vad sjutton kan det va?

aprilia

Trådstartare
För en vecka sedan märkte jag svullnader på pållens ganascher, båda sidor. Tog tempen o han hade normal temp, o han var som vanligt.

var hos hästen både mån o ons, och det var ungefär samma men jag tyckte det hade gått ner lite.
men igår så hade det typ blivit en "påse" på höger ganasch :eek: han är inte öm där, kollade tempen o det var normalt. han har god aptit, och är allmänt som vanligt.

vad sjutton är kan det va? :confused:

Sv: vad sjutton kan det va?

tillägger: jag ska ta foto på den märkliga svullnaden idag, måste säga att jag verkligen inte fattar alls vad det kan va.. :confused: blir ju orolig :crazy: blir det inte bättre inom några dar så får veterinär komma ut o kolla på honom.

Jag vet många hästar som får så den här årstiden. Beror på att de pillar i sig nått i hagen som kommer upp ur gjorden tror jag, men e det som på våra så är det iallafall ofarligt. De visar inte heller några andra symtom. Men håll koll på det, se så han äter o tempen e normal osv.

Mvh MAria

okej, det kan ju varit ngt sådant. nu idag så var det helt borta iaf! :D men jag ska hålla koll på honom.

Tänkte precis fråga samma sak.Min häst är också tjock på båda kinderna och en påse som en vätskeutgjutning på den ena sidan. Han har heller ingen feber luktar ingen illa ur munnen och rinner inte ur näsan. Äter och tuggar normalt. Är visserligen 2 år så jag tänkte på något med tänderna men på båda sidor? Har bara haft honom i drygt ett halv år så känner honom inte så väl än när det gäller känsligheten för foder, växter eller insekter. Men att han har ätit något ute låter rätt troligt.

Som maria_b sa innan, många hästar blir det vid den här årstiden.
frågade om det förut och det berodde på(fick jag förklaringen iallafall) att hästarna går o pillar efter gräs och bildar en massa saliv som inte sväljs ned med foder som det brukar göra då det inte brukar finnas mkt gräs nu på våren. Går oftast ner efter ridning, stått inne eller har ätit.

Ta det lugnt! Din häst har ätit rötter eller gräs eller liknande det är ofarligt, min pålle har så från och till.

Ta det lugnt! Din häst har ätit rötter eller gräs eller liknande det är ofarligt, min pålle har så från och till.

vet inte om du svarade till mig, men tack! jag ska lugna ner mig ;) det var puts väck igår så det var skönt. :)

tack till er andra som svarat! :bow:

Min ena häst har likadant just nu. Någon berättade för mig att de går och pillar så mycket i gräset och eftersom där finns så lite just nu får de i sig för mycket luft och det är därför de svullnar. Vet inte vilket av svaren som är det rätta men det är ofarligt i alla fall och försvinner när gräset kommer igång.

Min förra ponny satte i sig lite påskliljor ett år och svullnade upp JÄTTEMYCKET runt huvudet/ganascher, mellan fram o baken o all annan övrig plats på kroppen där det var lite tunnae hud. Så ut som en blåslagen boxare i huvudet det första dagarna :crazy: Men hon mådde prima, hade ingen feber osv. Efter några dagar började vi rida igen o det tog ett tag innan svullnaderna gick ned helt men hon kändes precis som vanligt.

Det enda vi hittade i hagen som var betat/pillat i var påskliljorna. Hon åt dem inte fler år och hade inte gjort det innan och hade heller inaga liknande symptom någon annan gång.

Det finns miljarrrrrder trådar om detta.

Det är som de flesta har skrivit.
hästen försöker pilla i sig de första gröna stråna o får i sig skit som gör att spottkörtlarna svullnar

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 597
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 188
Senast: Anna-Bella
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 268
Senast: WildHorse
·
Hästvård Hej alla! Jag skaffade mig en kallblodig häst för ungefär en månad sedan och den hade varit halt cirka 4 månader innan jag köpte honom...
Svar
11
· Visningar
1 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka