Vad ser ni som hagstorleks-minimum?

Totola

Trådstartare
* För en ensam häst?
* För två hästar?
* För 3-4 hästar?

Jag är lite kluven. Är bortskämd med stora hagar på sistone men nu har vi fått dom uppdelade till nästan små "rutor" pga att det är färre än beräknat som kan gå tillsammans. Å andra sidan känns det som att måste den gå ensam är nog det värre än hagstorleken iom att dom sällan springer och busar ensamma. Ljusningen kom häromdagen när jag fick höra att en ny potentiell hagkompis flyttar till stallet. Men vågar man släppa ihop två hästar i en "ruta"? :crazy: (gick bra sist jag var i samma situation men då kände jag båda hästar och visste att dom var fredliga av sig). "Ruta" för mig är allt som inte har lite varierande terräng och/eller har åtminstone en längre rejs-sträcka. :)

Vad tycker ni?

Sv: Vad ser ni som hagstorleks-minimum?

Kan s äga att jag med är bortskämd med större hagar.
Skall flytta hästarna till stall nu o hagen är en liten rasthage, där skall de vara fyra st som samsas...
Enda fördelen är att alal fyra är lugna kusar utav sig, men känns hemskt ändå. Så längtar till våren när de åker på sommarbete igen!
Hehe.
Hoppas du får mer utförliga svar utav ngn annan!

Jag är oxå bortskämd med stora hagar och skulle ha jättesvårt att stalla upp annat än tillfälligt om det bara fanns små rutor. Men man kan ju inte alltid välja. Angående en eller två i rutan undrar jag hur stora rutorna är? Är de typ bara 10*10 m hade jag nog inte vågat om hästarna verkligen inte var suuuperbästisar och jättesnälla, eftersom det inte finns något svängrum alls, men om den däremot var kanske 20 *20 (och fortfarande snälla hästar) hade jag försökt släppa i hop.

Lycka till!

Hua! :p 4st var inte lite det..

ako: Jag har stått i samma stallplats ett tag och det är föst nu som min blivit drabbad av liten hage pga omständigheterna. Är dålig på mått men nog borde det vara motsvarande 20*20 åtminstone. Känner inte den andra hästen och eftersom den är nyköpt vet nog inte ägaren heller hur den kommer reagera. Men jag ska prata med stallägaren, borde gå att öppna upp till större hage.
Känns inte som något större problem (min kuse är en fredlig tuffing som kan stå på sig och går inte sönder i första taget :angel: ) vill nog mest ha argument till att slippa "ruta"! ;)

Så stora som möjligt såklart inom rimliga gränser. Jag tycker det måste finnas gott om plats för bus och lek - och att de verkligen kan sträcka ut i galopp. Jag skulle gissa att våra rasthagar är mellan ½ och 1 ha - i dessa går 2 - 3 hästar. Fölstonas hage är lite mindre till ytan men mer kuperad. Jag skulle inte ställa min häst i en hage som är 20 x 20 meter eller mindre (om det inte var för en kortare tid).

Nej, inte jag heller.. Men måste som sagt prata med stallägaren.
Det finns två valacker varav den ena är en unghäst som jag tror snart ska säljas, och den andra min som ska stå kvar. Den ena står i en "ruta" med lite terräng (bredvid skogen, stora stenar och som en kulle mitt på hagen, tack vare "kullen" och höjden på hagen blir den inte tokblöt) och det kändes mest som ett skumt beslut av vilken häst som skulle stå vart. Unghästen som inte ska stå med min pga skaderisken står alltså i den kuperade hagen medans min som går barfota och lätt får hovröta men är en "klipphäst" som gillar att klättra omkring och inte gör illa sig lätt får den släta leriga hagen. Sen att det hade gått att dela upp till två halvstora hagar istället för 4 små varav två tomma kändes också lite skumt! :p Får prata med dom som sagt för känner jag dom rätt har dom nog helt enkelt inte tänkt på det eller har någon annan planering bakom.

Jag är bortskämd med egen gård och stooora hagar.

Mina 2 hästar som bor hemma har en hage på lite mer än en hektar vintertid. Till nästa vinter kommer min 3:e häst hem och då kommer hagen att utökas till minst det dubbla.
Jag vill att hagen ska vara tillräckligt stor för bus och lek, tillräckligt stor för att tillåta rejs i galopp och inte förvandlas till lervälling vid minsta lilla regnskur. En hage på 20x20 meter är inte tillräckligt för mig. Jag räknar nästan en sån hage till sjukhage:o

En hage på 20x20 meter är inte tillräckligt för mig. Jag räknar nästan en sån hage till sjukhage:o

Samma här, därav reaktionen! :angel: Förra sommaren fick det duga som tillfällig uppstallning. Men eftersom nuvarande stallplatsen inte räknas som tillfällig utan jag planerar att stå här så länge jag inte flyttar till annan stad el. dylikt blir det lite värre - "den där hagen hela vintern?!?" ska som sagt prata med stallägarna. Kunde inte vara med på förra stallmötet och när det var dags för hagbyte kunde jag inte säga till om något i förväg eftersom hagarna inte var iordninggjorda, visste inte från ena dagen till nästa vart man skulle hitta hästen! :p

Jag skulle inte släppa ihop två hästar på en yta mindre än en hektar. Det måste finnas plats att komma undan om det händer något...

Ang hagar så ska det vara kris för att mina ska behöva gå i hage där de kan se allt- alltså inga platta fält utan skogspartier/backar. Det är mer okej för mig med en lite mindre hage som är kuperad, än med 2 ha platt åker...

Jag räknar minimiarealen ca en hektar/häst, men då går de i stor flock. Minsta hagen jag släppt i var på 3 ha, då fyra hästar.
Skulle aldrig ha hästen ensam eller i hage som inte tillåter alla gångarter utan begränsningar.

/Migo

skulle aldrig ha två hästar på mindre än ridbanemått. och även då förutsatt att dom var mkt snälla! kan uppstå farliga situationer om en häst inte kommer undan... blir också mkt mer upptrampad på en liten yta.

Min hagstorleks minimum är 3-4 hästar per ha.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka