Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

Blazicq skrev:
Då antar jag att det inte gäller samma för häst som för hund.
Orsakar din hund något så blir det fanimej DU som får stå för skadorna OAVSETT om det är en olycka.:mad:

Som någon skrev tidigare, det är inte samma regelverk för hästar som för hundar

Dessutom så råkade jag ha sönder en sak för den andra hästägaren en gång och den kostnaden stod jag för utan något tjafs. Men så som ni resonerar bode jag ju gå och ta tillbaka det jag ersatte för det var en olycka? Eller? :eek:

Om DU hade sönder något av stallägarens saker så är det väl självklart att DU ska ersätta dom. Det hade jag gjort

Sen har jag INTE ens nämt för den andra hästägaren att denne skulle stå FÖR NÅGOT!.

Det har jag ingen aning om, däremot så undrade du ju i ditt första inlägg om stallägaren skulle stå för dina eventuella kostnader samt hästens eventuella obrukbarhet pga av skadan

Jag pratar överhuvudtaget inte med denne då det inte finns någon anledning till det.

Det låter ju som om ni har det trevligt tillsammans.. :angel:

Hästarna sprang igenom för de VILLE in , de har inte någon gång på den tiden som jag haft min häst stått inne! De har inget vindskydd eller liknande i sin hage. Så detta lär hända igen! Skall jag och min häst skadas för att de hästarna inte vill gå ute?

Nej, självklart inte. Om du har svårt att ta in din häst be stallägaren om hjälp

Så om jag fattat detta rätt då: Olycka är olycka oavsett och jag som hästägare är inte skyldig att stå för något???
Det är väl beroende på vad som händer och vad det står i ditt uppstallningskontrakt

Så ni menar på allvar att det skall vara så att när jag tar in min häst så skall de andra springa igenom för att de vill in då de alltid går ute.?
Nej, det har jag inte läst någon som skrivit heller


Nej hästarna vet inte vems mat det är men hade det varit min häst som åt upp en annans mat så hade jag ersatt det. Men det är väll klart så som jag resonerar så vore det ju synd!!
Sådant kan hända, inte så himla mycket att orda om tycker jag. Du får väl se till att förvara din hästs foder på ett säkrare ställe kanske. Så mycket kan de inte ha hunnit satt i sig under den stund de var ute?

....................
 
Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

Jag har också haft hästar som har sprängt staketet eller grinden när jag har tagit ut en häst. Bara för att dom vill in samtidigt. Det är ju farligt för dig. Dom kan springa över dig.
Hade jag varit dig så skulle jag kräva att någon mer var med när du ska ta ut din häst från hagen. Är det så att du tar in din häst tidigare än dom andra? Tycker att ni ska komma överens om en viss tid varje kväll. Även för hästarna är det ju bra med bestämda tider på in- och utsläpp.
 
Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

Det är väl klart att du inte släppte ut dem. Men det var pga dig som de valde att gå ut just då - eller? Och oavsätt så är det såklart det enda vittneta ansvar att meddela någon som kan ta in hästarna/meddela ägaren.

Hoppas du förstår vad jag menar, är inte intresserad av att dömma dig, men frågar du så svarar jag ärligt. Och om det är sanning eller inte är väl upp till var och en att avgöra.
 
Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

"Men det var pga dig som de valde att gå ut just då - eller? "

Hon måste väl kunna ta in / ut sin häst ur hagen riskfritt när som helst på dygnet utan att bli manglad??:confused:
El i stängslet borde ju den andra hästägaren vilja ha iom att dennes hästar är lite rymningsbenägna.
Skulle försöka få ta på bättre stallplats där allt funkar, om det går vill säga. det ska va kul att ha häst och där du står nu verkar det annat än det.
Tillägg: Många här på buke är väldigt snabba att döma och häva ur sig både det ena och det andra utan att ,som det verkar iaf, tänka först.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

Men man måste ju kunna få ta ut sin häst ur hagen när man vill! Om de olika hästägarna har olika arbetstider eller livsvillkor måste ju de kunna få ta hand om sin häst på de tider som passar dem. Hästar ska kunna vara så pass uppfostrade och hanterbara att det går att ta ut en häst utan att få hela flocken över sig.
 
Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

Blazicq skrev:
Men jag ställer frågan igen : Min häst orsakar en olycka , då blir inte jag automatiskt ersättnings skyldig? Så ÄR det med hund.

nej...med häst är det annorlunda.
om din hund tex smiter iväg för att starta bråk med en annan hund, då är det dit ansvar...en hund ska gå att kontrollera...men med en häst är det svårare..de är flyktdjur..så olycker hos häst är oftare.
en hund kan också i längden orsaka mkt större skador än vad en häst kan göra.

visst det låter konstigt men så är det.

och jag tycker inte att du har någon anledning att vara förbannad över att de andra hästarna "skrämde" din häst...hästar är flyktdjur och flyr när de blir rädda..
hagen...hoppar en ut hoppar alla ut...de följer varandra

lite skador får man ta när man håller på med hästar, annars tycker jag man ska fundera lite på om man verkligen ska vara i kontakt med stall/hästar.
 
Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

Hade jag varit du så skulle jag leta stallplats direkt.

I det stall du står nu så tänker alla, "sköt ditt, så sköter jag mitt". Det vore ju lättare för er och för hästarna om ni hade bestämda rutiner på fodringar och in- och utsläpp. Jag antar att ni inte har mat i hagarna? Dom hästar som gick där kanske inte hade fått mat på väldigt länge och när dom såg dig så kanske dom tänkte att " Nu får vi komma in och få mat". Sedan att dom vet att det inte är el i tråden, då är det bara att springa "på". Hästar lär sig sig det, dom är inte dumma.

Alternativ är att ni tillsammans köper ett el-aggregat (stavas:angel: ) och sätter på så får hästarna sig en känga nästa gång och då vet dom att det är ström på.

Som någon annan sa, hästolycka och hundolycka är inte samma sak.

Sedan undrar jag varför du skrev denna tråd? Du ville ha svar och ventilera det som hände dig och det är BRA! Men du måste förstå att alla har inte samma åsikter och tänker inte likadant (tack och lov) så det är ju inte konstigt att folk har svarat som dom har gjort, du måste acceptera det.

Kram Favina :bump:
 
Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

Men vänta här nu va...
Vad har de andra för försäkringar? Jag har en sån som att om min häst gör någon illa (ej lynnesfel då), tänker närmast på dina skador, så borde "orsakande hästens" försäkring täcka det hela.
Ring försäkringsbolaget vettja! De borde kunna hjälpa dig bättre.
Sen måste jag hålla med om att det är himla surt när något sådant händer. Samtidigt så måste man ju kunna prata om hästarnas betéende med varandra i stallet, och faktiskt, kvällsrutiner. Att hästar har dragit igenom staket förr är inget nytt. Det har väl hänt i de flesta stall. Men man måste ju fiska fram orsaken. Nu verkade det ju som om de andra hästarna ville in pga de var hungriga. Varför togs inte alla hästar in då? Så jobbar vi i vårat stall, och med 100-tals möten om vem/vilka som tar in (småflickorna får inte göra det!) och vilka tidpunkter det är som gäller, så har vi eliminerat många skador!

Hoppas att det löser sig
 
Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

Nope! Till rubrikmakarinnan, som kanske inte läser det här...

Du skrev ofs ungefär samma som jag om rutiner. Ville bara trycka lite mer på det, eftersom det verkar vara lite kommunikations problem där.:)
 
Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

Blazicq skrev:
Det finns inget sammarbete oss häst ägare emellan , vi har INGA gemensamma utsläpp osv. Man fodrar tar ut och vad nu man vill med sin häst. INGA gemensamma inköp av foder/strö eller något annat.
Eftersom man sköter sig själv och inte hjälps åt ja då tycker inte jag att man kan säga något om hurvida jag handlade fel eller inte.

Usch, är det inte tråkigt att stå i ett sånt stall?
 
Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

tja man är väl knappast delaktig om man har tagit ut sin egen häst ur hagen o sen springer de andra sönder staketet? har man hästar som inte klarar av att andra hästar lämnar flocken får man ju sära på dem. Hade jag varit stallägar ehade jag jag blivit glad om tjejen kommit o sagt att hästarna är lösa så jag kunde hjälpa till o få in dom. så jävla enkelt är det inte att få en ett par rusiga hästar närm an själv är stressad.

men visst jag hade kanek inte velat hanågon ersättning. sånt här händer tyvärr. men det va rju bra att inga hästar bröt några ben elel rliknande. för då hade det blivit problem.

Jag tycker det verkar vara dålig sammanhållning i stallet. om stallägarens hästar rivit stängslet så for hon elelr han väl iaf se till att resa upp det igen så dom kan släppa ut sina hästar utan problem nästa dag.
 
Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

Hej... Jag hade mina hästar på rymmen jämt ett tag... av olika anledningar.Men då täcknade jag en hästverksamhetsförsäkring som täcker alla skador vid sådana olyckor.Tänk vad lätt det hade varit om alla hade en sådan. Då hade du inte behövt tänka på ansvaret så mycket. Hoppas att det reder ut sig för dig. kram
 
Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

jag tycker att du dessutom ska anmäla den andre hästägaren om hästarna står ute dygnet om utan ligghall.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 827
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 039
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 572
Senast: Karamello30
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 676
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp