vad ska jag göra med min betfor?

D

diggiloo

jag har så smått börjat skissa på foderstaten min ponny ska ha när hon stallas upp i höst, och har lite funderingar kring min betfor. jag köpte säcken i våras, eftersom jag hört att det var bra för magen och så med betfor, typ fibrer. hon fick 1/2 liter per dag hela våren, men hon har inte fått någon nu under betet. jag har inte märkt någon skillnad alls mellan när hon fick betfor och inte. träcken likadan, ingen skillnad i pigghet, nada! är det verkligen någon mening med att ge det då? jag har en lufttät plastlåda med snäpplock som jag förvarar betforen i, den har legat där orörd sedan mitten på maj. tror ni den är ok fortfarande? hur ser man om betfor är gammal?

hon får hippo bas och kvarnby lusernpellets nu och ska få det i vinter med, men det är ju fullfoder så de bör väl inte behöva kompletteras? (förutom hö förstås)

jag ska ta hjälp av en foderstatsuträknare sedan, men nu har jag ingen analys på höt eftersom det inte är köpt än(inte jag som köper utan stallet) men jag vill gärna ha lite tips tills dess. :)

Sv: vad ska jag göra med min betfor?

Vänta med planerandet tills du har analys. Det är alls inte säkert att ett fullfoder täcker behovet bara för det är ett fullfoder.

puttar... ingen som har råd angående hållbarheten på betfor?

(ska vänta med att bestämma vad och hur mkt hon ska ha till jag har höanalysen, men vill gärna veta ifall min betfor går att använda ifall hon ska ha det)

tror nog betfor håller länge, brukar dte inte stå på förpackningen ??
Tänkte bara att du skrev att du skulle ta hjälp av foderrådgivare, nu vet jag ju inte vem du ska ta hjälp av men har själv dålkiga erfarenheter va det. Köpte min häst i sep (min första häst) hade inte så spec stor koll på foderstater då, så vi tänkte att krafft har ju foderrådgivning så vi ringde dit och fick en foderstat som skulle funegra enligt dom. Han skulle äta typ 11 kg hösilage, 1 dl krafft mineraler och 0,5 kg krafft ponny. Reagerade inte så mkt på det, förns jag började lära mej om foder för märkte att min häst föll ur och han gick då på fri tillgång i hagen och åt säkert minst 10 kg hösilage där och fick typ 4 kg på kvällen, fick även sin krafft. Upptäckte sen att istället för krafft ponny hade han kunnat fått 1kg hösilage till, det var likvärdigt. Iaf så började han få mer mat sen fick minst 20 kg hösilage /dag + lusern och sen krafft protein.
Min häst är ingen tabellhäst, och jag kan nu räkna ut en foderstat själv, och har lärt mej att inte lita blint på de andra säger även om de ska vara utbildade.
Lite OT men ville bara berätta, är inte kul när hästen får proteinbrist :crazy:

nja, jag tänkte mer på nån sån där kalkylator på nätet, för att få ungefärliga siffror som jag sedan kan justera om det behövs :) jag litar inte heller för mycket på andra, det är ändå jag som känner min häst bäst och märker vad hon behöver eftersom jag umgås med henne varje dag. det finns inget som slår vanligt sunt förnuft :bump:

men så länge den inte är typ, möglig lr nåt så är betforen ok, eller? det som fått mej att fundera är att den står på loftet i sin lufttäta låda, och där uppe blir det himlans varmt nu när solen ligger på. fast det är klart, det egentligen inte hända så mkt, den är ju ändå torkad.
proteinbrist tror jag inte är nån risk att hon får, eftersom hon äter lusern :)

okej, ja är typ så jag gör oxå fast :) hmm, ja man kanske skulle ställa det någon anna stans annars. Är inte så bra på mögel och sånt men det trivs ju iaf i hösilagebalar när det är varmt :crazy:

Jag har brukat ge betfor ändå, fast i syfte att blanda i ev. kosttillskott/mineraler. Det är lättare att blanda t ex pulver i betfor än i torrt kraftfoder! :p
Så även om det inte "passar" i foderstaten kan man kanske ha nytta av det på så vis, och jag tror knappast det blir svårt att pussla in ett par deciliter betfor per dag i foderstaten.

Liknande trådar

T
Foder & Strö Är väldigt dålig på allt som gäller foder och är väldigt sugen på att lära mej mer. Vi skördar eget hö men har ej analyserat det...
Svar
12
· Visningar
1 445
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka