Vad ska jag göra

Minelli

Trådstartare
Jag har två katter varav en inte trivs tror jag...
Från början var det rena inne katter, men efter att jag flyttade till en lägenhet där det går att gå ut via min uteplats har de fått gå ut på dagtid när jag varit hemma och är då vana att kunna springa ut och in som de vill. Det har alltid fungerat bra och förr hösten/vintern lärde de sig rätt fort att de inte fick gå ut när det var mörkt och kallt. Men i år vet jag inte vad jag ska göra.
Hankatten bara vägrar att sova hela nätterna, han ska bara ut. Han kan hålla på redan på kvällen att mjaua och kratta på fönstret, men ge sig efter ett tag. När jag sen släcker lampan börjar han igen och det kan hålla på i allt från 1 min till en timme. Sen sover han eller stör inte förrän vid fyra igen och håller på ett tag. Har jag tur slutar han och börjar igen vid sex och då ska jag nästan gå upp. Ibland kan han vara lugn ända fram till halv sex, men aldrig längre än så.
Jag har provat att släppa ut honom, men då är han ute nån timme och sen vill han gå in igen och då vill han bara vara inne nån halvtimme och sen början han om igen.
Provat att ignorera och det går inte heller, måste ropa på honom så han kommer upp i sängen och lägger sig, då ger han sig ibland.
Även provat att stänga in honom i ett annat rum, men då skriker han nästan ännu värre och krattar på dörren och vill ut.
Skulle kunna släppa ut honom på dagtid, men då kan han inte komma in förrän jag kommer hem vid sex-sju. Plus att jag inte vågar släppa ut den andra katten när jag inte är hemma sedan hon försvann en vecka i våras. Hon är så otrygg att jag vill att hon ska kunna smita in när hon blir rädd. Hon accepterar att vara inne själv, men gillar det inte. Nu har hon oxå börjar kratta på fönsterna på kvällarn och vill ut, men hon får absolut inte vara ute när det mörkt eftersom det är då hon blir tuff och vandrar iväg och inte hittar hem.

Så nu känns det som jag har tre alternativ. Eller vad kan man annars göra?
* Försöka stå ut och göra helt innekatter av dem igen och inte släppa ut alls.
* Avliva honom, för lycklig katt är han inte.
* Hitta ett nytt hem där han kan komma och gå som han vill. Vilket jag inte vet om det fungerar. I somras bodde båda katterna hemma hos mina föräldrar en vecka utan mig och efter 3 dagar började han skrika på nätterna och slutade när jag kom hem. Samma sak hände när jag åkte bort ett par dagar igen. Annars hade jag nog fått mamma och pappa och ta honom och där kan han få gå ut.
 
Sv: Vad ska jag göra

Är båda kastrerade?
Har du ingen möjlighet att ha han ute hos dig? Varför kan inte båda få gå ute? (vare sig han bor hos dig eller någon annan så kommer de att försvinna en tid, ligger i deras natur att vandra för att kolla revir/honor osv)

Annars tror jag att ett nytt hem för honom kan vara bra, kanske på en gård? =)
 
Sv: Vad ska jag göra

Det där är en riktig gammal skröna - att katten måste vandra!!
En kastrerad katt som trivs i sitt område och känner sig trygg ger sig absolut inte iväg. Orsaken att katten "vandrar" är för det allra mesta att den blir bortjagad av en annan katt.

Mina katter är ute när jag är ledig och inne när jag jobbar. Utom på sommaren när jag kan ha ett litet fönster öppet så de kan gå ut/in som de vill. Jag vill inte ha kattlucka eftersom grannkatten är van vid lucka ;)

Den yngsta katten som nu är lite drygt två år talar om att han vill gå uuuuut
på morgonen och sitter i fönstret och låter. Den fyraåriga katten har gått över till att bara vilja ha tyst och lugnt och sova vidare. Sjuåriga birman vill gärna gå ut när solen går upp och så här års har jag åkt till jobbet då!

De får gå ut när jag kommer hem från jobbet, dom brukar vara ute ca 1 timme och sen vill dom in och ha middag. Det är bara att försöka stå emot önskemålen om att gå ut och veta att så fort man försvunnit så sover dom vidare.
 
Sv: Vad ska jag göra

Avlivning är inte ett alternativ
Kanske kan du få hjälp att bygga en voljär, dvs inhänga hela eller delar av tomten med rymningssäkert nät.
Har du möjlighet att ha kattlucka så kan ju bägge katterna gå ut i voljären när de vill även om du inte är hemma, de kan komma in när de vill och du behöver inte vara orolig att de ska rymma och kan sova gott om natten. Vill kisse gå ut kan han göra det i voljären, sen kan han komma in och nanna kudden när han tröttnat ;) Kazam
 

Liknande trådar

Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 141
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
Svar
11
· Visningar
743
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp