Vad ska jag ge henne?

Celestan

Trådstartare
Har ett fullblodssto som pendlat upp och ner i vikt ifrån början av Juli. Men nu får jag inte upp henne, Har haft henne inne på nätterna från 1 September, hon får 10-11 kg hö inne på nätterna, och så äter dom gräs ute på dagarna. Hon får 2 liter lusern per dag.

Höanalys, per kg foder
Energi, 8,9 MJ
Råprotein, 75 gram
Smältbart råprotein, 43 gram
Kalcium 2,7 gram
Fosfor, 2,0 gram
Magnesium, 1,1 gram
Kalium, 15,0 gram
Natrium, <0,4 gram
Svavel, 1,1 gram
NDF 495 gram
Socker 121 gram

Vad är NDF?

Med detta får hon ett överskott på både energi och protein och sen inget selen.
Kan jag fortsätta ge henne lusern?
Jag ska skicka in kolla masken på måndag!
 
Sv: Vad ska jag ge henne?

NDF = NDF (neutral detergent fiber) består av cellulosa, hemicellulosa och lignin. Ett mått på hur mycket fiber det är i fodret.

Jag tycker du kan fortsätta med lusernet. Du kan även plussa på med linfröolja och betfor. Köp selen, finns olika varianter med tillsatt E-vitamin.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
797
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 021
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp