Ramona
Trådstartare
Jag har ca 4 ha som är....ja, ovårdat, kan man väl säga. Det var skog en gång i tiden som för några år sedan gallrades ut alldeles för hårt. Nu finns det några björkar kvar och det kommer upp massor med sly. Dock är det massor med gräs här. Verkligen alldeles för mycket gräs! Och eftersom det inte är underhållet på kanske 15 år, samt man tog ut skog för 7-8 år sen så är det mycket gammalt gräs som ligger, tillsammans med annat. Men det är öppna ytor och hade absolut passat till betesmark ifall det var lite mer välvårdat.
Ingen kan rensa bort allt högt visset gräs, för ingen har någon aning om vad som finns under med stubbar och sånt. Och det är alldeles för stort för att gå igenom själv för hand.
Det är lätt att hägna in så marken omges med en stenmur i varierande skick, så det är inte svårt att sätta upp trådar och komplettera.
Men vad för djur kan beta ner fulmarken? Jag har inte tillräckligt antal hästar för att beta ner det där utan det behövs andra djur.
Ingen kan rensa bort allt högt visset gräs, för ingen har någon aning om vad som finns under med stubbar och sånt. Och det är alldeles för stort för att gå igenom själv för hand.
Det är lätt att hägna in så marken omges med en stenmur i varierande skick, så det är inte svårt att sätta upp trådar och komplettera.
Men vad för djur kan beta ner fulmarken? Jag har inte tillräckligt antal hästar för att beta ner det där utan det behövs andra djur.