Vad ska jag göra??

AraSlei

Trådstartare
Var hos vet. igår med min halta c-ponny.. Han hade varken blivit bättre eller sämre och vet. tyckte inte att det var lönt att behandla mera.. :cry:

Lite bakgrunds historia:

Köpte Sleipner -03 och tränade och tävlade framgångsrikt 1 år. Tills april -04. Första gången han blivit halt hemma hos mig. Först tänkte vi att det kanske bara var en sträckning, lätt vrickning eller något som han hade dragit på sig i hagen. Men efter 1 månads vila var han fortfarande lika halt, så då blev det kliniken i halmstad. Efter några minuter på rullbandet, rönken och ultraljud blev det konstaterat att Sleipner hade:

1 mosad minisk utan fästen
1 inflammation

, båda i hö. bakknä

Vet. sa att enda chansen att han ska bli frisk är att skritta, skritta och skritta så att han byger upp bakbensmuskulaturen igen. Då skulle muskklerna hålla "minisken" på plats och han skulle inte få en inflammation när den låg och rörde på sig hela tiden. Han sa också att han var säker på att Sleipner skulle bli frisk, kanske t o m tävlingsbar igen. Så vi satte igång att skritta honom hemma, i skog och mark, även på banan i pass om ca 30 min per gång. Åkte tillbaka för återbesök i augusti, han fick springa på bandet, var fortfarande halt, men han hade blivit lite bättre, sen sprutade dom honom med antiinflammatoriskt och så fick vi en ny tid i oktober. Hem och skritta igen alltså. Och vi gjorde samma sak som innan, fast nu även lite i form i slutet av passen. Dag ut och dag in, i ur och skur.

Åkte på återbeök i november och där sa vet. med ett stort leende på läpparna att han var MYCKET bättre än sist. Jätteglada åkte vi hem, nu fick vi även trava honom om vi ville, och om han ville såklart. Skulle även på återbesök i december, men då var det snöstorm och mamma ville inte köra. Fick en ny tid (igår då) och då sa han att "han har varken blivit bättre eller sämre, men jag tror inte att han blir bättre än såhär." Vi fick 2 alternativ, T-märka eller avliva.

Hästen är 11 år, har alltid varit frisk och gó innan, gått t o m FEIs inl. med en bit över godk. resultat trots sin kroppsbyggnad och ras (islänning/russ , ser ut som en vit fjording). Känns väldigt synd att avliva honom, men har han ont så ska han givetvis avlivas, vilket han inte har för tillfället. Så frågan är: T-märka eller avliva??

Jag har bestämt att han iaf ska få gå kvar över sommaren, vad vi
ska göra med honom sen vet jag inte.. Vad tycker ni jag ska göra??

Johanna

Sv: Vad ska jag göra??

Om han inte har ont så skulle jag T-märka honom....
han är ju ändå bara 11 år & skulle ju kunna vara promenad/ sällskpashäst i många år till (om han trivs med det). :bump:

Jo, frågan är ju lite om han trivs med det. Eller rättare sagt om jag trivs med det. När han inte får gå ordentligt så blir han jätte sur, han är en riktig arbetsmyra, innan han kom till dom som ägde honom innan var han jätte bortskämd, bets och sparkades om han inte fick godis etc. han har väldigt lätt att falla tillbaka i domma "oförskämdhets" vanorna, även om det är att han inte har fått gå tillräckligt. Stoet mitt ska ha föl i sommar, och om vi behåller fölet så tänkte jag att fölunge och Sleipner kanske kunde gå på lösdrift? Tror ni det kan vara en bra lösning? Då får han ju ändå röra på sig, fölungen lär ju hålla igång honom lite iaf..

AraSlei skrev:
Jo, frågan är ju lite om han trivs med det. Eller rättare sagt om jag trivs med det. När han inte får gå ordentligt så blir han jätte sur, han är en riktig arbetsmyra, innan han kom till dom som ägde honom innan var han jätte bortskämd, bets och sparkades om han inte fick godis etc. han har väldigt lätt att falla tillbaka i domma "oförskämdhets" vanorna, även om det är att han inte har fått gå tillräckligt. Stoet mitt ska ha föl i sommar, och om vi behåller fölet så tänkte jag att fölunge och Sleipner kanske kunde gå på lösdrift? Tror ni det kan vara en bra lösning? Då får han ju ändå röra på sig, fölungen lär ju hålla igång honom lite iaf..

Ja, det är ju det som är "kruxet" med hästar som är arbetsmyror... om de ska trivas som sällskapshästar/promenadhästar...
Jag tycker du i allafall kan behålla honom tills ditt sto har fölat & se om ni behåller fölungen, och sen se om Sleipner trivs som "barnvakt & extrapappa" :bump: Om han då inte skulle göra det (det lär ju i såfall du märka eftersom du känner honom) tycker jag att du ska låta honom få fara till de evigt gröna ängarna för då är det ju ganska uppenbart att han inte trivs att bara "vara"...& bara du vet ju hur han skulle trivas som "promenadhäst"....
Svårt beslut men du gör säkert det rätta i slutänden ändå.

Ja, vi får se vad som händer.. :crazy: Trivs han inte eller har ont så SKA han avlivas, annars tycker jag att det är mer plågsamt att ha honom i livet.

Vad säger veterinären om T-märkning? Det låter ju spontant inte som om hästen har speciellt ont av att 'bara gå'? men klarar han bus i hagen med ett föl etc, eller bör han gå med lugnare hästar? Osv.

Min valack (född 95) dömdes ut i maj. Jag visste redan innan det besöket att det var game over och att han inte var bättre och att det då inte fanns mer att göra. Jag hade innan sagt att jag skulle ta bort honom om han inte blev bra. Det rä en arbetsnarkoman utan des slite, som brukar mögla av tråkighet och HATA att stå bara över betet t ex.

Veterinären (som blivit rätt förtjust i min herre) tyckte dock det inte fanns någon anledning varför han inte skulle kunna bli triangelmärkt. Jag var fortfarande tveksam, jag ansåg INTE att det var en häst som skulle trivas med pensionärslivet. Och när jag försökte hagpensionera mitt gammelsto några år innan (också arbetsnarkoman, jag förstår inte vad jag gör med dem?) så tog hon det VÄLDIGT dåligt. Pensionerades i januari och i april tog jag bort henne då hon mådde PEST rent psykiskt. Hon blev aggresiv, hon började attackera sin älskade hagkompis, hon var sönderstressad och olycklig. Så med tungt hjärta lät jag henne somna, och förbannade mig själv att jag utsatt henne för det.

Men jag ville ge valacken ett sista bete, både för hans och min skull. Dock skulle min vet flytta, och jag ville inte åka in till hösten igen och riskera en ny överpositiv veterinär som tyckte att 'ja men det här ska nog gå'. Så efter lite funderande kryssade jag delersättning på livskadeanmälan och tänkte att 'jag skiter väl i de där sista försäkringspengarna och tar bort honom i höst ändå'.

Han dömdes ut maj 04 och triangelmärktes i juni samma år. I hagen här går ett stycke trind förtidspensionär kvar än. han luftas ungefär tre ggr i veckan, anser att livet är helt okej och roligt, även om hela hästen skiner upp när han tror det är dressyr på gång (något han absolut inte klarar). han masseras och duttas och donas med, har blivit förskräckligt bortskämd etc men han är GLAD och han böjdes UA innan jul, dvs jag har gjort det ingen trodde var möjligt - hittat en nivå där han är fräsch OCH trivs (han är ju inte ett skvatt BÄTTRE eg bara för han är böjd UA, han har en skelettdefekt och han är bara SYMPTOMFRI just nu, ökar jag träningen kommer han bli halt igen).

Så, ibland har man ruskigt fel, och tur är väl det =)

REN hagpensionär går dock inte, det märker jag t ex nu när jag inte haft hälsan nog att rida på några månader. Hästen är ganska dryg att ha att göra med, och det kryper i honom efter att få komma ut. Han älskar sina promenadturer, och ta bort dem går inte, då skulle det sluta som med stoet. Men blir han bara extra ompysslad och omhuldad och duttad med och får sina promenader så är det en fullt nöjd, glad liten spelevink som busar runt med sin unghästkompis i hagen på dagarna =)

vad roligt att det gick så bra.. :) Vet. tycker att vi ska T-märka om vi inte ska avliva innan sommaren. Jag vet inte om sleipner kommer att klara att gå som promenad häst, han hatar det nu. Och jag tror tyvärr inte att han kommer att tycka det blir roligare heller. :(

Så frågan är: T-märka eller avliva??

Då blir min fråga till dig, är du beredd på att ta ansvar över resten av hästens liv? Med tanke på att det finns islandshäst i lillkillen kan han ha ett långt sådan kvar, trots skadan.

Om inte, avliva. Kan ju låta elakt men uttalandet har en bakgrund, ofta får dessa hästar nya ägare som är mindre nogsamma vad gäller gamla skador. Hästen skulle isåfall T-märkas vilket innebär att man räknar bort ridbarheten, nya ägare kanske inte ser det på samma sätt och rider på hästen så att den gamla skadan kommer idager igen. Detta är mycket plågsamt för hästen, så kan du behålla honom utan att han lider så är det säkert ok. Men måste du göra dig av med pållen trots en T-märkning, då är det bättre att avliva.

Jag står inför samma problem som du. Häst som stått sen i börhan av november och som trots behandlingar inte blir bättre. Hon är 13 i år. Men jag har bestämt mig för att om inget mirakel sker och hon är ohalt om två veckor så kommer jag ta bort henne. Jag kommer inte kunna ha kvar henne för resten av hennes liv och jag vill verkligen inte att hästen ska behöva åka runt bland olika ägare. det har hon gjort tillräckligt i sitt liv. men jag vet hur det känns. Detta är första hästen jag har som någonsin är sjuk, och naturligtvis måste det sluta på värsta sätt :cry: .

Ja, jag är beredd att ta ansvaret för hans liv. Han kommer inte att lämna gården så länge han inte är frisk (vilket han inte blir = han kommer stå kavr här hemma tills vi avlivar honom). Jo, det är döärför jag inte vill sälja, är rädd för att ngn som bara har honom att gå inte ser om han har ont, han kommer ju att halta resten av sitt liv iaf. Och då kommer han kanske att plågas mer än nödvänigt och det vill jag absoulut inte!

usch..:( Det är oxå min första skadade häst, och detta slutar förmodligen med avlivning.. :cry:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 977
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 957
Senast: Stergo
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V