Vad ska jag göra ?

C

Cheeky_nicke

:cry: Min Har haft min nya häst i ca. 1,5 månader! Värdens goaste och underbar att rida :love: Men nu kommer vi till saken! Han är skit tjurig i stallet. När man rycktar honom står han Alltid med öronen bakåt. Och när jag är på höger sidan försöker han sparka mej med frambenet åt sidan! Ska jag gå under halsen på han så försöker han bita mej. Och när jag spänner sadel gjorden m.m :( Han biter efter ALLA! När någon annan häst kommer i närheten försöker han bita (De kan ju alla hästar göra).


När vi Vetrenärbesiktade honom så hittade dom en lite varg tand. Men de var inget farligt så länge han inte reagerar på den (Som han inte gjorde) .Men nu undrar jag om de inte är den som gör att han är sån här ? När jag provred så var han snäll i stallet han visade bara lite tjurighet vi spänning av sadel gjorden. (Vilket jag kan axeptera) Så länge han inte är dumm. När han ska få mat så är han skit tjurig ända tills han fått den. När han ska äta så står han och håller på precis som om han har ont i munnen, Det tar äver jätte lång tid för han att äta upp maten. :crazy: Jag vill ju inte att han ska ha ont! Men vi ska beställa tid hos en tandläkare. Så dom får ta bort den där äckel tanden.

Men tror ni/du att han håller på såhär för att han har ont? . Kan ju tillägga att han börjat tugga mycket på bettet!!.

Men om det inte blir bättre när vi fixat tanden, Vad ska vi göra då ?
Har ju småbarn i stallet också, och man vet ju inte när han biter dom!
:cry:

Hoppas nån vet :love: Tack på förhand!
 
Sv: Vad ska jag göra ?

Har liknade erfarenhet med min häst. Hon är 15 år och vi har haft henne i ett halvår ungefär. Toppenhäst att rida. Säker i allt, och hon gör aldrig dumheter ute. (eller nja...hon kan bli rätt het när vi galopperar ute) Men i stallet är hon konstant tjurig. Öronen bakåt mot allt och alla. Hotar med att nafsa, även om hon aldrig gör det. Kan vända baken till i boxen. Jag har verkligen haft tålamod och försökt att vinna hennes förtroende. Jag kan också säga att det har blivit bättre. Hon kommer ex fram i hagen och följer med in i transporten. Hon kan också börja "föltugga" när jag kliar henne bakom öronen. Något som hon aldrig gjorde i början.Mig skrämmer hon inte, men min dotter kan bli rädd i olika situationer och backa undan. Jag tycker verkligen om att pyssla med hästar och det är ju en sorg att upptäcka att just min häst helst slipper hela gospaketet. Har nog landat vid att vara glad och tacksam över att hon är så rolig att rida. Hoppas också att hon med tiden kan mjukna något
 
Sv: Vad ska jag göra ?

Det låter ju som att han har besvär av tanden ändå.. Å tandvärk blir ju vem som helst grinig av :crazy:;) Ta bort tanden o se om det blir bättre. Lycka till :)
 
Sv: Vad ska jag göra ?

Har liknade erfarenhet med min häst. Hon är 15 år och vi har haft henne i ett halvår ungefär. Toppenhäst att rida. Säker i allt, och hon gör aldrig dumheter ute. (eller nja...hon kan bli rätt het när vi galopperar ute) Men i stallet är hon konstant tjurig. Öronen bakåt mot allt och alla. Hotar med att nafsa, även om hon aldrig gör det. Kan vända baken till i boxen. Jag har verkligen haft tålamod och försökt att vinna hennes förtroende. Jag kan också säga att det har blivit bättre. Hon kommer ex fram i hagen och följer med in i transporten. Hon kan också börja "föltugga" när jag kliar henne bakom öronen. Något som hon aldrig gjorde i början.Mig skrämmer hon inte, men min dotter kan bli rädd i olika situationer och backa undan. Jag tycker verkligen om att pyssla med hästar och det är ju en sorg att upptäcka att just min häst helst slipper hela gospaketet. Har nog landat vid att vara glad och tacksam över att hon är så rolig att rida. Hoppas också att hon med tiden kan mjukna något

Okej då är de inte bara jag som har detta beskymmer :angel: Får väl se om de blir bättre när äckel tanden är borta. Annars blir de mysa mysa mysa med han :)
 
Sv: Vad ska jag göra ?

Det låter ju som att han har besvär av tanden ändå.. Å tandvärk blir ju vem som helst grinig av :crazy:;) Ta bort tanden o se om det blir bättre. Lycka till :)

Precis :) Du tro alltså att han håller på så här p.g.a Tanden ?:smirk:

Tack!
 
Sv: Vad ska jag göra ?

Hoppas det blir bättre efter tandläkarbesöket men här kommer lite ideer ifall det inte blir bättre
Ryktar du och sadlar i boxen? En del hästar vill absolut inte ha någon i boxen. En del hästar kan också bli mindre tjuriga om man hänger en boxgardin in till grannen speciellt vid matdags. Det fick jag göra med min valack, han höll på att riva stallet vid matdags och gjorde utfall så boxväggarna skakade. Men när han inte såg boxgrannen stod han lugnt och väntade.
Du skriver att du har haft honom i 1,5 månad, han kanske inte ha bott in sig riktigt än? Det kanske behövs flyttas om lite i stallet så att han får en annan boxgranne?
 
Sv: Vad ska jag göra ?

Jag tycker att det låter som att hästen är ranghög.Om det inte blir bättre efter tandläkaren,så jobba med ledarskapet.
Du nämnde sadelgjorden,- dra handen där sadelgjorden normalt ligger och se vilken reaktion du får.Blir han grinig,så dra med handen fram o tillbaka -med lätt tryck och öka sedan succesivt- bakom frambenet och in under magen tills han tycker det är ok.Kan vara mycket spänningar som sitter där.Komihåg att spänna sadelgjorden i 4-5 omgångar ,innan den är helt åtdragen.

Lycka till!
 
Sv: Vad ska jag göra ?

Tanden behöver inte vara orsaken till beteendet i stallet. Ändå är det en bra ide att ta bort den. Även om det inte verkar som om hästen har ont av den kan den orsaka problem. Och finns inte problemen nu kan de komma längre fram. Vargtänder gör ingen nytta. Även om tanden verkar pytteliten kan den vara stor under tandköttet. Det finns hästar som inte har synliga vargtänder men de ligger under tandköttet och gör ont ändå.
För övrigt verkar det vara mer av ett ledarskapsproblem att hästen beter sig illa på stallgången. Prova att träna kommunkationsövningar med hästen så kanske det blir bättre. (ex seven games eller liknande övningar)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 401
Senast: Grazing
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 604
L
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte hur jag ska stå ut. Jag kan inte sluta gråta och jag har fått max som jag får av ångest medicinen. Och jag får inte vara...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
12 545
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 197
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp