Vad ska jag ge för foder till fölet?

P

Pacific ocean

Hej!
Den 1 November (Är ett tag kvar, men ändå) ska jag åka och hämta hem min lillkille, som då kommer att vara 5 ½ månad gammal. Min fråga till er är vad jag borde fodra honom med? Det är mitt första föl så alla tips och råd är hjärtligt välkomna! :)

Sv: Vad ska jag ge för foder till fölet?

Grunden i allt hästfoder är ett bra grovfoder = hö eller ensilage och en unghäst typ din ska i princip ha fri tillgång till detta. Det är ju inte alltid det går rent praktiskt men utgå från det. Det bästa är att göra en analys på grovfodret och sedan skicka in resultatet via mail till t ex Krafft och få en foderstat uträknat till dig. Det är kostnadsfritt. Sedan föreslår kanske de sina egna produkter så som mineraler etc men det kan man ju köpa vad man vill så länge det innehåller samma.

Okej :) Tack så jättemycket för ditt svar! Jag har faktiskt inte sett vad värdena i ensilaget ligger på, men alla i stallet säger att det är väldigt bra värden på det, så om vi utgår från det... :)
Vad är då normalt att fodra fölisar med? Jag ska följa ditt råd att maila krafft också, men kan vara intressant att höra från andra hästägare vad dem har hört och vad dem har för erfarenheter också! :laugh:

Vi har ännu inte fått vår hösilageanalys men jag ger mitt föl (född 8 maj) 1 kg uppblött lusernpellets samt 5-600 gr fölpellets (Eggersmann fohlen pellets). Han får också några få pelletsar mineraler (Eggersmann osteomin).
Direkt vi får analysen så kan jag räkna bättre vad han behöver, nu famlar jag i mörkret....:o

Han diar ju fortfarande sin mamma så jag vet ju att han får i sig vad han behöver av henne. Direkt du får sin analys så blir det lättare att räkna, de flesta fölpelletsar innehåller en viss andel mjölk vilket blir lättare för fölungen att spjälka. Kraffts produkter innehåller dock inte det vad jag har förstått.

Börja gärna med att läsa de första sidorna med trådar här på foderforumet, det finns minst en, säkert fler, relativt nya trådar om utfodring av föl. :idea:

Sök på mjölkpellets och fölpellets så hittar du mycket intressanta trådar.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 998
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp