Vad ser ni??

Tinen

Trådstartare
Har tyckt dessa trådar varit mkt intressanta. Hittar dem dock inte längre så valde att göra en ny istället för att fylla på.. Skulle gärna vilja ha lite kommentarer av följande bild, bra som dåliga!:

PICT1110.jpg

tacksam för alla synpunkter! :bow: :bow:
/K.A

Sv: Vad ser ni??

hon står nästintill jämnt fram.. den är någon cm som kan skilja.. bak står hon helt jämnt.

det är höfram som står något något längre fram.. men det är inte mkt....

första tanken var att hon ser vriden ut, kortare i höger sida, och att bogarna ser ut att vara i olika höjd

Hon lägger av nån anledning mer vikt på vänster framben. Det bogbladet "bullar ut mer".

Prova att ställa upp henne jämt. Lägg lite tryck på vä skulderblad så hon flyttar mer tyngd till höger framben och släpp sedan.
Vad händer?

Knepigt för jag tänker tvärtom - att den lägger mer vikt på höger fram. Vänster fram är lite uträtad - ifall en sådan här grej går långt så ser man det på hovarna, på denna häst att den vänstra hoven skulle bli högre på trakten, trängre och "högre" än höger framhoven. Höger fram blir bredare och lägre i trakten ("bättre" hovmekanism). (men det är bara ifall det går långt och hästen är sådan här "alltjämt" ett bra tag) För övrigt väldigt vanligt med just den sidskillnaden - alltså att höger är "lägre" och hästen "tyngre" på höger fram.

Nu kan man ju inte ställa någon "diagnos" med hjälp av bilder men ifall jag litar på hur det brukar vara skulle jag gissa att hästen har låsningar i sista halskotorna och första bröstkotorna, är roterad här till höger (om jag inte tänker fel) - den "lutar" hela sin bröstkorg till höger, magen bullar ut mer åt vänster när den rör sej.

Men jag förstår litegrann hur du menar men ifall man skulle kolla på den här hästens triceps så skulle jag gissa (vilt) att triceps bullar ut mer på höger sida än vänster sida.

Jag tycker hästen ser fin ut på rumpan faktiskt, kanske lite mindre musklad gluteus (mitt uppe på korset) på vänster sida men jag ska inte gissa varför - det är svårt att veta. Diagonal-avlastningar är ju annars vanliga = jag tänker att om hästen har problem i till exempel vänster SI-led så kommer den lättare bli roterad i bröstryggen och "låg"/tung på höger fram.

HannaZ skrev:
Hon lägger av nån anledning mer vikt på vänster framben. Det bogbladet "bullar ut mer".

Prova att ställa upp henne jämt. Lägg lite tryck på vä skulderblad så hon flyttar mer tyngd till höger framben och släpp sedan.
Vad händer?

ska testa ikväll!!! återkommer!:D

evis skrev:
Knepigt för jag tänker tvärtom - att den lägger mer vikt på höger fram. Vänster fram är lite uträtad - ifall en sådan här grej går långt så ser man det på hovarna, på denna häst att den vänstra hoven skulle bli högre på trakten, trängre och "högre" än höger framhoven. Höger fram blir bredare och lägre i trakten ("bättre" hovmekanism). (men det är bara ifall det går långt och hästen är sådan här "alltjämt" ett bra tag) .

PRECIS!!! förra året hade hon en mystisk hälta vänster fram. Efter diverse besök hos distriksveterinärer kom en barfotahovslagare hem till oss och såg att hon var mkt högre i trakten på vänster sida. Detta rättades till och efter skoning när hoven var "rätt" så var hon helt plötsligt ohalt.. veterinärerna begrep aldrig riktigt varför, och klassade hennes hälta som en felskoning av min förra hovslagare.
för det borde väl ändå kunna vara något som hovslagaren ska se till? att inte trakten blir högre menar jag?

evis skrev:
För övrigt väldigt vanligt med just den sidskillnaden - alltså att höger är "lägre" och hästen "tyngre" på höger fram..

Du menar att många hästar har detta problemet?

evis skrev:
Nu kan man ju inte ställa någon "diagnos" med hjälp av bilder men ifall jag litar på hur det brukar vara skulle jag gissa att hästen har låsningar i sista halskotorna och första bröstkotorna, är roterad här till höger (om jag inte tänker fel) - den "lutar" hela sin bröstkorg till höger, magen bullar ut mer åt vänster när den rör sej...

förstår inte riktigt vad du menar..:crazy:
om jag säger att det känns som hon faller inåt i höger varv? är det det du försöker säga med skjuta ut magen åt vänster?

evis skrev:
Jag tycker hästen ser fin ut på rumpan faktiskt, kanske lite mindre musklad gluteus (mitt uppe på korset) på vänster sida men jag ska inte gissa varför - det är svårt att veta. Diagonal-avlastningar är ju annars vanliga = jag tänker att om hästen har problem i till exempel vänster SI-led så kommer den lättare bli roterad i bröstryggen och "låg"/tung på höger fram.

mmm, skillnaden var större innan jag satte igång henne efter en kraftig vrickning hon fick i somras... Hon sattes igång försiktigt i september månad, så jag tror att rumpan kommer bli liksidig.. har verkligen gått åt rätt håll med tanke på hur försiktigt jag har ridit henne..

tack så jättemycket för kommentar!! :bow: :bow:

Jag uttalar mig bara på erfarenhet från min egen häst. Han ser ut ungefär såhär över bogarna. Han belastar vä fram mer och höger framhov är högre, men framförallt trängre, i trakten och även lite mindre.

Sned och ving lite här och var är han (har varit värre) och skjuter ut vänster bog när den är ytter och tränger inåt i vänster varv.

HannaZ - du måste ha en udda häst för den är ju tvärtom motför alla andra hästar ;) :D. Nä men intressant att läsa vad du skriver - jag försöker tänka mej varför det blir så som du beskriver. Min erfarenhet är ju inte sådär jättestor - jag försöker bara lära mej!

Hästen i grundinlägget ser ut att "räta upp" sitt vänstra bogblad och "falla ner" mer i sitt högra bogblad. Den ser ut att "luta till höger" i framdelen (bakdelen lutar åt andra hållet).
Din häst ser ut sån men har också en högre/trängre/mindre höger framhov skriver du. Din lägger mer vikt på vänster framhov. Intressant!
Hästar kan ju lösa samma "grundproblem" på olika sätt (jag tänker att grundproblemet är rotation i sista halskotorna och första bröstkotorna - men det behöver inte vara så) - beroende på dels kroppsbyggnad (vad har din häst för benställning fram?), och dels sammantagna erfarenheter/skador, det finns ju fler saker som kan samverka och ge ett visst sätt att stå och röra sej.

Är din häst spänd i rotatorkuffen på höger sida? (vad säger den ifall du provar rotera bogleden utåt vid stretching på höger sida?)
Ifall den är hög och trång och mindre på höger fram hov så avlastar den trakten - men ifall den dessutom ser ut som hästen i grundinlägget så borde den "hålla i" sin bogled onödigt mycket, och det ger onda rotatorkuff-muskler...
Fast jag bara spånar, jag kan vara helt fel ute i mitt tänk!

Tinen skrev:
PRECIS!!! förra året hade hon en mystisk hälta vänster fram.
Hur yttrade sej den här hältan? Rörelse eller belastningshälta (syntes den när hästen hade benet i luften eller benet i backen)?
Jag är bara nyfiken!

Tinen skrev:
Efter diverse besök hos distriksveterinärer kom en barfotahovslagare hem till oss och såg att hon var mkt högre i trakten på vänster sida. Detta rättades till och efter skoning när hoven var "rätt" så var hon helt plötsligt ohalt.. veterinärerna begrep aldrig riktigt varför, och klassade hennes hälta som en felskoning av min förra hovslagare.
för det borde väl ändå kunna vara något som hovslagaren ska se till? att inte trakten blir högre menar jag?
Barfotahovslagare vill ofta se det som att alla problem hästen har i hoven kommer från hoven själv, det tror jag inte är riktigt sant. Många problem som syns i hovarna är ett resultat av problem någon annanstans - och åtgärdar man bara hovarna så kommer problemen bara ändra skepnad.
Hovslagaren bör kunna se vad han/hon kan rätta till och vad som bara förvärrar ifall det rättas till "för mycket" (är hästen till exempel låst/roterad i hals och bröstkotor och därför rätar upp sitt bogblad och "väger av" från hoven - och man tar ner trakten utan att åtgärda låsningar, kommer andra strukturer i benet att få ta stryk) - men det är ju inte säkert att alla hovslagare klarar av det.

Tinen skrev:
Du menar att många hästar har detta problemet?
Jepp - väldigt många!
Vad det beror på kan man ju diskutera - mycket kan man nog hitta i människohanteringen och ridningen (/körningen)...

Tinen skrev:
förstår inte riktigt vad du menar..:crazy:
om jag säger att det känns som hon faller inåt i höger varv? är det det du försöker säga med skjuta ut magen åt vänster?
Det är logiskt att hon faller inåt i höger varv när hon ser ut såhär - i och med att hon lägger mer vikt på höger fram.
Det jag menar med att bulla ut magen är enklast att beskriva ifall du sitter på hästryggen medan man beskriver :p. När hästen rör sej så vrids bröstkorgen från sida till sida, vilket gör att magen om vartannat bullar ut till höger och bullar ut till vänster (i trav - när hästen sätter ner sitt höger fram så bullar magen till vänster och när hästen sätter ner vänster fram så bullar magen till höger - enkelt förklarat). Det känns tydligt när man sitter på hur benen ömsom "åker in" och ömsom åker ut av magens rörelse. Ifall du lägger ner stigbyglarna och travar hästen med hängande stigbyglar vid hand kommer du se på stigbyglarna att de gungar in och ut.
På en häst som är roterad/har låsningar i sin bröstrygg bullar magen ut olika mycket åt de olika sidorna.
Din häst ser ut som om den bullar ut mer till vänster än till höger vid rörelse, men nu blev jag tvärt osäker när jag tänkte efter - jag kan förvirra mej, det kan vara så att den bullar ut mer till höger också... (fast spontana tanken när man ser bilden är att den bullar ut mer till vänster och den spontana tanken brukar ju oftast vara rätt :p )

Tinen skrev:
mmm, skillnaden var större innan jag satte igång henne efter en kraftig vrickning hon fick i somras... Hon sattes igång försiktigt i september månad, så jag tror att rumpan kommer bli liksidig.. har verkligen gått åt rätt håll med tanke på hur försiktigt jag har ridit henne..

tack så jättemycket för kommentar!! :bow: :bow:
Det är enbart kul med såna här trådar tycker jag, nyttigt att få träna ögat och läsa vad andra ser!

evis skrev:
Hur yttrade sej den här hältan? Rörelse eller belastningshälta (syntes den när hästen hade benet i luften eller benet i backen)?
Jag är bara nyfiken!!

Belastningshälta! men det var väääldigt diskret.. Hon var på hopptävlignar och placerade sig utan att någon (inklusive mig själv) märkte något. Vi var på dressyrtävlingar och plockade placeringar tills helt plötsligt en dömare dömde ner oss fullständigt och tyckte det var något i hennes rörelsemönster som inte stämde. Hon kunde inte säga vilket ben det var eller var det satt, men detta gjorde ju att vi kollade upp henne.
inga reaktioner på böjprov, men efter ett tags longering på böjt spår i vänster varv kunde man se "ofräscheten". Hon röntages och inte heller det visade något.

evis skrev:
Barfotahovslagare vill ofta se det som att alla problem hästen har i hoven kommer från hoven själv, det tror jag inte är riktigt sant. Många problem som syns i hovarna är ett resultat av problem någon annanstans - och åtgärdar man bara hovarna så kommer problemen bara ändra skepnad. !!

om jag säger såhär... hennes kronrand på vänster fram var i stort sett helt parallell med marken!!! medans den högra hade en "normal" lutning.
så att det var något fel på skoningen, kunde ju även jag utan problem se.
och det var inte barfotahovslagaren som förklarade felet som felskoning.. han gjorde bara sitt jobb med att plocka av skorna och rätta till hoven.
det var när vi var på återbesök på kliniken de inte kunde förklara det på annat sätt än att hon förmodligen varit felskodd där.

evis skrev:
Det är logiskt att hon faller inåt i höger varv när hon ser ut såhär - i och med att hon lägger mer vikt på höger fram.!!

jo, men hur kommer man tillrätta med problemet bäst då tror du?
är så skeptisk till många metoder...
är själv bara nog med att verkligen sitta mitt över och träna henne liksidigt och muskeluppbyggande... men förmodligen krävs det något mer?

evis skrev:
Det är enbart kul med såna här trådar tycker jag, nyttigt att få träna ögat och läsa vad andra ser!

japp! jag gillar dem jag med. Man lär sig mycket och det är intressant att se hur träffande rätt folk kan slå ibland!;)

/K.A

Vad man bör göra åt det måste en yrkesverksam få avgöra som kan se hästen IRL :). Det kan ju vara så att enbart korrektion av ridningen rättar till det - till viss del, helt perfekt sitter aldrig någon människa...
Men det kan ju också vara så att det krävs någon sorts behandling för att rätta till innan ridningen kan ta vid. Massage, akupunktur, kiropraktik eller något annat - det beror på.

Luddigt svar eller? :p

Har nämligen haft ute en massör till henne för ett halvårsedan. han hittade inga låsningar eller direkta "fel" i frampartiet.. lite hårda muskler som jag flitigt masserat upp efter jag ridit henne. Han var mkt nöjd vid återbesöket.
Det enda han hade att kommentera var att han hittade en vag ligamentskada som satt övanför högra höftbensknölen på henne. Han behandlade detta med laser två ggr och sa sedan att jag skulle massera där med arnika gel två ggr dagligen, även efter det återbesöket var han nöjd.

såå,,, han märkte aldrig några låsningar i frampartiet på honom. Jag vet annars många här som har haft hästar med låsningar i bogen som har fått mycket hjälp av honom.. så man tycker ju att han borde kunnat se det på min häst i så fall..

jag är glad för alla svar! ;) oavsett om de är lite luddiga! ;)

Det här med bogar kan ju vara lite luddigt.

I bland så försöker de avlasta motsvarande fram genom att föra det friska frambenet lite in under kroppen för att ta upp mera belastning,
vilket bidrar till att bogbladet bullar ut, i bland så försöker de avlasta det onda fram benet genom att "dra upp" bogbladet och det kan man testa genom att göra knäknicken= man slår/puttar till lätt bakom framknät, om hästen knäar då, så kan det bero på att den inte belastar det benet. testa alltid bilateralt

Eller så kan det ex föreligga ett problem bak som gör att hästen skjuter på ojämt vilket resulterar i att den landar hårdare på diagonal fram och bygger en större muskelmassa pga det

Totti skrev:
Det här med bogar kan ju vara lite luddigt.

I bland så försöker de avlasta motsvarande fram genom att föra det friska frambenet lite in under kroppen för att ta upp mera belastning,
vilket bidrar till att bogbladet bullar ut, i bland så försöker de avlasta det onda fram benet genom att "dra upp" bogbladet och det kan man testa genom att göra knäknicken= man slår/puttar till lätt bakom framknät, om hästen knäar då, så kan det bero på att den inte belastar det benet. testa alltid bilateralt

Det kan jag ju alltid testa!! :idea:

Totti skrev:
Eller så kan det ex föreligga ett problem bak som gör att hästen skjuter på ojämt vilket resulterar i att den landar hårdare på diagonal fram och bygger en större muskelmassa pga det

hmm.. har också funderat på det här... för när man rider henne i fri skritt på rakt spår och låter hene skritta på, så har hon ett bättre övertramp vänsterbakhov/vänster framhov, än vad hon har högerbakhov/höger framhov.. Som jag nämnt tidigare hittade en massör en ligamentskada på högra höften som han har behandlat, men jag kan inte säga att jag märkt någon som hellst skillnad efter detta.. så jag tror inte hennes rörelsemönster ar avvikit därav..

tack för ytterliggare synpunkter!!:)

HannaZ skrev:
Vad händer?
Japp, har testat detta, ingen reaktion alls..:p
vad skulle hänt?:confused:
/K.A

Om hon hade varit som min häst och lagt mer tyngd på vänsterbenet hade hon gungat tillbaka till vänsterbenet direkt.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 042
Senast: gammalek
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
995
Senast: Niyama
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 240
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
888
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama