Vad ska jag göra!?

MattiZ

Trådstartare
Hade en häst på foder, ägaren e besviken och hästen är inte som den var förut. Hos mig va hon alltid fjantig å osäker. Så hon vill att jag betalar tillridningen och hotar med att skicka fakturan från tillridaren till mig.

Jag va uppe och red hästen. Den är inte alls som de beskrev henne på sms och jag fick henne att hoppa utan någon som helst övertalning. De va tydligen problemet att hästen vägrade med ägaren och kunde inte hoppa bana för att hon va så stirrig. Jag vet inte vad jag ska göra? Måste jag betala den fakturan då som kommer till mig på denna tillridning jag inte tycker behövs? :S fattar ingenting..... Skulle aldrig lånat hästenfrån första början.. Help.
 
Har mycket svårt att tro att ägaren ska kunna gå i mål med något sådant. Att hästar kan bli påverkade av miljöombyten känner nog även hen till, om hen sedan anser att hästen blivit dåligt riden är det ju synd men den risken finns när man lämnar bort dem.
 
Ja alltså vad ska jag göra då om en faktura kommer till mig? Betalar jag den inte så får väl jag skit för de av själva inkassoföretaget eller bla bla bla? Kan inte sånt här, har bara jävlidgt ont i magen över att det skulle bli såhär.. Tydligen kunde hästen hoppa 110 utan att blinka och tävlade 90cm i höstas utan att ens titta på hindren och för mig har hon bara varit väldigt tittig och speciellt ute i paddock då¨.

Men nu svammlade de ihop någon historia om att hon var super stirrig, sprang genom staket och kunde inte ens gå över en bom. Så fort jag tog henne till paddocken fick jag henne över en bom utan att ens behöva ta i tyglarna. Hon travade över bommar utan att tveka. Första krysset jag hoppade vägrade hon på två gånger, men gick ändå över direkt efter då det var så lågt.

Sedan hoppade hon i galopp utan problem och samma med de hindret hon hade "vägrat" så hårt på att ägaren flugit av 3m fram över halsen. Ja alltså det gick utmärkt för mig, visst hon var lite tittig som hon alltid varit med mig sen jag lånade henne men det var absolut inget okontrollerbart och blev bättre ju mer jag red. Men de verkar ha puchat hästen jävligt hårt och hon kommer från polen så jag vet att hon inte har det bästa förtroendet för människor. Men de verkar inte förstå att hästen skulle kunna påverkas av ett miljöbyte alls.
 
Ja alltså vad ska jag göra då om en faktura kommer till mig? Betalar jag den inte så får väl jag skit för de av själva inkassoföretaget eller bla bla bla? Kan inte sånt här, har bara jävlidgt ont i magen över att det skulle bli såhär.. Tydligen kunde hästen hoppa 110 utan att blinka och tävlade 90cm i höstas utan att ens titta på hindren och för mig har hon bara varit väldigt tittig och speciellt ute i paddock då¨.

Men nu svammlade de ihop någon historia om att hon var super stirrig, sprang genom staket och kunde inte ens gå över en bom. Så fort jag tog henne till paddocken fick jag henne över en bom utan att ens behöva ta i tyglarna. Hon travade över bommar utan att tveka. Första krysset jag hoppade vägrade hon på två gånger, men gick ändå över direkt efter då det var så lågt.

Sedan hoppade hon i galopp utan problem och samma med de hindret hon hade "vägrat" så hårt på att ägaren flugit av 3m fram över halsen. Ja alltså det gick utmärkt för mig, visst hon var lite tittig som hon alltid varit med mig sen jag lånade henne men det var absolut inget okontrollerbart och blev bättre ju mer jag red. Men de verkar ha puchat hästen jävligt hårt och hon kommer från polen så jag vet att hon inte har det bästa förtroendet för människor. Men de verkar inte förstå att hästen skulle kunna påverkas av ett miljöbyte alls.
Har ni något skrivet kontrakt?

Det hela är trams! Att hästen är annorlunda när den kommer tillbaka efter att varit hos fodervärd får man räkna med både till det bättre eller sämre.

Så länge du inte misskött hästen så skall du inte betala något.
 
Skriv brev o mail, båda med kvitteringsbevis där du förklarar att du inte tänker betala något för ägarens häst vad gäller tillridning eller annat som ni inte har skriftligt kontrakt på.

En tillridare lär fakturera den som lämnar hästen där, inte en fd fodervärd.
 
Ägaren kan inte rida sin häst, och du ska betala tillridning?

Nä, lite bättre på fötterna får de allt ha. SKULLE det komma en faktura, ringer du till den som ställt ut fakturan och bestrider. Sätter ett streck över fakturan och skickar tillbaka den med orden BESTRIDES skrivet över fakturan.

Så får de gå till rätten om de vill fortsätta, men då ska de också bevisa att du beställt tjänsten eller av annan anledning kan ses som betalningsskyldig. Vilket inte är möjligt.
 
Tack så mycket för snabba svar! Kontrakt är skrivet, men står inget om att jag ska betala någon tillridning eller så. Dessutom gick kontrakt ut den 27.e Maj så det ska väl inte gälla nu? Alltså det står i kontraktet att jag ska stå för hästens kostnader under fodertidsperioden. Osv. Så jag är ju inte skylldig dem något som sker i efterhand?

@Lovisaleonora Toppen tack för detta! För jag känner verkligen inte att det är min sak att betala.
Egentligen är de ännu mer kaos än så för de är sambon som kräver pengar från tillridning så att han kan ge tillbaka hästen i "samma" skick till ägaren då de ska sepparera. Så jag har fått skit kastat över mig till höger å vänster. Enligt mig kunde hästen inget när hon kom till mig och jag har lagt mkt pengar för att träna för duktiga tränare och försöka komma någonstans med hästen. Ren välgörenhet egentligen...
 
Har du lämnat några utfästelser att t ex utbilda hästen under fodertiden? Om inte, får ju ägaren helt enkelt gilla läget att hästen kommer i det skick den återlämnas, så länge den inte är vanskött.

Det är risken man tar när man lämnar bort sin häst. Man vet inte hur andra rider. Det behöver inte vara sämre, men ibland annorlunda än man själv valt.
 
@MattiZ stackare !

Tyvärr är det väldigt många som lämnar häst till fodervärd trots att de egentligen inte vill , känner stort motstånd att lämna ut hästen osv samt misstror fodervärd allmänt . Då ska man inte låna ut .

I detta fallet har de ju öht inget case . Som jag tolkar det har du dessutom sen tillbakalämnandet infunnit dig hos dem för att "visa" hästen uppsuttet under dig och inte upplevt /visat några problem .

Det känns som ett sorgligt fall du råkat på . Självklart kan de inte fakturera dig för något som helst utanför ert avtal som handlar om såna här lösa absurda grunder . Men jag förstår att det är jobbigt . Om det är en icke hästkunnig separerande sambo å hästägarnas vägnar som nu börjat härja hade jag faktiskt sovit lugnt . De har inget case .
 
Har du lämnat några utfästelser att t ex utbilda hästen under fodertiden? Om inte, får ju ägaren helt enkelt gilla läget att hästen kommer i det skick den återlämnas, så länge den inte är vanskött.

Det är risken man tar när man lämnar bort sin häst. Man vet inte hur andra rider. Det behöver inte vara sämre, men ibland annorlunda än man själv valt.

Ne inget avtal om att hästen skulle vara mer kunnig och tur är väl det för hon kunde inte ta sig runt en 60cm bana på en Pay and Jump. Vi la ner de farliga hindren och hon fick lugnt hoppa över. Ingen press eller så och det gick bra tillslut så jag har ändå kommit framåt med hennes oro.. De gick dock utmärkt att träna 70-80cm bana så länge hindren inte var super utspökade, på vanlig träning alltså. Men för mig och dem verkar vi prata om två totalt olika hästar. Men ja hon och jag rider nog väldigt olika, sen verkar de inte känna hästen alls. Eller om hon blev super tittig av att flytta, men tyckte hon tittade på saker när jag provred med så.

@mackan Ja de ville väl inte låna ut egentligen då som jag förstått de i efterhand. Ja alltså han var ju inte hundra nöjd med uppvisandet heller, men jag fick henne över alla hinder jag ville och så vidare. Sen att hon tittade snett på vattenmattan som låg i kanten tycker ju inte jag e så farligt men tydligen var ju hästen perfekt innan. Så jag vet inte vad jag ska tro, enligt mina tränare verkade hon vara som en orutinerad 4åring och vi tränade där efter. Sen att hon är 7år gammal spelade ingen roll för dem, vi gjorde grunderna och började med att få henne att jobba bakifrån så.
 
Hade en häst på foder, ägaren e besviken och hästen är inte som den var förut. Hos mig va hon alltid fjantig å osäker. Så hon vill att jag betalar tillridningen och hotar med att skicka fakturan från tillridaren till mig.

Jag va uppe och red hästen. Den är inte alls som de beskrev henne på sms och jag fick henne att hoppa utan någon som helst övertalning. De va tydligen problemet att hästen vägrade med ägaren och kunde inte hoppa bana för att hon va så stirrig. Jag vet inte vad jag ska göra? Måste jag betala den fakturan då som kommer till mig på denna tillridning jag inte tycker behövs? :S fattar ingenting..... Skulle aldrig lånat hästenfrån första början.. Help.

Jag blir väldigt förvånad över hur folk kan tänka. Det finns väl ingen som kan skicka en faktura till vem som helst! Då kan jag också lämna min häst till tillridning och sedan peka på ett namn i telefonkatalogen och be beridaren skicka den dit. Det säger väl sig själv att hästägaren inte kan säga till tillridaren skicka räkningen till dig!
 
Såvitt jag vet kan man som privatperson inte skicka en faktura till någon som inte ens beställt tjänsten,och därmed ingått ett avtal med företaget, däremot så kan ju ägaren kräva dig på summan i efterhand,men jag tror inte att ägaren skulle komma undan med det.
 
Såvitt jag vet kan man som privatperson inte skicka en faktura till någon som inte ens beställt tjänsten,och därmed ingått ett avtal med företaget, däremot så kan ju ägaren kräva dig på summan i efterhand,men jag tror inte att ägaren skulle komma undan med det.

Va? Självklart kan varken privatperson eller företag skicka en faktura på något som inte är beställt.

Och lika självklart kan en privatperson skicka en faktura, om något man är överens om.
 
Kontrakt är skrivet, men står inget om att jag ska betala någon tillridning eller så. Dessutom gick kontrakt ut den 27.e Maj så det ska väl inte gälla nu?

Man kan ju bli skyldig att bekosta saker i efterhand som inte står med i kontraktet, i o f s. Men i det här fallet låter det ju extremt tunt, om det inte finns andra detaljer vi inte vet något om.
 
Va? Självklart kan varken privatperson eller företag skicka en faktura på något som inte är beställt.

Och lika självklart kan en privatperson skicka en faktura, om något man är överens om.

?

TS är ju orolig att det dimper ner en faktura från tillridaren i brevlådan,men det kommer det antagligen inte göra eftersom det inte är TS som beställt tillridningen. Däremot,precis som jag skrev kan ägaren skicka hästen på tillridning,och kräva TS på pengar i efterhand.

Som tex nu när våran solpanel var trasig och förra ägaren av huset åkte på att betala,vi kunde såklart inte ringa och beställa hit en firma för att sen skicka fakturan till fd ägare,utan antingen fick han ringa och beställa tjänsten,och då få fakturan skriven i hans namn,eller så skulle vi beställa tjänsten, vi får fakturan,sen får vi kräva han på pengar i efterhand.
 
Jag håller med alla om att det låter knasigt. Dock funderar jag på om det gäller nån sorts missförstånd? Har hästen fått ont, och vägrar därför hoppa? Det låter ju väldigt konstigt att en häst som med ägaren hoppat 110 utan problem plötsligt vägrar på bommar?
 
Den vägrade inte hoppa med mig igår eller gå över bommar så de söker nog bara pengar.

Han säger att han lämnat in en sökning direkt till kronofogden? Kan man göra det? :S

Fattar ingenting... Varför göra så här emot någon?
 
Den vägrade inte hoppa med mig igår eller gå över bommar så de söker nog bara pengar.

Han säger att han lämnat in en sökning direkt till kronofogden? Kan man göra det? :S

Fattar ingenting... Varför göra så här emot någon?

Jag tror att han bluffar för att skrämma dig. Du får ut för att han och ex-sambon har problem, och han försöker lura dig på pengar. Han kan ju inte lämna in ett ärende till Kronofogden på att du ska betala en tillridning, när hästen inte ens har varit på tillridning än. Jag förstår att det är jätteobehagligt, men oroa dig inte, hästägaren har inget att komma med; det är deras problem att de inte klarar av att rida sin egen häst. Om han skickar en faktura, så polisanmäl honom för bedrägeriförsök.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 027
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
2 030
Senast: Gnist
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
23 311
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 342
Senast: Marie_Ozzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Sadelgjord när gjorden glider bak?
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp