vad ska jag ge henne?

L

limewire

har nyligen fått hem min nya ponny.
Hon har inte blivit riden kontinuerligt sedan förra sommaren, har gått på lösdrift sedan dess och haft fri tillgång till hö men inte fått något annat att äta.
Vad tycker ni att jag ska ge henne?
 
Som vanligt, har du analyserat ditt grovfoder? Annars går det helt enkelt inte att utföra en korrekt foderstat.
 
Är hon kraftig men inte fet är väl fri tillgång på ett bra hö som tidigare att rekommendera.

Är det samma hö som hon ätit tidigare ?
Att ta analys på höt är alltid att rekommendera annars får du utgå från tro - grönt hö med bladförekomst som luktar krydda brukar var ok, men kan innehålla alldeles för lite protein.

Om du utgår från att hon väger 400 kg som max så betyder det att hon ska äta MINST 6 kg hö för att få sitt stråfoderbehov fyllt. En ponny av grövre modell brukar sen ha ett ganska litet kraftfoderbehov, kanske något kg beroende på jobb o hö. Jättesvårt att gissa.

Sen får man inte förväxla stor buk med tjock o kraftig - en tunn rygg och stor mage brukar betyda proteinbrist.
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
515
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
441
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp