Vad ska jag göra med henne!?

Elma_vip

Trådstartare
Vet att jag frågat förut vad man ska göra om hästen rusar mot hindrena och då fick jag jätte bra tips. Att rida studs, cavaletti m.m. Nu så idag så skulle jag prova hoppa studs med henne och det gick väldigt dåligt.

Håller man i henne, så att man har kontakt med munnen så stegrar hon sig, släpper man efter lite så rusar hon mot hindret, och precis när man tror att hon ska hoppa så väjer hon (ibland har hon även försökt hoppa över hinderstödet. :eek: ) Vad gör man?

Det går att skritta fram till hindret och sen precis innan smacka och använda skänklarna, då hoppar hon ganska fint, men jag vill ju kunna trava och galoppera mot hinder också. :S

Den senaste månaden har jag haft tanken att sälja henne pga att jag börjar bli lite rädd när hon stegrar sig, eftersom det kan bli ganska högt, men för ca 2 veckor sen så började jag rida med graman när jag red ute, och då funkade det helt plötsligt bra. Jag kunde till och med galoppera på tredelat på en raksträcka idag, utan gramanen, så det går framåt i Dressyr men det går bakåt i hoppning (hon har älskat hoppning förut och vägrade aldrig! Hon har hoppat ca 90cm med mig)

Så vad ska jag göra!? Sälja eller ha kvar? Hoppa eller bara rida dressyr ett tag?

Vad skulle du gjort om du hade vart jag?

Mvh Diana

Sv: Vad ska jag göra med henne!?

Ett tips är ju att du tränar mer markarbete och dressyr, så du får kontroll och ordning på hästen.
Det är onödigt att hoppa om hästen bara rusar okontrollerat.

En övning jag brukar göra med starka/heta hästar jag rider är att göra halt ett par meter framför hindret, sedan fram i trav eller galopp, hoppa, och sedan göra halt på ett bestämt avstånd från hindret, och att sedan kunna tränga dessa halter närmare o närmare hindret. Det är en bra kontrollövning.

Om du ska få din häst att inte väja, utan gå rakt mot hindren, bygg en "bom-gång" fram till hindret (något jag gjort med en ungponny som var vinglig i hoppningen.)
Lägg en relativt smal gång från och med ett par meter framför hindret. De sista bommarna kan luta mot övre bommen på själva hindret, för att rama in själva språnget.
(sedan gäller givetvis stadig skänkel och stabila händer)

Elma_vip skrev:
Vet att jag frågat förut vad man ska göra om hästen rusar mot hindrena och då fick jag jätte bra tips. Att rida studs, cavaletti m.m. Nu så idag så skulle jag prova hoppa studs med henne och det gick väldigt dåligt.

Håller man i henne, så att man har kontakt med munnen så stegrar hon sig, släpper man efter lite så rusar hon mot hindret, och precis när man tror att hon ska hoppa så väjer hon (ibland har hon även försökt hoppa över hinderstödet. :eek: ) Vad gör man?

Det går att skritta fram till hindret och sen precis innan smacka och använda skänklarna, då hoppar hon ganska fint, men jag vill ju kunna trava och galoppera mot hinder också. :S

Den senaste månaden har jag haft tanken att sälja henne pga att jag börjar bli lite rädd när hon stegrar sig, eftersom det kan bli ganska högt, men för ca 2 veckor sen så började jag rida med graman när jag red ute, och då funkade det helt plötsligt bra. Jag kunde till och med galoppera på tredelat på en raksträcka idag, utan gramanen, så det går framåt i Dressyr men det går bakåt i hoppning (hon har älskat hoppning förut och vägrade aldrig! Hon har hoppat ca 90cm med mig)

Så vad ska jag göra!? Sälja eller ha kvar? Hoppa eller bara rida dressyr ett tag?

Vad skulle du gjort om du hade vart jag?

Mvh Diana

Varför har den börjat vägra, tror du, kan den ha ont nånstans
Det verkar ju inte bra om den har tyckt om att hoppa.
Annars gå tillbaka och låt den gå över, lugnt, många gånger. Sen prova att trava sista stegen fram bara, beröm om den är lugn o hoppar. Fortsätt så tills du får tillbaka förtroendet. Det kan ta tid men du måste ta det från grunden.
Men ta hjälp av nån och kolla hästen först.

rid med fast martingal( det kan vara bra, för att hon inte ska resa sig om du känner dig osäker.) mot hindret, och gör halt innan. öva på detta, var tredjegång(om det känns bra) ska hon hoppa( då gör du inte halt) lite tips bara:)
Lycka till! Hoppas det blir bättre!:D

Att hoppa med fast martingal? :eek:
Hur ska hon kunna sträcka fram huvudet och hoppa i en riktig form? Till dressyrarbetet för att motverka resning kan den kanske va till nytta..
Halterna verkar vara en mycket bra ide´. Har du ingen instruktör som kan ge dig lite hjälp? Lycka till!

Har du kollat att hon inte har ont nånstans, tex i munnen eftersom hon reser sig när du tar i henne?

Senast ändrad:

Dark_Iris skrev:
Ett tips är ju att du tränar mer markarbete och dressyr, så du får kontroll och ordning på hästen.
Det är onödigt att hoppa om hästen bara rusar okontrollerat.

En övning jag brukar göra med starka/heta hästar jag rider är att göra halt ett par meter framför hindret, sedan fram i trav eller galopp, hoppa, och sedan göra halt på ett bestämt avstånd från hindret, och att sedan kunna tränga dessa halter närmare o närmare hindret. Det är en bra kontrollövning.

Om du ska få din häst att inte väja, utan gå rakt mot hindren, bygg en "bom-gång" fram till hindret (något jag gjort med en ungponny som var vinglig i hoppningen.)
Lägg en relativt smal gång från och med ett par meter framför hindret. De sista bommarna kan luta mot övre bommen på själva hindret, för att rama in själva språnget.
(sedan gäller givetvis stadig skänkel och stabila händer)

Okej. :D tack frö jätte bra tips. :D När du menar "bomgången" ska jag lägga de första bommrna på maren bara då eller? Och de två sista upp på högsat bommen så att de lutar?

Hur ska jag gör för hon kan väja mellan två studs också? det gjorde hon idag, när hon hoppat första hindret så sprang hon över hinderstöd nr 2 och ut förbi hindret. :S

Okej. vet inte vf men hon är nyligen kollad av vet, och tänderna är också kollade.

Lilla_Millan skrev:
rid med fast martingal( det kan vara bra, för att hon inte ska resa sig om du känner dig osäker.) mot hindret, och gör halt innan. öva på detta, var tredjegång(om det känns bra) ska hon hoppa( då gör du inte halt) lite tips bara:)
Lycka till! Hoppas det blir bättre!:D

Kanske kan funka, men inte på min häst tyvärr. =( Hon reser sig även med fast martingal. :S Hon har även slått runt med fast martingal och mosat min kompis. :S Man kanske kan hoppa med graman, har hört och sett många som gjort det, kan det funka tror du? man kan ju fortfarande ge hästen eftergift då.

lillsyrran skrev:
Att hoppa med fast martingal? :eek:
Hur ska hon kunna sträcka fram huvudet och hoppa i en riktig form? Till dressyrarbetet för att motverka resning kan den kanske va till nytta..
Halterna verkar vara en mycket bra ide´. Har du ingen instruktör som kan ge dig lite hjälp? Lycka till!

Har du kollat att hon inte har ont nånstans, tex i munnen eftersom hon reser sig när du tar i henne?

Det kanske kan gå att hoppa med fast martingal över låga hinder, just för att motverka att hon resre sig, men som jag skrev tidigare så resre hon sig även med fast martingal. =( Kanske kan graman funka? eller vad tror du? (bara över låga hinder såklart)
Ska provrida inför en tränare imorron. :D I och för sig i dressyr men sak samma. :P

Hon är kollad av vet. och hennes tänder är också kollade.

onödigt att hoppa om hästen bara rusar okontrollerat.

Håller inte riktigt med där, många gånger kan det va så när hästen inte orka annat....än rusa alltså:smirk:

För 6 månader var min ena pålle precis sån, rusade och rätt in i ridhusvägen....:crazy: var tvungen att ta hjälp av väggarna i ridhuset för att få stann på henne,hon gjorde det bara en gång, tyckte jätte synd om henne med det var det ända jag kunde göra då...har bla lagt in volter både före och efter hinderna,
Hoppar för en super duktig tjej, A och O:bow: Där både dressyr (lösgörande) och hopp tränas under samma lektion,mkt styrketränig/avslappningsövningar mm med rätt tränare löser sig det mesta;) har provat många, och de är väldigt olika vill jag lova:D

Senast ändrad av en moderator:

Elma_vip skrev:
Okej. :D tack frö jätte bra tips. :D När du menar "bomgången" ska jag lägga de första bommrna på maren bara då eller? Och de två sista upp på högsat bommen så att de lutar?

Hur ska jag gör för hon kan väja mellan två studs också? det gjorde hon idag, när hon hoppat första hindret så sprang hon över hinderstöd nr 2 och ut förbi hindret. :S

Ja, precis så =) Om din häst inte bryr sig om "bomgången" när de bara ligger på marken kan du dock prova att lägga upp dem på te x sockerbitar, då hon måste hoppa om hon ska komma ut. Då brukar hindret rakt fram vara mer inbjudande;)

Prova att även där lägga en "bomgång" emellan hindren. Att hon bryter ut så är farligt :S
Försök att göra en tydlig väg rakt fram för henne, var du än hoppar. Dess "bomgångarna" är ett mycket hett tips till hästar som bryter ut.
Försök att använda det framför hinder, i serier, efter hinder, allt för att lära henne att man hoppar rakt framifrån, rakt över, och landar rakt bakom =)

Dark_Iris skrev:
Ja, precis så =) Om din häst inte bryr sig om "bomgången" när de bara ligger på marken kan du dock prova att lägga upp dem på te x sockerbitar, då hon måste hoppa om hon ska komma ut. Då brukar hindret rakt fram vara mer inbjudande;)

Prova att även där lägga en "bomgång" emellan hindren. Att hon bryter ut så är farligt :S
Försök att göra en tydlig väg rakt fram för henne, var du än hoppar. Dess "bomgångarna" är ett mycket hett tips till hästar som bryter ut.
Försök att använda det framför hinder, i serier, efter hinder, allt för att lära henne att man hoppar rakt framifrån, rakt över, och landar rakt bakom =)

Tack, dina tips är jätte bra. :D jo jag vet att det kan bli farligt, jag åkte av och satte mig nästan på hinderstödet. :P Hon är liksom så jädra smidig, det är ett problem. :P Har du msn förresten? lättare att prata där?

Mvh Diana

rocki skrev:
Håller inte riktigt med där, många gånger kan det va så när hästen inte orka annat....än rusa alltså:smirk:

För 6 månader var min ena pålle precis sån, rusade och rätt in i ridhusvägen....:crazy: var tvungen att ta hjälp av väggarna i ridhuset för att få stann på henne,hon gjorde det bara en gång, tyckte jätte synd om henne med det var det ända jag kunde göra då...har bla lagt in volter både före och efter hinderna,
Hoppar för en super duktig tjej, A och O:bow: Där både dressyr (lösgörande) och hopp tränas under samma lektion,mkt styrketränig/avslappningsövningar mm med rätt tränare löser sig det mesta;) har provat många, och de är väldigt olika vill jag lova:D

Håller faktiskt med dig, Min tjej gillar att hoppa men hon kanske inte orkar hoppa så långsamt som jag vill, det är kanske därför hon rusar, vägrar eller stegrar sig. :P

Elma_vip skrev:
Tack, dina tips är jätte bra. :D jo jag vet att det kan bli farligt, jag åkte av och satte mig nästan på hinderstödet. :P Hon är liksom så jädra smidig, det är ett problem. :P Har du msn förresten? lättare att prata där?

Mvh Diana

Kul att man kan hjälpa till :D
Hoppas det funkar bra på din häst nu också

Japp: toveevita@operamail.com

Många gånger är det tyvärr detta som är problemet, att de inte orka menar jag;) så rusar de istället.....men istället för att lösa det verkliga problemet,så sätter de på de stackars pållarna, skarpa bett mm, när problemet inte sitter i munnen.....:crazy: jag blir bara så ledsen.....

rocki skrev:
Många gånger är det tyvärr detta som är problemet, att de inte orka menar jag;) så rusar de istället.....men istället för att lösa det verkliga problemet,så sätter de på de stackars pållarna, skarpa bett mm, när problemet inte sitter i munnen.....:crazy: jag blir bara så ledsen.....

Okej. Tyvärr så gjorde jag också det. :o Har tagit bort det skarpa bettet när jag hoppar nu(jaktkandar) då hon studsade så fort man tog i munnen. *Man lär sig av sina misstag* som det heter. tyvärr. =(

:angel: Känner igen allt det där:D både studsandet och stegrandet men är mkt bättre, men hon kan faktiskt fortfarande stegra sig(händer inte ofta längre), när vi börja på ngt nytt som hon tycker är jobbigt, med mkt beröm och tålamod så ordna det sig;)

Önskar dig lycka till!

PS! oftast de hästarna som blir bäst i slutänden...

Måste du hoppa med henne då??? det kan ju sluta riktigt illa... :( jag tycker du ska vänta med att hoppa tills du vet att hon är helt frisk och det kan mycket väl vara så som bland andra rocki skrev, att hon rusar för att hon inte orkar annat! du borde ta det lugnt med den hästen innan någon av er skadar sig allvarligt!! :cool: är hon lugn och tillfreds när ni arbetar i skritt kanske du ska hålla det där ett tag och ta allt från grunden...

Dela upp allt i smâ delar och skit för tillfället i helheten. Börja med att skritta mot ett litet hinder,pâ rakt spâr travar du ivâg och hoppar. Efter ska du rida rakt, gör övergâng till trav sedan skritt och STOPP! Tillbaka samma sätt. Vidn nâsta träning kan du(om allt gâr vâl )lägga till galoppen i anridningen. Men om det dâ gâr ât pipan, tillbaka till skritt sedan trav osv. Den mâste stâ still efter hindret pâ rakt spâr, det är viktigt.

Gör hindret litet, du kan behôva hoppa det mânga gânger.....vânta inte för länge till nästa träning, helst dagen därpâ och sedan kan du vänta ngn dag igen. Var beredd pâ att fâ börja om ibland....hästen ska vara RAK fôre och efter hindret

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 627
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka