Vad ska jag göra med min häst???

S

smiling_sun

Som ni somliga säkert läst så har ju min häst fått kissing spines. Han har även problem med bakknäna nu, ingen vet varför. Och jag funderar på vad jag ska göra med honom. Jag har bara råd med en häst, men jag vill träna och tävla i hoppning och fälttävlan och det tror jag inte att min häst kommer att hålla till. Och det känns ju lite dumt att ha en häst, som inte går att rida eller nånting, och betala 2000 i månaden för den. Men jag kan bara inte sälja honom. Jag har haft honom sen han var 1 år och han är väldigt speciell. Och jag flyttar 60 mil upp i landet om 1 månad. Så sälja är det inte på tal om. Men så har jag funderat lite.. Kanske jag kunde låna ut honom till någon som har han som sällskapshäst och lite lättare promenader? Och så lånar jag en bra tävlingshäst i 1 år innan jag börjar plugga nästa år? Men sen vet jag inte hur han skulle reagerat om jag bara skulle lämnat honom och sen bara stå. Han har mycket temperament och är ju dessutom bara 4 år. Men jag ska komma hem 1 gång i månaden så då kan jag ju kolla till honom. Men det känns så himla jobbigt alltihopa. Börjar nästan gråta bara jag tänker på att lämna iväg honom... Hur skulle ni gjort?

Sv: Vad ska jag göra med min häst???

Han kan INTE gå som promenadhäst om han har Kissing spines!

Det är väl som sällskapshäst då, men men tanke på hans ålder är det ju inte så kul att bara stå i minst 20 år till. Min ponny är 7 år (håller på att musklar upp honom) och skulle aldrig kunna ha honom som sällskapshäst eftersom han skulle dö av leda.

Går det inte att göra något åt det då? Är han snäll i tempramentet? Veterinären på strömsholm frågade oss om han var snäll, annars var det ingen idé att försöka få honom bra igen...

Jag vet att det är svårt, men med tanke på att han är så ung, om det inte går att göra något åt det och om han inte är fräsch i bakknäna- vid 4 års ålder... Kanske måste du fatta det svåraste besluten av dem alla och gå vidare :(

Jag tror jag förstår din situation ganska bra.

Min 8-åring har varit skadad till och från sen i november (köpte honom i augusti) och de perioder han varit friskförklarad har han inte varit rolig att rida ("testat", stegrat, kastat sig osv). Detta kan ha förklarats med att han haft ont, men det är dessutom en häst med tufft psyke. Till detta kommer att jag i våras (under en av hans "friska" perioder) bestämde mig för att sälja honom då vi inte passar ihop med personkemin. Det går helt enkelt inte.

Nu har han fått diagnosen spatt. Och vad ska jag göra med honom? Jag vill träna och tävla, vilket han antagligen inte håller för, och skulle han hålla så passar vi ändå inte ihop.

Sälja är inte längre något alternativ, då jag inte får tillräckligt mycket för honom nu så jag kan ändå inte köpa en ny häst. Låna ut som sällskapshäst känns inte sjysst, det är ju en 8-åring med massor av energi, ska han då gå i en hage resterande 15 år av sitt liv?
Promenadhäst skulle han hålla för, men vem vill ha en svårriden häst som promenadhäst? Inte många.

Alternativet för mig var att få honom utdömd, kan låta grymt i vissas öron, men jag anser inte att det livet han idag är dömd till är ett värdigt hästliv, han skulle inte trivas. Men jag får honom inte utdömd, han är för "frisk"... Visserligen tycker jag det är JÄTTEBRA att man inte går och dömer ut hästar hur som helst, men...

JAG har beslutat att låna ut honom som sällskapshäst/ev. lättare ridning i ett år eller så för att ge honom tid att läka (spatten läker ju inte, men det finns även senskada och kotledsinflammation :crazy: ) och under tiden låna en häst för att tävla och träna.

Men ingen annan än du kan bestämma hur du ska göra med din häst. Vet inte riktigt vad jag ville säga med det här, kanske att var och en måste hitta det som passar varje häst. Kanske ville jag bara skriva av mig lite.

LYCKA TILL!!!

/Ullis :bow:

Senast ändrad:

Varför kan inte en häst med ks gå som en promenad häst men som sällskaps häst??

Vad jag har fått höra är att hästar med "lätt" ks ska röra på sej och absolut inte stå??!!

Vet flera hästar med ks som rids och tränas utan problem, det beror också på hur stor kissing spines det är.

Ja precis, det beror helt på vad man menar med promenadhäst.
Hela grejen med hästar som har KS är att de måste ha massor med ryggmuskler så att man inte sitter på tornutskotten så att de trycks ihop ännu mer- smärta. Grejen är bara, att med promenadhästar som skrittas ut en timme, travar lite, de funkar inte om de har KS, eftersom de aldrig får några ryggmuskler. En KS häst ska gå så mycket som bara är möjligt, helst i galopp. Jag kommer aldrig att kunna skritta ut en sväng i skogen en timme på min häst om han blir bra. Det var så jag menade!

Aha nu förstår jag! Blev lite fundersam där ;) .

Hoppas att allt kommer gå bra med din häst!,
själv blev min egen utdömd pga just ks för 3 veckor sen :(

Jag köpte en häst för några år sedan och inom några månader var den halt och omöjlig att rida. Efter många behandlingar, röntgen etc kom vi fram till att det var KS. Veterinären dömde ut den och vi avlivade den. Mycket nervös häst som hade ont. Var bara 5 år då. Varför försöka hålla liv i en häst som aldrig kommer att kunna göra något. Hörs hemskt, men de är otroligt dyra att hålla så varför betala alla kostnader i 20 år framåt för en häst som man aldrig kommer att ha roligt med?

Jo, jag förklarade lite dumt! Jo, läste det på "Glädje och sorg". Varför fick ni lov att ta bort den då? Om den var musklad och så...

Håller med dig Hästig, jag tror inte att en häst mår bra av att bara stå i 20 år... Men du har fel om du menar att det är dyrt med att hålla KS hästar med behandlingar och så, eftersom de inte behöver några om de blir bra. Antingen går de ju bara och brukar inte ha ont, om det inte är väldigt allvarlig KS. Och annars blir de ju bra så att man kan träna och tävla dem som en (nästan) normal häst. Dessutom funkar många till körning och man kan ju arbeta dem från marken bara, men vill man rida så öär det ju rätt värdelöst.

Jo han var mycket musklad, har tömkört hästen från november 03 ca 3-4 ggr i veckan o resten av dagarna ridit och fr.o.m frebruari (05) till mitten av juni tömkördes han i hårt arbete 7 ggr i veckan. Hans tornutskott låg i princip över varandra :crazy: :cry: . Skulle aldrig i livet vilja ha honom kvar efter att ha sett röntgen bilderna, fy vad ont det måste göra.

Aha okej, Arjans har det blivit pålagringar på så att de ligger emot varandra pga det. Men då förstår jag :crazy:. Du har ingen bild eller?

Veterinärerna har ju inte dömt ut han som ridhäst än. Dom tycker ju (om han håller i benen) att jag ska köra in han, dom tror att han bli superbra i körning, han är byggd för det. Och funkar det på honom så funkar det för mig. Jag älskar att köra, har mest kört trav men tycker allt är roligt. Jag håller med er om att det inte är bra för en KS häst att stå, bra att ni förklarade det för mig! Vad jag uppfattade av röntgen så såg det inte jätteilla ut, men inte bra heller, jag red ju där samma dag på han. Men man kan ju inte ta röntgenbilderna på så stort allvar, de säger ju inte allt. Det kan se förjävligt ut på dem, men hästen har inte ont och tvärtom. Då får man ju scinta. Min häst har nu bara stått i liten hage pga behandling i båda bakknäna och höger bakkota och jag har tömkört han i skritt 20 min /dag. Men han mår ju inte bra av detta, att bara stå i liten hage. Han behöver aktiveras och få göra saker. Men han har sett riktigt fin ut på tömkörningen. Förutom en dag när han fick flera ryck där han bara for upp i luften och bockade, men jag kunde hålla han. Men konstigt för så har han aldrig gjort! Nästa dag var han som en ängel. Kan det va så att det gör ondare vissa dagar? Jag har ännu inte gett upp med denna häst, vi ska på återbesök igen den 21 och då ska jag ta ett rejält snack med vet. Det jag nu är mest bekymrad över är flytten.. Jag har ju sökt jobb 50 mil upp i landet (Enköping) och vill inte utsätta han för den stressen att transporteras ända upp. Men är han värd att satsa på så vill jag ju det. Jaja, vi får se hur det går hos vet nästa gång. Förlåt om detta blev lite svamligt, men jag är så himla förvirrad och m år så dåligt av detta.

Jag vet hur du känner dig... Om det endast är sträckan du oroar dig för så är det nog inga problem. Många hästar åker ju så långt till tävlingar! Om du kanske kan hyra någon hästbil och ta resan över ett par dagar med vilopauser så går det säkert bra!

Hur verkade han när han bockade? Arjan har aldrig bockat i hela sitt liv, men har börjat med det lite smått nu när han inte har ont längre, av ren glädje. Så det kan ju vara ett sundhetstecken. Sen är det ju så att vissa dagar känns det mer, spec. när det är blåsigt eller kyligt ute. Enköping btw? då kommer du inte så långt ifrån mig :D. Tror jag, lokalsinnet är ju inte så bra... Då har du ju skapligt nära till Strömsholm och där är de himla duktiga.

Den dagen han bockade var det blåsigt och kallt och hade nog även kommit någon regnskur innan på dagen, så det var nog det som gjorde att han bockade, att han blivit nedkyld och att det då gör ondare. Jag tror att han gjorde det av smärta, ev att han tror att det ska göra ont, i kombination med det blåsiga vädret. Dagen efter var det supervarmt och stilla och han var som en ängel. Har även märkt att han kastat sig för saker, helt oberäkeneligt utan att där är något speciellt att vara rädd för. Även en annan häst i stallet har blivit sån, fast värre, hon har problem med bakkotorna. Men nu till saken, transporten är jag lite orolig över. Han stressar något otroligt när han åker, blir dyngblöt av svett efter 20 min. Men, det är ju bara en gång och resan är ju över på en dag, med rast. Vill verkligen att han ska bli bra! Tömkörde han idag och han var fin. Vill gärna gå i lång låg form, bra, men tappar gärna baken. Han liksom VILL/KAN inte jobba med baken. Kanske därför han ska stärka upp den genom körning. Jaja, tack för era svar! En fråga bara: vad för slags form ska en KS häst gå i?

Och ja, enköping ligger nog nära, tror jag!! Vet hur det är med lokalsinnet, jag är likadan!! :p

Hihi... Jo jag har tävlat i Enköping så det är inte så långt...

En KS häst ska gå i lång och låg form, sen kan man öka gradvis. Det får inte bli några spänningar i början liksom.

Kissing Spine skrev:
Grejen är bara, att med promenadhästar som skrittas ut en timme, travar lite, de funkar inte om de har KS, eftersom de aldrig får några ryggmuskler. QUOTE]

Jodå, det kan visst funka ;)
Det går precis lika bra att arbeta hästen i form fast man rider ut. I skritt och trav.Varför skulle det inte gå?
Skogen är dessutom bästa terrängen att bygga muskler på, kliv över stock och sten, klättra osv.

Min häst fick diagnosen KS sommaren-03. Och hon har hållits symptomfri sedan dess.TROTS att hon fått längre viloperioder (ofrivilliga, pga skador) och tappat muskler periodvis.
Jag varvar tömkörning med ridning, rider ca varannan dag. Tömkör mkt i eländig terräng så hon får lyfta ordentligt på fötterna, klättrar en hel del också. Uppför är bra för en KS-häst, dock ej nedför.
Jag rider henne mkt i form när jag rider ut (rider sällan på volt) och mycket skritt i form. Men jag skrittar även på lång tygel, och hon har inte blivit dålig av det.

Sen är jag noga med att sköta hennes rygg med massage och lite annat, och hittintills har hon funkat sen vi fick diagnosen. Det är 2 år sedan.

Vissa hästar kan ridas precis som vanligt trots KS, en del tävlas i höga klasser. Och en del har tyvärr mkt ont och ska inte behöva lida självklart. :(

Som sagt, det beror på vad man menar med promenadhäst. jag anser inte att din häst är det, eftersom du rider och tömkör henne på ett sådant sätt. Jag menar att en promenadhäst är "hej jag har köpt en häst som jag ska rida runt med i skogen lugnt bara.". ;)

Verkligen skönt att höra att det finns hästar som är bra också. Sen är det klart att man kan rida på lång tygel, det gör jag med. Men inte att skritta en timme... flera dar i veckan!

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 685
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 271
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 195
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar