, med rejält slitna framknän. Den togs ur träning så pass tidigt i livet, så med ett halvårs vila kunde den sedan fungera i lätt ridning. Men hålla för någon ansträngande träning kommer den aldrig göra. Jag säger inte att så är fallet för din häst, men ibland verkar inte hästarna vara gjorda för annat än hagvistelse.

TACK FÖR ALLA SVAR!
Jag glömde säga att jag hade låtit min medryttare rida min häst i 5 dagar för jag hade så himla mycket på jobbet, hon hade tydligen inte skrittat henne...

....Men jag ska ta ut en annan veterinär och se om detta verkligen är obotligt, hoppas att det inte är det!

Jag har pratat med min medryttare också och jag blir så förbannad, hon säger att hon glömde bort det jag sa... men jag skrev en liten lapp och satte på sadeln där det stod att hon skulle skritta henne i skogen... så hon kunde väl knappast glömma bort det.
Jag har också pratat med hennes föräldrar, men dom förstår inte vad problemet är... JAG VET INTE VEM JAG SKA PRATA MED! :(

Men i ärlighetens namn kan det väl inte vara möjligt att hästen ådragit sig en obotlig åkomma för att medryttaren för några dagar sedan hoppade 5 hinder (även om det var jättedumt att inte följa din instruktion). Det måste väl ligga ngt annat bakom en utdömning? HH

Ja alltså hästen sa att hon hade JÄTTEONT i ryggen, och det kunde sprida sej till korset och då skull ehon få korsförlamning, hästen har ju bara hoppat litegrann på skoj och det första gången hon hoppar bana på 90 cm...

Ja alltså hästen sa att hon hade JÄTTEONT i ryggen, och det kunde sprida sej till korset och då skull ehon få korsförlamning, hästen har ju bara hoppat litegrann på skoj och det första gången hon hoppar bana på 90 cm...

Vad i ryggen är det som gör ont på hästen? Är det muskulärt eller ryggraden, eller vad? Och vad då sprida sig till korset och få korsförlamning? Sa veterinären detta? I s f konsultera en ny veterinär!

Korsförlamning är ett tillstånd där musklerna blir "förgiftad" och får kramp, det är knappast en biverkning av övriga skador och inget hästen blir utdömd för.

Vad är det för typ av veterinär du använt? Jag tolkade det som du använt klinikvet. eftersom du verkade ha koll på typ av rygg/benskada men nu skriver du "ta ut en ny" ochdå blev jag tveksam. Enda sättet att verkligen fastställa ryggskada på skelettet är att röntga.

Tycker hela historien låter jättekonstig om jag ska vara ärlig.
Visst, medryttare ska följa "order" från hästägaren, helt klart.
MEN för det första, om hästen hade så ont i ryggen som du beskriver, vad sjutton gjorde ni öht på ryggen på den???
Skrittat vid hand möjligtvis men ridit??
Även om hon hoppade hästen vid nått tillfälle borde inte det ha ställt till så mycket mer än vad som redan var tillställt så att säga.
Trist dock.

Jag tycker att din medryttare ska betala helften av en ny häst och ha din häst som sällskapshäst och bara skritta med henne i skogen eller låta nåt litet barn rida på henne om du leder å så. Och om du har ett syskon eller förelder eller bara nån som du är tajt med låta den vara medryttare och skritta med den ena och rida den andra. Men gör vad du känner för, det är du som bestämmer.

// En medlidande 11 årig tjej :|

Alltså, har man ridit en häst i mindre än ett år, nästan oavsett vilken ridning man har gjort, så får hästen inte sådana skador att den blir utdömd om den var frisk från början.
Din häst har en svag rygg, kommer alltid att ha en svag rygg och passar säkerligen inte alls för ridning.
Om den blir så dålig att den döms ut för att medryttaren har hoppat lite med den, så är det inte ett djur som ska hållas vid liv bara för att du kommer att sakna den.
Är hästen så svag i ryggen borde den få slippa att lida, för oavsett vad man gör med den så kommer den att må dåligt utav ryggen.

Jag önskar dej lycka till med hästen och jag hoppas att allting löser sej. Men tro inte att medryttaren har förstört din häst, det krävs mycket mer slitage än så.

Jag menar att VETERINÄREN sa att hon hade jätteont m.m., hästar kan ju inte prata ^^

Jag har varit hoss en veterinär nu och hästen har fått smärtstillande och ska vila i 1 månad, vi röntgade hennes rygg och det såg inte sådär jättebra ut , men de va inte obotligt. Veterinären sa att med smärtstillande och vila i 1 månad, kanske gå på en liten promenad då och då, och tömköra en gång i veckan så trodde hon att Julia (som hästen heter) skulle återhämta sej HELT om ca 4 månader. Men min medryttare har jag inprincip "kastat ut" (har ju eget stall), hon är 15 år och för det första kunde jag ju inte lita på henne och för det andra så var hennes föräldrar helt knäppa, dom va inte ett dugg intresserade av det jag pratade med dom om och typ klia sej i huvet och ställde massa dumma frågor.

MEN TACK FÖR ALLA SVAR :D

Vilken tur att du hittade en veterinär (som dessutom hade röntgenutrustning) som kunde ta emot på en lördag!
Men det måste ju ha blivit dyrt? :confused:

Immer

Du verkar mest intresserad av att diskutera din fd medyttare men det hör inte hemma just här.

Röntga ryggen är ju en sak som inte genomförs på alla kliniker.

Vad var det för fel på ryggen om man får fråga? Tätsittande tornutskott?

***knapplån***

Efter att ha läst TS andra trådar och inlägg misstänker jag att h*n är ett troll......

Immer

Vilken tur att du hittade en veterinär (som dessutom hade röntgenutrustning) som kunde ta emot på en lördag!
Men det måste ju ha blivit dyrt? :confused:

Immer

Japp, lånade t om lite pengar av mamma och pappa :D men vad gör man inte för sin ängel?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 913
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 133
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka