Vad sjutton var det som hände????

Centaur

Trådstartare
Var med om en extremt läskig händelse i dag. :crazy:

Jag brukar ge vitaminer i fodret, men eftersom min ena häst alltid slafsar så mkt när han äter blir det mkt spill, och för att vara säker på att han skulle få i sig allt så tänkte jag testa att ge det direkt i munnen med en spruta. Var ett flytande preparat så enkelt att suga upp i sprutan.

Jag sätter på hästen grimma, och sprutar in medlet. Då rycker han till kraftigt och börjar skaka. :crazy: Står så några sekunder och darrar över hela kroppen och sen börjar han kasta sig runt i boxen, rakt mot väggerna och han är nära att gå omkull flera ggr. Trodde han skulle dö. :eek::cry:

Vet inte hur länge det varade, jag blev så jä*la rädd, det är det hemskaste jag nånsin varit med om. :crazy: Men det var nog över på ca 30 sekunder skulle jag tro. Max en minut. Tack o lov så hade jag honom lös i boxen och inte på stallgången, då hade han garanterat gått omkull. Sen var han fullständigt lugn och normal igen, åt sin lunch med förtjusning och lika glad som alltid. Precis som om inget hade hänt.

Jag fattar inte vad som hände???:confused: Har aldrig hört om något liknande. Han betedde sig som jag föreställer mig att en häst som chockar på penicillin beter sig. Det enda jag kan tänka mig är att han satte medlet i halsen och inte kunde andas, men dom brukar väl inte reagerar sådär då?? :confused:

Sv: Vad sjutton var det som hände????

:eek:
Gud så otäckt! :eek:

Hur mycket vätska var det då? Låter konstigt.. sprutade du in det snabbt, så det liksom blev en stråle? Tänker att han kanske bara blev rädd av det?
Man borde väl inte kunna spruta upp nått så de får det i halsen? De har ju så lång munhåla..

Hmm.. har inga vettiga svar, har aldrig hört om nått liknande..

Du kan ju ha sprutat det fel så att de tinte kommit i matstrupen. Saker som man ger på det viset brukar ju vara mer i pastaform än flytande. Så det du sprutade in kan ju ha hamnat helt fel.

Det var knappt 20 ml, och det som brukar kallas "sirupsform", dvs mellanting mellan pasta och vatten. Har ju gett tex metacam som har liknande konsistens till andra hästar och dom har aldrig reagerat så.

Funderade på om han helt enkelt blivit rädd (ganska nervig och känslig häst), men då borde han varit orolig efteråt också tycker jag? Han gick från helt galen och okontaktbar till lugn och normal. :crazy:

Masse; ja, det är den förklaringen jag lutar åt själv. Men jag har sett andras hästar få saker i halsen och då har dom hängt med huvudet, ofta hostat/frustat men varit lugna. Som sagt reagerade han på ett sätt som jag hört andra beskriva vid penicillinchockar, väldigt våldsamt. :crazy:

jag tycker det lät som penicillinchock men har aldrig hört att de ska kunna få det va något annat än just penicillin och har även för mig att det blir chock för att man sprutat fel men är inte helt säker.

Usch vad hemskt obehagligt förstår att du blev livrädd:crazy:

Jag tänker två saker, dels att jag tror du sprutade fel och den fick en chock och kanske kan dom reagera så av en chock? Jag har nämligen en gång sett en upprörd häst som hade fastnat och sen gick omkull i ett stort brännässlesnår, eller liten backe snarare, så den åktemed hela sidan nerför på brännässlorna och blev rejält bränd. Den reagerade lite som du beksriver direklt efter. VI som såg trodde nog den skulle dö:crazy: Men det var den psyksika chocken i kombination med smärtan. Vet inte om det kan ha varit så?

Jag vill helst inte skrämma dej mer, men jag funderar på epilepsi, hur vanligt är det på häst? Jag har bara erf från en tidigare hund och på den utlöstes det första anfallet av en chock men sen kom det fler och det som hände var att chocken, händelsen utlöste det.

Men som sagt jag vet inte alls om epilepsi på häst, men om jag var du skulle jag prata med en veterinär:idea: OCH ge vitaminerna på vanligt sätt:angel::D

Han kan inte bara tyckt det var djävulsk äckligt...? :)Vår honkatt blir sådär heltokig när hon fått medel insprutat i munnen. Nu är ju katt och häst inte samma, men det var bara en tanke... :)

Hoppas det inte är nåt allvarligt iallafall...

Fick inte tag på veterinären (därför frågade jag här), får försöka ringa honom igen i morgon.

Lilla hästen har lite panikångest tendenser och har tidigare reagerat våldsamt i situationer han har otäcka minnen av (tex spruta på flugmedel utomhus). så det är klart att om jag sprutat i fel rör så det gjort ont/varit otäckt så kan den våldsamma reaktionen vara psykisk också och inte enbart fysisk.

Läst lite om epilepsi hos häst för jag tänkte på det jag också. Men tycker inte beskrivningen stämde helt in.

Det är iaf sista gången jag försöker att spruta något annat än maskmedel i munnen på en häst.:crazy:

Om det skall blandas i fodret igentligen kanske det är lite starkt att spruta direkt i munnen så att det sved till och han fick panik...?

Kanske, fast det står inget om hur man ska ge det.

Har tänkt på min stackars lilla häst och vad jag utsatte honom för hela natten :cry: , och jag tror det berodde på att det hamnade lite fel och han blev fruktansvärt rädd och fick en kraftig ångestattack.

Ska iaf aldrig aldrig ge honom något i munnen mer, vare sig mediciner eller vitaminer. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 539
Senast: Freazer
·
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 760
Senast: Qosack
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 284
Senast: Summerwind
·
Hästvård Idag small det en riktig otäck rejäl pencillin chock fick jag ikväll (eller ja inte jag utan en av hästarna naturligtvis). Hade en svag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 508
Senast: Abova
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar