Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

Blazicq

Trådstartare
När jag skulle hämta min häst från hagen så sprang de övriga hästarna som gick där rakt igenom stängslet. :mad:

Min plutt fick då panik och sprang iväg en bit med de andra hästarna för att sedan stanna.Jag kom ikapp honom och började gå mot stallet (de andra lös hästarna stod och åt). När jag bara gått några meter får de lösa hästarna ett ryck och springer rakt in i mig och plutten. Jag tappar balansen och håller på att rammla då två hästar dängde in i mig.:cry:

Jag tappar med andra ord min plutt och han får fullständig panik och skenar iväg. När jag såg han skena i väg blev jag uppriktigt sagt arg för att de andra hästarna gick igenom stängslet och skrämde upp min häst. Jag går och knackar på hos den andra hästägaren och talar om att dennes hästar sprang igenom.

Men oj får jag till svar men står de i stallet nu?:mad:

Jag vet inte svarar jag min häst är borta jag måste leta efter honom för han fick panik.

Hittar efter ett tag min häst som gnäggar i mörkret när jag ropar efter honom. Vid detta laget är jag uppröd och arg för att den andra hästägaren knappt kunde masa sig ut till stallet.

När jag kommer tillbaka står de andra hästarna och äter min hästmat!:eek: Och de har trampat sönder en del av mina saker.

Min häst hade hoppat/sprungit igenom ett stängsel till en annan hage. Jag tar in honom och konstaterar att han ser ok ut då.

Den andra hästägaren vill inte kännas vid att det var dennes hästar som skrämde min. Inte heller verkar denne bry sig om att jag fick två hästar på mig. Eftersom jag är uppröd så känner inte riktigt jag hur det är med mig.

Jag går in och när jag sätter mig ner bränner det i sidan på mig och min arm gör ont.När jag skall kolla till min häst ser jag att han är svullen på ena frambenet men han haltar inte eller ömmar. På morgonen dagen efter tittar jag till honom igen. Då är han svullen i tre ben men han haltar inte eller regerar när jag känner på honom.

Jag får tillbringa halva dagen på AVC då en fruktansvärd smärta uppstod i min arm. Inget är brutet konstateras efter röntgen men jag får starka antiinflamatoriska tablletter.

Min fråga är om det nu hände något som gör att min häst inte går att andvända mer eller att han drar på sig en skada som kommer att påverka honom en tid framöver. Är inte den andra hästägaren skyldig att ersätta ev vet vård då? Nu verkar min häst ok förutom svullnaden (ingen stor svullnad) :cry:

Hästägaren har inte visat något intresse för hur det för mig och min häst. Inte ens frågat om det gick bra. :confused:

Jag vill ju flytta min häst till ett annat stall men att hitta ny stallplats fort verkar lite svårt:cry:

Tips eller råd hur jag skall göra vore jättesnällt :bow:
 
Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

Men inte kan du väl kräva av den andre hästägaren att denne ska stå för eventuella kostnader! :eek:

Saker kan hända och det får man helt enkelt räkna med!
Det var ju otur det som hände och inget som den andre ägaren gjorde med vilje direkt.

Angående "DIN hästmat"! Tror du att hästarna vet vems mat det är? Spelar det så stor roll att hästarna råkade stå och äta den mat de såg när de kom hem från sitt äventyr?

Det var väl bra att dom tog sig hem och inte ut på någon stor väg för att bli påkörda tex.

Nej, jag skulle inte kräva den andre hästägaren på ett dugg om jag vore dig.

Skulle min inackorderade hästs ägare ens tänka på att kräva mig på ersättning för att hästarna kommit lösa när hon hämtade in sin häst från hagen då vete 17 om hon hade fått stå kvar faktiskt!

Tycker du resonerar märkligt!
 
Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

är stängslet gjort för hästar och uppsatt riktigt då behöver den andra hästägaren inte betala nånting, det var en olycka och allt bör gå på din försäkring..
 
Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

Då antar jag att det inte gäller samma för häst som för hund.
Orsakar din hund något så blir det fanimej DU som får stå för skadorna OAVSETT om det är en olycka.:mad:

Dessutom så råkade jag ha sönder en sak för den andra hästägaren en gång och den kostnaden stod jag för utan något tjafs. Men så som ni resonerar bode jag ju gå och ta tillbaka det jag ersatte för det var en olycka? Eller? :eek:

Sen har jag INTE ens nämt för den andra hästägaren att denne skulle stå FÖR NÅGOT!.

Jag pratar överhuvudtaget inte med denne då det inte finns någon anledning till det.

Hästarna sprang igenom för de VILLE in , de har inte någon gång på den tiden som jag haft min häst stått inne! De har inget vindskydd eller liknande i sin hage. Så detta lär hända igen! Skall jag och min häst skadas för att de hästarna inte vill gå ute?

Så om jag fattat detta rätt då: Olycka är olycka oavsett och jag som hästägare är inte skyldig att stå för något???

Så ni menar på allvar att det skall vara så att när jag tar in min häst så skall de andra springa igenom för att de vill in då de alltid går ute.?


Nej hästarna vet inte vems mat det är men hade det varit min häst som åt upp en annans mat så hade jag ersatt det. Men det är väll klart så som jag resonerar så vore det ju synd!!
 
Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

Sånt här händer när man håller på med hästar. Hästar är djur och levande individer och man kan inte alltid förutse vad som ska hända. Vill man inte ta risken att såna här saker händer så får man väl ha sin häst själv, alternativt ha eget stall.

Ullis
 
Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

du tänker lite konstigt , men alla verkar tycka att det är ok att skälla ut tjejen bara för att hon undrar?
svara snällt för guds skull!
 
Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

Jag förstår om du är orolig och inte mår bra av det här !
Kan du inte prata med den som äger stallet/ hagen att
göra en " fångstfälla" så att du får lättare att
ta in din häst tills du hittat ett ställe där du trivs med din häst ?

Hoppas att det inte är någon fara med dig och din häst !!!
Hej från Hambo
 
Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

hambo du verkar vara en trevlig prick :) :bump:
 
Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

Så jag tänker konstigt för om min häst hade orsakat något så hade jag utan tvekan ersatt alla skador?:confused:

Visst saker händer men här hade det ju underlättat om det fanns el i tråden.Jag påpekade detta men man ville inte göra något åt det.

Fattar inte vad som är så fel med att det som ens djur orsakar det ersätter man:cry:

Och på hund är det så att du får stå för saker som den orskar så jag trodde att det var samma för häst.

Men jag ställer frågan igen : Min häst orsakar en olycka , då blir inte jag automatiskt ersättnings skyldig? Så ÄR det med hund.
 
Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

gud va problematsikt allt blev !
jag skulle blirivt irreterad att ingen annan i stallet hjälpte till eller brydde sig , :(


*tröstkramar*
 
Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

Det gäller inte samma regler för hästägare som för hundägare. Hästägare behöver inte stå för skador som ens häst orsakar.

Sen tycker jag att det är en tråkig attityd av den andra hästägaren att inte ens bry sig om att hjälpa till eller fråga hur du mår. Lite medmänsklighet borde man kunna visa!
 
Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

så det fanns inte el i tråden? då är det inte "stängsling för häst" och den som är ansvarig till att hästarna hålls i en hage utan el som ska stå för skadorna.. det är juh som att släppa hästarna lösa om dom drar igenom direkt..
som hästägare kommer man bara undan från skuld OM man har hästen i en hage som normalt sett håller hästen inne, dvs en viss höjd på trådarna och en viss styrka på elen..

men om det kommer fram att du visste om detta och din häst var juh faktiskt också med.. och DU har juh faktiskt själv vetat om att din häst går i en hage utan el.. då blir du medskyldig..
 
Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

Snälla nån. Att hantera hästar är riskabelt och helt upp till en själv om man väljer att göra det eller inte. Hästägaren gjorde inget fel, hon hade bara sina hästar i hagen. Hästarna gjorde heller inget fel, de agerade så som hästar agerar i en sån situation. Den som gjorde något fel alls var du, och det felet var bla att inte plocka in hästarna i sina boxar när de hamnt lösa. Nu säger jag inte att du ska dömmas för det, alla gör vi fel och framförallt i stressade situationer.

Det du kanske ska tänka på nästa gång är att inte ta händerlserna på för stort allvar. Att hästar är lösa är inte farligt. De är lösa tillsammans i hagen också - skadar de varandra då? Inte mer än vanligt gissar jag. Om du däremot håller fast en häst när de andra kommer farande så visst, då kan en olycka ske. Hästen hade förmodligen klarat sig bättre utan din hjälp.

Detta ser man allt för ofta bland hästägare - de tror att hästarna inte har något eget tänkande. Hästar är vana att flocken sticker iväg i panik - det är något av det naturligaste som finns.

Det bästa du kunde ha gjort hade varit att vänta tills hästarna lugnat ner sig, tagit in den som du känner dig minst säker med och sen nästa. Helst båda på samma gång kanske, det beror på relationen de har till dig och varandra, samt hur de är mentalt för tillfället.

Jag kan nog tycka att hästägaren kunde ha frågat om det gick bra för dig, men jag kan nog tänka mig att hon tyckte att du överreagerade, vilket jag också hade gjort. Hon kanske inte hade sätt hela förloppet heller och visste bara att hästarna tagit sig ut ur hagen.

Hoppas det ordnar sig med din kuse. Svullnader kommer lite då och då, det är inte värre än ett skrapsår på knäet eller en bula i pannan oftast. ;)

Lägger till: Självklart ska du ha hjälp att ta in hästarna om du ber om det. Det hade jag som hästägare gjort ändå. Man vill ju se till att allt är som det ska. Men om hästarna bara rymt, och det intet blivit så kaotiskt som det blev, så hade du nog kunnat ta dem själv och det var kanske det hon trodde att du redan gjort, men att du ville tala om för henne vad som hänt - för det är också en självklarhet att man gör!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

Det beror väl på hur du står i för stall menar jag. Jag har inackorderingar. Jag har berättat för dom att allt som deras hästar har sönder får dom betala. Tex hade jag en häst som bet på staketpinnar hela dagarna. Hon fick betala en massa pinnar när hon flyttade. Slår en häst en hov genom väggen i boxen så får dom laga det. Jag har inte råd att betala för allt som hästarna har sönder. Tar inte så mycket i stallhyra.
Men står inte du inackorderad? Isf är det väl stallägaren som ska hjälpa till vid insläpp. Det är ju iaf han/hon som har huvudansvaret tycker jag.
Vilken tur att inte hästarna skenade iväg mot en väg.
 
Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

Jag har min häst inackoderad och betalar hyra. Jag sköter ALLT själv ingen hjälper mig med något , varför skall jag då ta hand om någon annans hästar

Jag kan inte se att det är mitt ansvar att de andra hästarna håller sig där de ska.

Det finns inget sammarbete oss häst ägare emellan , vi har INGA gemensamma utsläpp osv. Man fodrar tar ut och vad nu man vill med sin häst. INGA gemensamma inköp av foder/strö eller något annat.
Eftersom man sköter sig själv och inte hjälps åt ja då tycker inte jag att man kan säga något om hurvida jag handlade fel eller inte.

Men nu vet jag vad som gäller och det är inga problem :)

Klart att han hade klarat av att rusa i vild panik i becksvart mörker , men det resulterade i att han skadade sig. Han kan tänka själv men han skall inte behöva skada sig pga onödiga saker.

Nu tänker jag inte lägga mer energi i detta , jag har fått svar på min fråga. Nu vet jag vad som gäller för häst :)

Tack för svaren!

Over and Out
 
Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

Vad du ska sköta i stallet är er ensak. Om du är närvarande och orsakande till att hästar rymmer så är det mestadels ditt ansvar att se till att de kommer till rätta. I det här fallet så var det också det absolut smartaste - för både du och hästarna fick ju lida av att du inte gjorde det. Hur kan du tycka att det är ngn annans ansvar när du var den som orsakade det hela och dessutom den enda som var där?

Hästen skadade sig ja, men varför? Var det för att du störde honom/henne eller för att han råkade vara på fel plats vid fel tillfälle? Ingetdera gör det hela till hästarnas eller hästägarens ansvar - det var en olyckshändelse och sånt är livet. Och ibland är man själv delaktig med misstag - vilket inte är fel såklart, men man kan inte skylla det på andra. Hurvida detta kunde ske är jag dock för oinformerad för att kunna avgöra, och det är ovesentligt för mig dessutom.

Ville bara lägga till det efter ditt sista inlägg.. hoppas hästen blir bra.
 
Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

Jag som stallägare kan säga att jag skulle bli skitförbannad om min inhyrda släppte lös mina hästar och sen krävde att jag skuklle ersätta hennes och hennes hästs skador. Tycker i så fall eftersom det var du som släppte lös hästarna (som jag fattade det hela iaf) skulle det iså fall vara du som skulle ersätta om det blev några skador på hennes hästar. Men då utgår jag ju ifrån hur vi har det och att alla hagar är Ok och att hästarna inte är några skiogstokiga mördarmaskiner.
 
Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

hagen var juh utan el (det visste alla om) och hästarna sprang igenom staketet som jag fattade det..
 
Sv: Vad sjutton skall jag göra? (olycka)

HÄSTARNA SPRANG IGENOM STÄNGSLET.JAG HADE STÄNGT EFTER MIG. DET ÄR INTE FÖRSTA GÅNGEN DET HÄNDER MED DE HÄSTARNA VET JAG NU.
Jag släppte INTE ut dem , de for igenon när jag skulle gå iväg med min häst.

Hur svårt kan det vara att förstå!


Ni kan sitta och dividera och slänga komentarer hit och dit, detta är det sista inlägget som kommer från mig i denna tråd.

Tack och hej!!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 824
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 039
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 572
Senast: Karamello30
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 676
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförarjacka
  • Avels fråga
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp