vad ska ja göra med min feta ponny???

J

janta

Jag har ett shetlandssto,13 år som är så himla svårbantad.
Jag tycker själv att hon får så lite mat och mycket motion att hon borde gå ner i vikt, men icke :confused:
Hon får 2 kg hö, knappt 1/2 dl betfor och lite kli att blanda mineralerna i/dag.
Jag kör henne ordentligt minst 5 dar i veckan.
Varför går hon inte ner i vikt??? Hon får även ca 2 kg halm per dag.
Snälla hjälp mig nån!
H Janta
 
Vad har du för värde på höet? Är hon bukig eller fet?

Cissi :bump:
 
För att hon förmodligen har proteinbrist vilket ger en uppsvälld ponny. Tyvärr..

Ta analys på ditt hö så kan vi hjälpa dig att reda ut det.
 
Hon är fet! Hövärdet ligger på energi MJ/ kg foder 8 och Smbråprot g/ kg foder 46
 
Med en kvot på 3,8 i foderstaten är inte det något konstigt. Proteinbrist alltså.

3 kg hö
200 g vetekli

Ger kvot 6,2 och 25,7 MJ.

Hur hög är ponnyn? Vad bör hennes idealvikt vara? Har du inga mineralvärden på höet?
 
Hon är 87 cm. Jag vet inte vad hennes idealvikt borde vara. Hur kommer det sig att hon blir fet av för lite protein? Kalcium 2,6 fosfor 2,8 magnesium 0,6 kalium 23 ca/P kvot 0,9. Jag fattar inte, hur räknar ja ut allt på rätt sätt?
 
Du kan läsa på min hemsida hur man räknar, adressen finns i min användarprofil. :)

Vetekli passar inte till ditt hös mineralvären..

3 kg hö
200 g krafft lucern
30 g krafft miner röd

Detta ger en bra och balanserad foderstat.

Hon blir fet då energin till viss del används för att omvandla proteinet- när det inte finns nog protein att omvandla kommer den resterande energin användas till fett istället.
 
Kan det vara så att det finns litet i hagen att knapra på?
 
Tack så mycket :bow:
Finns det något jag kan göra med betfor, havre, vetekli eller Paturemix istället för Krafft?
Ska bli väldigt intressant att se hur hon ändrar :)
 
Det är klart att du kan ge 1 dl av det du har kvar, tillsammans kanske det blir nån MJ eller så, men jag menar, SÅ stor roll spelar det inte..

Vad är pasture mix? Är det från dodson och horrell? Vad jag vet så har de inga mineralvärden på sina produkter, så det kan jag inte få in i foderstaten. Havre o vetekli passar inte heller i foderstaten då bägge har mkt fosfor och lite kalcium. Du vill ha mindre fosfor, och mer kalcium, plus att du vill ha proteiner tll foderstaten. Betfor ger kalcium- men inga proteiner.

Hoppas du förstår mina förklaringar. :smirk:

Det är möjligt att du måste gå ännu lägre i MJ(energi), det var ju en väldigt liten shettis, är det en minishettis? Men om du motionerar henne så pass mkt så måste hon ju få ha något till arbete. Dock bör detta vara ganska lagom. Kom ihåg att göra övergångarna försiktig, låt det ta minst 1 vecka iaf. Hör gärna av dig om hur det går, ifall ngt behövs justeras! :)
 
alltså jag måste ha hjärnsläpp!!! Hon är 97 cm inte 87 eller vad jag nu sa.Dessutom en kraftig modell. Börjar bli trött. :crazy:
Problemet är att jag inte bor i sverige och Krafft inte är det lättaste att få tag i. Jag ska forska i det, men jag undrar om det finns här. Något annat bra kraftfoder att rekommendera + mängd så kanske chanserna är större att jag hittar nåt som passar.
 
:smirk:

Vart bor du då? Har ni Hippos foder? Vilka foderföretag har du tillgång till?
 
Det fanns Krafft här :banana:
Jag frågade efter lusern och det fanns i flera olika varianter. Vilket ska jag använda? Typ med hackat hö och melass eller kanske allt är samma men i olika former?
För att göra allt ännu mer komlicerat kommer jag att byta hö snart och det har jag ingen analys på. Höet jag har nu är från en ogödslad vall medan det jag snart får är gödslat, det är mycket blad i och väldigt grönt.
Måste jag analysera det eller kan man m ögat få fram ngt som passar? Har du något bra förslag? Av det kommer även ett kallblod att äta, 150 cm, ganska lång och kraftig. Hon är otroligt lättfödd och rids inte mycket nu. Har du något bra förslag till hennes foderstat? Hon har alltid haft ett stort tuggbehov och blir en riktig häxa om hom inte får äta tillräckligt m strå. Tyvärr blir hon lätt fet hon åxå. Lyckligtvis äter hon tacksamt halm och humöret blir genast bättre. Men hur mycket halm vågar man ge henne? Jag ger havrehalm nu som är delvis hackat. Mjukt och fint.
 
Det som är knasigt med halm är att det bara är energi och inget protein. Jag ger lusernhack, det tar lång tid att äta och har bra struktur. Mycket nöjd!!
 
Kraffts Lucern Hackat Strå heter den produkt du helst bör ge. Det finns även lucernpellets som Krafft ger ut, de har exakt samma näringsvärde som den hackade versionen, men dem måste du blöta, och hästen får mindre att tugga på. Jag fodrar själv med lucern hack! :)

Hur länge kommer du använda nästa höparti då? Du bör ta en analys även på detta, för tänk om det är lika knasigt i mineralerna som ditt nuvarande.. Jag rekommenderade ju kli först, att "ja det går bra att ge". Men när jag fick se mineralvärdena, så gick det ju inte alls att ge kli! Så det kunde blivit väldigt olustigt..

Kanske kan du göra som så att du skickar in analys nu direkt, och väntar med att köpa dina nya foderprodukter tills du fått analyssvaret.. Så kan man rekommendera dig produkter som är bra både till ditt nv hö, och ditt kommande. Så du inte står där med halvfulla säckar som du inte kan ge. :crazy: I bästa fall kan du ju ge av det du har hemma, till det nya höet.

Om du gör analys på nya höet kan jag fixa foderstaten till kallblodet med. I dagsläget tycker jag du kan ge iaf 7 kg hö till den. Hur mkt ger du den nu förresten?
 
Jag fattar inte varför shettisägare har dille på att banta sina stackars hästar? Shettisen är rund om magen! Det är en häst som är anpassad för att leva i karg miljö där det är ont om mat, och den lägger såklart upp ett fettförråd när tiderna är goda för att kunna ta av om tiderna blir sämre. Så gör alla djur som lever där det är kärvt. Likadant med islandshästar, haflingerhästar, dartmoorponnyer.... Låt shettisen vara knubbig! Han kommer alltid att vara rund om magen så länge det är gott om mat, det är ett sundhetstecken. Finns det något värre än en mager shettis?

Lollo och Meyah
 
Tack för alla tips!
Jag har ett annat alternativ ännu, det är att använda hösilaget som packades av samma hö som jag använder nu. Ändrar näringsvärdena i packningen månne? Ifall inte så har jag ju färdig analys på det å kompletterar med Kraffts hackade lusern. Jag har gett kallblodet 7 kg nu + halm.
Hästarna har mineralblock i hagen, hur påverkar det hela foderstaten? Berde jag ta bort det å bara använda miner röd? Ja känner mig helpuckad som inte får ihop det här på ett vettigt sätt. Kan den protein bristen vara orsaken till att hon slöade till lite efter pälssättningen?
 
Hej, hej. Jo det vore ju förstås ett ganska bra alternativ.. Men då är frågan vad ts är på hösilaget då? Och då behöver jag ts-näringsvärdena på höet.. iof kan jag räkna ut dem, men det är ju lite bekvämare om du skriver ned dem istället.

TS-värdet kan du få genom att torka hösilage i micron. Lite småfarligt, men det ska nog gå bra. Håll koll hela tiden bara. :p Väg provet innan(100 g ska det vara för enkelhetens skull), och väg det när det torkat- det vet du när det väger lika mkt varje gång du provväger det.

Men annars bör det ju vara samma värden per kg ts, vad jag vet.

Ta bort halmen från kallblodet, det ställer bara till det.. 8 kg hö då, och lite lusern blir nog bra, + miner röd. Jag är ledsen men just nu är jag jättetrött i huvudet, så nån annan får gärna räkna.. Eller så får jag återkomma.

MVH Nina
 
Hej
Jag hade samma problrm. Jag har gjort så här.
Jag minskade ner radikalt på höt. Han fick havre och betfor förut . Jag har tagit bort allt. Han äter i dag bara lite hö
morgon midda kväll. Jag la in havre halm i boxen.
Har gjort så i 3 veckor ca. Han har gått ner mycket bra.
Nu har han fått lite lite lusern hack på kväll för vitaminernas skull . Han är matfikserad. Men det har gjort resultat nu börjar man se kroppsformen. Han var bong fet. trots träning. :banana:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 963
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 024
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 345
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 570
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp