Vad ska jag gora min hast hugger!

M

michelle1

Jag bor i Grekland. Jag kopte tva vallacker. Den ena ar 2 ar som jag haft sen han var 1 aring, valldigt uppfostrad. Den andra har jag haft ngr veckor, vet inget om hans forflutna...
Jatte lugn och snall. Men ibland attackerar han och hugger riktigt hart!
Nar man borstar eller sa hugger han inte, det ar mest nar man narmar sig honom. Han kan kan ocksa narma sig nar man star med ryggen till och bita till. Han springer nastan mot en med tanderna redo for ett bett. Narmar man sig med mat kommer han nastan spingandes for att bita till och ta maten:
Sen nar man ska hoppa upp pa honom sa skriker han och sparkar bak ut.
Sen reagerar han inte sa mkt pa sidorna nar man rider han.
Ar det ngn som har ngr tipps? :confused:

Sv: Vad ska jag gora min hast hugger!

Han ar 4 ar den andra, det glomde jag att saga!!

Om hästen skriker och sparkar backut när du hoppar upp skulle jag absolut inte rida! hästen visar att den har väldigt ont! Det krävs mycket smärta för att en häst ska reagera så starkt!

Hästen har förmodligen väldigt ont eftersom att han reagerar så när du ska hoppa upp/rida.

Hur mycket foder får han? Hästar är gjorda för att äta större delen av dygnet (14-18 h/dygn) och om de inte får göra det så kan de bli aggressiva. Speciellt då eftersom att du säger att han gör det även när du ska fodra.

Jag vet ju inte hur hästhållningen är i Grekland, men går de ute ngt? Hur länge och i vilken slags hage? Hästkompis/ar?

Han kan ju kanske även ha fått stryk eftersom att du säger att han gör det just när du närmar dig honom. Gjorde han så från början?

Det kan även vara så att han har onte när du rider och därmed associerar(stavas?) dig med smärta och försöker attackera dig innan du gör ngt som gör ont.

Åk till klinik och kolla upp hästen ordentligt!

Jag håller med dom andra att jag tror att hästen har ont. Kolla upp honom!

Han gar ute och har tillgang till gras, han kan sjalv ga in och ut ur stallet nar han vill. Han gar ute med en till hast som han trivs med.
Har kollat upp han, de sager att det inte ar ngt som ar fel. Litar dock inte helt pa deras kunskaper har... men jag ser att han ar mager och inte alls har starka muskler sa kan dock gott tanka mig att de bara latit han sta innan.
Forsoker bygga upp han muskler langsamt. Ngr bra tipps?

Och ja, det ar speciellt nar de ska bli utfodrade som han kommer attackerandes och forsoker att hugga,
sen undrar jag med hans pals, han harar mkt nu...men varmen har har redan borjat...ska jag klippa han...tror inte de gor de har...tacksam for all hjalp

Så de går på bete hela tiden? Och tillräckligt med gräs?

Tror knappast du behöver klippa honom om han fäller. Borsta honom ordentligt så blir han fortare av med all päls:)

Finns det ingen bra klinik du kan åka till? Så du kan röntga och kolla upp honom ordentligt.

Nej, tyvarr finns det inte det...
Det ar mycket som fattas sa det blir svarare..
Men nar jag val kommer upp pa han sa marks det inte av att det gor ont.
Jag marker tyvarr att han har blivit fel lard. Vet inte alls vad som hant han ar bara 4 ar och ar dod i sidorna...skulle verkligen behova lite tipps om hans huggande. Och hur jag ska rida honom for att trana upp hans svaga kropp och hur man ska ga till vaga nar han blivit sa felriden forut.

Jag har ridit i manga ar nar jag bodde i Sverige men aldrig haft hast.
De har 2 kopte jag av 2 olika agare for att de sag ut och ma sa daligt... folk som inte bryr sig. Gor nitt basta for att de ska ma bra men det ar inte latt nar man aldrig haft hast och speciellt inte i detta landet haha...

Yes, det finns tillgang till gras hela tiden for dem...

Mina råd är: Rid inte hästen, arbeta den från marken istället för at bygga muskler..Men innan du börjar arbeta med den:

Avmaska hästen och ge den fri tillgång på hö, om den är mager och hugger, så har den nog aldrig fått ätit sig mätt i fred och ro och är möjligen full av mask..., låt den få tid på sig till at lära känne dig, sin nya omgivning och at HÄR FINNS DET GODT OM MAT,
Låt den få tid på sig att känna sig trygg och pyssla mycket med den, utan at du kräver för mycket av den.

kanske är det inte så mycket näring i gräset eftersom han är tunn. Låter som han behöver mer foder innan du börjar rida. Fodra upp och gå promenader, tömkör osv.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 637
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Framfor allt den mentala biten du kampar emot. Vad gor du som gor det lattare att jobba med din hund's "arv"? Miss Mandy sa "vass" med...
Svar
9
· Visningar
1 230
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hur ofta klippe/slipar ni klor? Princess Diva driver mig till vansinne ... jag skulle behova klippa hennes klor tva ganger i veckan ...
2
Svar
24
· Visningar
5 262
Senast: NotlikeI
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur