vad ska jag göra?

K

knasenknas

min minishettis på 1 ½ år är så jobbig.

det går inte att spruta på flugmedel, då stegrar hon sig och springer runt.

man kan knappt fånga henne i hagen

har sytt ett täcke till henne som jga skulle prova idag, men nehe, det går inte att lägga någonting på henne, så då fick jag jaga henne i hagen i 20 min bara för att jga skulle visa att det inte var farligt

hon är jätte jobbig, vad ska jag göra?

Sv: vad ska jag göra?

Ponnyn är ung och uppenbarligen inte van vid sådant.
Vänj henne lugnt så ska du se att det gr bra.

knasenknas skrev:
min minishettis på 1 ½ år är så jobbig.

det går inte att spruta på flugmedel, då stegrar hon sig och springer runt.

Spruta flugmedlet på en borste eller en svamp och borsta på henne de..

sluta jaga henne o driv istället.Fördel om du kan få in henne i en mindre hage först så du slipper driva runt kilometervis om hagen är stor. Hon tröttnar efter ett tag garanterat.
När du väl ha fått tag på henne så har du ett långt rep,gärna medhjälpare,en av er låter henne undersöka täcket på alla sätt ni kan komma på.Lukta på det,klappa henne med det över hela kroppen.Sen prova att lägga det på henne.Blir hon rädd så börja om.Trägen vinner. Det med flugmedel, precis som föregående sa,svampa på henne det.Hon tycker nog det är obehagligt när det sprayas eller rinner.

Hur mycket hanterad är hon sedan tidigare? Det kanske ger sig med tiden om du pysslar lite med henne varje dag och att hon märker att saker och ting inte är farliga?

En kompis köpte en mer eller mindre ohanterad (men några år gammal) shettis. Hästen var väl mer som en liten hund kan man säga. Hon verkligen droppade svett när vi tog in henne i stallet i början och stegrade så fort hon blev osäker. Efter bara några månader är hon hur cool som helst nu och går med på det mesta! Vi tog korta stunder, bara in i stallet och gosa, ut och gå, borsta och hålla på, och så löste det sig och det är en jättehärlig häst nu!

/ Maris

Min hingst var också sanslöst rädd för sprayflaskan innan.
Jag löste problemet genom att ställa gamlingen i stallgången utanför hingstens box och pyssla med honom där. Hingsten är väldigt nyfiken av sig och "hjälpte till" hela tiden. Han fick vänja sig vid sprayljudet och när han inte reagerade längre så sprayade jag ganska högt över hans rygg så att det regnade ner på honom. Nu kan jag spraya på honom men ibland är det läskigt.
Lycka till!

Många sprayflaskor låter/pyser. Tror att hästen upplever det som en varningssignal och försöker fly. Ingen av våra hästar gillar sprayflaskor som pyser och vänjer sig - nja det går men inte bra. Så svampa/borsta om du måste sätta på flugmedel.

jag har en mini shettis sto på två år. och hon har varit precis likadan. Det är bara och träna hela tiden ta lite varje dag.

Det är träning som gäller! och åter träning. Men nåt viktigt är att du först vinner hästens förtroende. Då blir all träning lättare. Då kommer hon att lita på dig och tillvänjning till nya saker går garanterat snabbare.

Jag har nu vant min unga shettisvalack vid att bli spolad med vattenslangen och han var väldigt skeptisk vid de första mötena med den långa gröna ormen men accepterade den fort.
Nu går det jättebra att spola honom.
Han var liksom din lite rädd för täcken innan men det löste sig genom att få lukta på täcket först, ha täcket ihopvikt, smyga det upp på ryggen och sedan veckla ut det.

Du ska inte jaga henne med täcket i hagen, då kommer hon aldrig komma till dig. Vänta med täcket tills inne i stallet. Likaså med sprayflaskor. Spraya upp trycket i den en bit från hästen så det inte pyser av luft i den och spraya sedan försiktigt på framdelen och inte nära öronen.
Min gillade inte heller sprayflaskor först men nu går det att spraya ut ett moln över honom utan reaktion, även om det börjar pysa o leva.

Pyssla mycket med ponnyn, var ute och gå med den så kommer allt säkert att ordna sig. Hanteringen är viktig i den åldern.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 242
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 150
Senast: lizzie
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17