Vad ska jag göra?

Sophia_

Trådstartare
Kort beskrivning: Mitt sto har under lite mer än 2 veckor varit svullen och varm i senfästet på höger bakben. Svullnaden uppkom efter ett distansträningsläger så veterinären jag ringde (som ej har tittat på hästen alltså) trodde att det var en blödning till följd av överansträngning och ordinerade över telefon vila 1-2 veckor och därefter fortsatt kontakt om det ej hade blivit bättre.
Nu har svullnaden gått ned när hon är ute i hagen, men benet är jämnsvullet från has till kota på morgonen. Varmt dygnet runt. Hon ser dock ut att vara halt på vänster bakben så vitt jag kan se.

Jag har ringt kliniken som inte kunde ge något råd ang hur jag skulle göra, men vi bokade en tid om två veckor (första lediga).
Ska jag vänta tills dess och se om det går ned?
Ska jag ta ut veterinär dessförinnan? (Finns väl kanske inte så mkt h*n kan se/göra utan ultraljud mm.)
Kan skadan förvärras om hon går i hage med hästkompisar, utifrån vad jag skrivit ovan (svullnaden går ned när hon rör sig)?

Saken är den att hästen är 21 år, så börjar vi undersöka med ultraljud, röntgen, vad vet jag, så är det ju garanterat att vi hittar både det ena och det andra felet på henne. Och om det är saker hon ej har haft ngn skada av tidigare, vill inte jag sätta in behandling på det med allt vad det innebär. Ser hellre att hon bibehåller livslusten än att hon ska börja behandlas för massa "gammalt skit" som hon inte behöver behandlas för.
Men frågan är hur lätt det är att se vad som faktiskt orsakat denna svullnad som uppkommit nu? Det kan ju lika gärna sitta parallellt i vänster bak, eller diagonalt i vänster fram.

Hur ska jag göra?
 
Sv: Vad ska jag göra?

Om hästen är halt (som du skrivit) ska den självklart ta det lugnt. Det brukar inte gå tillsammans med andra så kan du inte ha den i en egen hage (om den inte blir orolig av det förstås)? Jag skulle lagt en zinklinda om benet om misstanke om sena.
Bäst är ju att åka till klinik med resurser för att leta efter felet. Rådfrågning kan du ju göra innan. Orsaken är svår att hitta så länge inte skadan är akut.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Jo visst kan jag ha henne i egen hage, men då måste hon gå in kl 15 (medan hon nu är ute till 20) och blir väldigt deprimerad av att gå ensam. har lätt för att falla ur osv. Men det är iofs inte så lång tid det handlar om. Får se vad jag gör åt den saken.

Hon är inte akut halt, bara ojämn, man ser att hon går orent men inte så att hon direkt haltar.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
812
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp