Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
HannaZ skrev:Hon lägger av nån anledning mer vikt på vänster framben. Det bogbladet "bullar ut mer".
Prova att ställa upp henne jämt. Lägg lite tryck på vä skulderblad så hon flyttar mer tyngd till höger framben och släpp sedan.
Vad händer?
evis skrev:Knepigt för jag tänker tvärtom - att den lägger mer vikt på höger fram. Vänster fram är lite uträtad - ifall en sådan här grej går långt så ser man det på hovarna, på denna häst att den vänstra hoven skulle bli högre på trakten, trängre och "högre" än höger framhoven. Höger fram blir bredare och lägre i trakten ("bättre" hovmekanism). (men det är bara ifall det går långt och hästen är sådan här "alltjämt" ett bra tag) .
evis skrev:För övrigt väldigt vanligt med just den sidskillnaden - alltså att höger är "lägre" och hästen "tyngre" på höger fram..
evis skrev:Nu kan man ju inte ställa någon "diagnos" med hjälp av bilder men ifall jag litar på hur det brukar vara skulle jag gissa att hästen har låsningar i sista halskotorna och första bröstkotorna, är roterad här till höger (om jag inte tänker fel) - den "lutar" hela sin bröstkorg till höger, magen bullar ut mer åt vänster när den rör sej...
evis skrev:Jag tycker hästen ser fin ut på rumpan faktiskt, kanske lite mindre musklad gluteus (mitt uppe på korset) på vänster sida men jag ska inte gissa varför - det är svårt att veta. Diagonal-avlastningar är ju annars vanliga = jag tänker att om hästen har problem i till exempel vänster SI-led så kommer den lättare bli roterad i bröstryggen och "låg"/tung på höger fram.
Hur yttrade sej den här hältan? Rörelse eller belastningshälta (syntes den när hästen hade benet i luften eller benet i backen)?Tinen skrev:PRECIS!!! förra året hade hon en mystisk hälta vänster fram.
Barfotahovslagare vill ofta se det som att alla problem hästen har i hoven kommer från hoven själv, det tror jag inte är riktigt sant. Många problem som syns i hovarna är ett resultat av problem någon annanstans - och åtgärdar man bara hovarna så kommer problemen bara ändra skepnad.Tinen skrev:Efter diverse besök hos distriksveterinärer kom en barfotahovslagare hem till oss och såg att hon var mkt högre i trakten på vänster sida. Detta rättades till och efter skoning när hoven var "rätt" så var hon helt plötsligt ohalt.. veterinärerna begrep aldrig riktigt varför, och klassade hennes hälta som en felskoning av min förra hovslagare.
för det borde väl ändå kunna vara något som hovslagaren ska se till? att inte trakten blir högre menar jag?
Jepp - väldigt många!Tinen skrev:Du menar att många hästar har detta problemet?
Det är logiskt att hon faller inåt i höger varv när hon ser ut såhär - i och med att hon lägger mer vikt på höger fram.Tinen skrev:förstår inte riktigt vad du menar..
om jag säger att det känns som hon faller inåt i höger varv? är det det du försöker säga med skjuta ut magen åt vänster?
Det är enbart kul med såna här trådar tycker jag, nyttigt att få träna ögat och läsa vad andra ser!Tinen skrev:mmm, skillnaden var större innan jag satte igång henne efter en kraftig vrickning hon fick i somras... Hon sattes igång försiktigt i september månad, så jag tror att rumpan kommer bli liksidig.. har verkligen gått åt rätt håll med tanke på hur försiktigt jag har ridit henne..
tack så jättemycket för kommentar!!
evis skrev:Hur yttrade sej den här hältan? Rörelse eller belastningshälta (syntes den när hästen hade benet i luften eller benet i backen)?
Jag är bara nyfiken!!
evis skrev:Barfotahovslagare vill ofta se det som att alla problem hästen har i hoven kommer från hoven själv, det tror jag inte är riktigt sant. Många problem som syns i hovarna är ett resultat av problem någon annanstans - och åtgärdar man bara hovarna så kommer problemen bara ändra skepnad. !!
evis skrev:Det är logiskt att hon faller inåt i höger varv när hon ser ut såhär - i och med att hon lägger mer vikt på höger fram.!!
evis skrev:Det är enbart kul med såna här trådar tycker jag, nyttigt att få träna ögat och läsa vad andra ser!
Totti skrev:Det här med bogar kan ju vara lite luddigt.
I bland så försöker de avlasta motsvarande fram genom att föra det friska frambenet lite in under kroppen för att ta upp mera belastning,
vilket bidrar till att bogbladet bullar ut, i bland så försöker de avlasta det onda fram benet genom att "dra upp" bogbladet och det kan man testa genom att göra knäknicken= man slår/puttar till lätt bakom framknät, om hästen knäar då, så kan det bero på att den inte belastar det benet. testa alltid bilateralt
Totti skrev:Eller så kan det ex föreligga ett problem bak som gör att hästen skjuter på ojämt vilket resulterar i att den landar hårdare på diagonal fram och bygger en större muskelmassa pga det
Japp, har testat detta, ingen reaktion alls..HannaZ skrev:Prova att ställa upp henne jämt. Lägg lite tryck på vä skulderblad så hon flyttar mer tyngd till höger framben och släpp sedan.
Vad händer?