Vad ska jag göra!?

Den vägrade inte hoppa med mig igår eller gå över bommar så de söker nog bara pengar.

Han säger att han lämnat in en sökning direkt till kronofogden? Kan man göra det? :S

Fattar ingenting... Varför göra så här emot någon?

Då kan du lugnt invänta brevet från Kronofogden om det finns något och så bestrider du fakturan när den kommer. Du kommer inte få någon betalningsanmärkning direkt. Så här står det på KFMs hemsida om vad som gäller för att kunna skicka in en fordran till dem:

"För att kunna hjälpa dig måste det finnas ett beslut på att skulden är riktig. Skulden kan fastställas bland annat via ett betalningsföreläggande hos oss eller via domstol.
För att du ska kunna ansöka om ett betalningsföreläggande ska förfallodagen för skulden ha passerat och skulden ska avse pengar. Du ska också kunna förklara vad skulden avser för något."

http://kronofogden.se/Betalningsforelaggandeochhandrackning.html

Så med andra ord har du inte fått någon faktura tidigare så kommer KFM inte att göra någonting i första läget för de kommer ju aldrig kunna visa att någon förfallodag har inträffat. Så ta det lugnt och låt det ebba ut.
 
Vad bra för han sa att jag hade typ 5dagar på mig att ändra mig så kunde jag betala honom direkt istället. Men ne då väntar jag på fakturan från KF om jag nu ens får någon. Men vilka människor det finns :( ....
 
Berätta att du ser fram emot att höra från Kronofogden, det bör sätta honom ur balans.

Eller ännu hellre, be honom hoppa över Fogden och gå direkt till Tingsrätten efter som ni ändå inte är överens och kommer att få träffas där i vilket fall som helst.

Brukar ha god effekt.
 
Varför lämnades hästen ut på foder från början? Finns det överhuvudtaget någonting som styrker att ägaren klarade av att rida hästen innan du fick den på foder (jag tänker i första hand på tävlingsresultat i TDB eller liknande)? Om det inte gör det kan det ju vara så att hästen lämnades bort på foder för att ägaren inte klarade av att rida den själv (och då är det ju givetvis väldigt svårt att även få den såld), sen hoppades hen på mirakel och att det skulle komma tillbaka en helt annan häst (särskilt om hästen verkar ha fungerat helt okej hos dig?) och sen blev det platt fall när hästen kom hem till ägaren och ägaren fortfarande inte kan med den? Och blir desperat?

Givetvis kan ju hästen både ha reagerat på flytten och miljöombytet, men även råkat ut för någon skada (kan ju hända i hagen om man har otur), men det sistnämnda låter ju inte så troligt om du ridit hästen hos ägaren nu och det gick bra. Red ägaren hästen när du var med? I vilket fall som helst så kan jag inte tänka mig att du ska behöva betala någon tillridning. Gjordes någon veterinärkoll innan hästen kom till dig/innan du lämnade tillbaka den?
 
Vad bra för han sa att jag hade typ 5dagar på mig att ändra mig så kunde jag betala honom direkt istället. Men ne då väntar jag på fakturan från KF om jag nu ens får någon. Men vilka människor det finns :( ....
Alltså vilken clown ....

Gud vad jobbigt för dig stackare !
Jag hade som sagt dock sovit lugnt ... Dock tycker jag du ska vara noga med att dokumentera datum/händelser/krav i kommunikationen er emellan för att ha i framtiden om du vill kunna redovisa förloppet av ngn anledning. Det bästa är om kommunikationen er emellan finns i form av tex mail eller sms, men anteckna även muntliga telefonkonversationer så du har datum och vad som sagts .

Som sagt - tråkig sits du hamnat i verkligen, men sitt tight de har inget case och jag tror det kommer blåsa över eftersom det är så tydligt att det är sambon i en separation som drar växlar .
 
Seriöst företag låter ingen säga..... du skriv fakturan till denna ist. Utan att kolla upp om detta är ok. Tänk vad folk isf skulle skicka räkningar till andra när de köper saker.☺ kommer det en räkning ringer du företaget å säger som det är p ber dom skriva om den å skicka räkningen till rätt person☺
 
Varför lämnades hästen ut på foder från början? Finns det överhuvudtaget någonting som styrker att ägaren klarade av att rida hästen innan du fick den på foder (jag tänker i första hand på tävlingsresultat i TDB eller liknande)? Om det inte gör det kan det ju vara så att hästen lämnades bort på foder för att ägaren inte klarade av att rida den själv (och då är det ju givetvis väldigt svårt att även få den såld), sen hoppades hen på mirakel och att det skulle komma tillbaka en helt annan häst (särskilt om hästen verkar ha fungerat helt okej hos dig?) och sen blev det platt fall när hästen kom hem till ägaren och ägaren fortfarande inte kan med den? Och blir desperat?

Givetvis kan ju hästen både ha reagerat på flytten och miljöombytet, men även råkat ut för någon skada (kan ju hända i hagen om man har otur), men det sistnämnda låter ju inte så troligt om du ridit hästen hos ägaren nu och det gick bra. Red ägaren hästen när du var med? I vilket fall som helst så kan jag inte tänka mig att du ska behöva betala någon tillridning. Gjordes någon veterinärkoll innan hästen kom till dig/innan du lämnade tillbaka den?

Hästen lämnades ut från början för att ägaren inte hade tid. Jag fick inte
se henne ridas utan jag fick prova själv en tur i skogen. Hittar hästen på Tdb men inga resultat. Hen vill inte sälja hästen dock, det verkar iaf inte så. Hästen har varit arbetsvillig och så, men ganska tittig i just ute paddock. Inte i skogen eller i ridhus. Jag gillade henne faktiskt, förutom de stoiga dagarna ;)

Hästen verkade inte skadad. Hon gick i rätt jobbigt underlag med mig i tisdags i båda varv och hoppade mjukt å bra utan tvång. Så har svårt att tro att det har med en skada att göra. Hon var dessutom jätte lugn. Ägaren red inte när jag var där heller, men hon ska just ha gått klart någon ridlärar utbildning så rida borde hon ju kunna.. De tyckte inte vet.b var nödvändigt..
 
Jag tror så här:
Du lånade hästen på foder, ni hade ett skriftligt avtal.
Inget är skrivet om vilken utbildningsnivå hästen skulle ha efter avslutad avtalsperiod.
Eventuella skador och sjukdomar uppkomna under foderperioden antar jag skulle betalas av dig eftersom det är det vanliga.

Oavsett om du förbättrat hästen eller inte - vilket låter tveksamt i och med att hästen i fråga vägrade på ett kryss och tvekade på en bom även när du var hem till dem och red - så kan de inte kräva något av dig.
De tog risken att låna ut hästen.
En eventuell försämring i utbildningsnivå ingår i den risken.
 
Jag tror så här:
Du lånade hästen på foder, ni hade ett skriftligt avtal.
Inget är skrivet om vilken utbildningsnivå hästen skulle ha efter avslutad avtalsperiod.
Eventuella skador och sjukdomar uppkomna under foderperioden antar jag skulle betalas av dig eftersom det är det vanliga.

Oavsett om du förbättrat hästen eller inte - vilket låter tveksamt i och med att hästen i fråga vägrade på ett kryss och tvekade på en bom även när du var hem till dem och red - så kan de inte kräva något av dig.
De tog risken att låna ut hästen.
En eventuell försämring i utbildningsnivå ingår i den risken.

Vänta lite va? Hästen har inte tvekat på en bom med mig, hon gick att hoppa och trava bommar utmärkt när jag var där och red henne i tisdags hemma hos dem? eller är jag bara förvirrad nu x) För mig känns det tyvärr tvärt om, att jag förbättrat hästen, med många träningspass för tränare och tagit tillbaka hästen i kondition. Fixat till hennes hemska fötter och allt annat. Men de verkar som sagt haft en super häst som aldrig tvekade på något någonsin :) Vilket jag aldrig fått någon uppfattning om att hon är. Så antingen har hon förändrats grovt eller så kände de inte hästen alls.
 
Skulle inte heller brytt mig.

De har inget att komma med, och de ska isf bevisa mycket och det faktum att hästen fungerar under annan ryttare idag utan nämnda problem innebär att hästen inte har ett problem som gör att den måste skickas iväg till en tillridare som annan ska betala.

Att hästar testar eller är konstig för att den varit under annan ryttare en tid är inte ett dugg konstigt, inte ens när den är tillbaka hos sin ägare. Det är en omställning, sedan finns det mycket därimellan som kanske görs annorlunda som hästen protesterar mot i deras ridning, annan utrustning som nyttjas, nåt i miljön? känslig häst och ni rider annorlunda/den behöver tid att ställa om på ny ryttare? (det är en HÄST inte en robot). Jag känner inte till ett enda djur som fungerar eller är exakt likadan mot alla människor.

Om de dessutom själva inte anser att det verkar kunna vara pga skada har de ju ännu mindre att komma med, med tanke på att de inte anser att vetundersökning ens verkar vara relevant - Skada är det enda vettiga jag skulle kunna tänka mig att man kan kräva någon på ersättning i vissa fall, men sånt ska också bevisas och att det isf hände under fodervärdsperioden. Så ska man tala om orsak eller ersättning är det mest rimliga att göra en hälsokoll på hästen. Är hästen frisk får det stå ägaren fritt att efter egen bekostnad skicka sig eller hästen på utbildning bäst den vill..

En häst som riskerar att bli totalt förstörd genom annans ridning, den lånar man inte ut helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Vänta lite va? Hästen har inte tvekat på en bom med mig, hon gick att hoppa och trava bommar utmärkt när jag var där och red henne i tisdags hemma hos dem? eller är jag bara förvirrad nu x) För mig känns det tyvärr tvärt om, att jag förbättrat hästen, med många träningspass för tränare och tagit tillbaka hästen i kondition. Fixat till hennes hemska fötter och allt annat. Men de verkar som sagt haft en super häst som aldrig tvekade på något någonsin :) Vilket jag aldrig fått någon uppfattning om att hon är. Så antingen har hon förändrats grovt eller så kände de inte hästen alls.

Jag har väl läst fel men tyckte du skrev att hästen vägrade på ett kryss två gånger innan du fick den över. Men som sagt jag har väl läst fel trots att det står så som jag skriver, i ett av dina inlägg.
Du kan i och för sig ha gjort ett syftningsfel som orsakat min tolkning.
 
Jag har väl läst fel men tyckte du skrev att hästen vägrade på ett kryss två gånger innan du fick den över. Men som sagt jag har väl läst fel trots att det står så som jag skriver, i ett av dina inlägg.
Du kan i och för sig ha gjort ett syftningsfel som orsakat min tolkning.

Jag tolkar det också som du gör..
 
Första krysset jag hoppade vägrade hon på två gånger, men gick ändå över direkt efter då det var så lågt.

Vänta lite va? Hästen har inte tvekat på en bom med mig, hon gick att hoppa och trava bommar utmärkt när jag var där och red henne i tisdags hemma hos dem?

Nu får du nog bestämma dig, för din utsago känns inte seriös när du motsäger dig själv på så här kort tid.

Jag tolkar det som att hästen vägrade, du pressade över henne trots det då hinder var lågt. Icke desto mindre vägrade hästen, du korrigerade.

Ska du gå i tvist är det av högsta vikt att du INTE förändrar historien på ovanstående sätt, det kommer att ligga dig i fatet rejält.

Just nu är du ett större hot mot din sak än motparten.
 
Jag har väl läst fel men tyckte du skrev att hästen vägrade på ett kryss två gånger innan du fick den över. Men som sagt jag har väl läst fel trots att det står så som jag skriver, i ett av dina inlägg.
Du kan i och för sig ha gjort ett syftningsfel som orsakat min tolkning.

Ja ingen fara blev lite förvirrad bara, hästen vägrade på två kryss men gick över direkt efter så jag skrev nog otydligt bara och hon vägrade antagligen de två gånger för att jag var nervös/osäker. Vet inte vad man ska skriva ist för vägring? Va mer som att hon tvekade med gick över direkt efter och sen var de bara å hoppa efter det :) så va ju inte som de beskrev att hon inte ens vågade gå över en bom som låg på backen.
 
Jag förstår vad ni menar skrev väl mest otydligt. Hon tvekade men vägrade inte då eftersom hon aldrig stod helt stilla utan hon saktade ner farten lite bara och tog sig över ändå. Han har inte hört av sig mer så lär väl inte höra av honom ändå eller så :p
 
Tja, tydligen har hästen provridits (även om det var en tur i skogen) och då var ägeren uppenbarligen nöjd med TS ridskickilghet eftersom TS fick ta hästen på foder. Att då komma och anse att TS inte ridit hästen tillräckligt bra är väl lite som att skjuta sig själv i foten?!

OM det nu inte är så att TS lämnat meriter på annat sätt och t ex påstått sig ha utbildat 8 hästar till medelsvår eller liknade.
 
Tja, tydligen har hästen provridits (även om det var en tur i skogen) och då var ägeren uppenbarligen nöjd med TS ridskickilghet eftersom TS fick ta hästen på foder. Att då komma och anse att TS inte ridit hästen tillräckligt bra är väl lite som att skjuta sig själv i foten?!

OM det nu inte är så att TS lämnat meriter på annat sätt och t ex påstått sig ha utbildat 8 hästar till medelsvår eller liknade.
Samtidigt så sker ju detta dagligen dags . Folk lämnar ut sina hästar på foder trots att de egentligen inte vill men gör det för att de ändå " måste " men misstror fodervärden i grunden och ställer till himmel och hav sen när de får tillbaka hästen oavsett hur väl fodervärden ändå tagit hand om hästen utifrån bästa förmåga och skit som uppkommer med hästarna vilket det ju även gör under hästägarnas handhavande .
 
Då kan du lugnt invänta brevet från Kronofogden om det finns något och så bestrider du fakturan när den kommer. Du kommer inte få någon betalningsanmärkning direkt. Så här står det på KFMs hemsida om vad som gäller för att kunna skicka in en fordran till dem:

"För att kunna hjälpa dig måste det finnas ett beslut på att skulden är riktig. Skulden kan fastställas bland annat via ett betalningsföreläggande hos oss eller via domstol.
För att du ska kunna ansöka om ett betalningsföreläggande ska förfallodagen för skulden ha passerat och skulden ska avse pengar. Du ska också kunna förklara vad skulden avser för något."

http://kronofogden.se/Betalningsforelaggandeochhandrackning.html

Så med andra ord har du inte fått någon faktura tidigare så kommer KFM inte att göra någonting i första läget för de kommer ju aldrig kunna visa att någon förfallodag har inträffat. Så ta det lugnt och låt det ebba ut.
Ja det går ju inte att kontakta KF innan man ens skickat ut en ev faktura! Dessutom ska man försöka lösa det hela på olika sätt innan man kontaktar KF....
Tomma hot skulle jag vilja påstå!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 027
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
2 030
Senast: Gnist
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
23 311
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 342
Senast: Marie_Ozzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp