Vad ser ni? *bilder*

A

aenglah

Såg en sådan här tråd förut och vart väldigt intresserad.
Detta är mitt 13 åriga arabsto som har stått nu i två år.
Kunde inte riktigt få henne att stå som jag ville. Men dessa fotografier är de bästa av de 100 jag tog =)
Jag vill höra allt, negativt som posetivt.
Vad ser ni på bilderna?

Exanframifrn.jpg

Exanbakifrn.jpg

Exanuppifrn2.jpg

Exanuppifrn.jpg

Exanfrnsidan.jpg

Sv: Vad ser ni? *bilder*

Jättesöt!! Liknar en arabvallack i mitt stall!!

Hon ser lite sned ut på bilden uppifrån/bakifrån. Och ganska omusklad. Ungefär som min foderhäst såg ut i somras. Nu har jag musklat upp henne lite!!

Stammen är

E:Festiwal
U:Ex Diara
UE: Exelsjor
EE:Palas

Japps, Hon har börjat skrittas litegranna eftersom hon blir tokig av att stå.
Men vågar själv inte belasta henne då jag väger 75kg och hon är dräktig. Så hon rids inte så mycket just nu.

Det ser ut som hon har hasledsgallor båda bak?Och sedan ser hon lite sned ut men det beror troligtsvis på att hon inte står som "hon ska" på någon av bilderna?Håller hon alltid svansen sådär på sned eller är det för att hon trampar om? Svårt att säga något mer än just gallorna tycker jag då man inte ser hur hon ser ut "uppställd".
Skev i korset,någon skit i ländryggen/kotor som ligger fel i halsen samt krångel i nacken?OBS! det var bara en fråga det där sista jag skrev!
Följer tråden intresserat!

Ska försöka fixa bättre bilder på söndag.
Problemet är att eftersom hon inte rids så är hon typ inte så kontrollerbar utan springer typ över mig när jag försöker ställa henne :)

Hon har en intressant sjukdomshistoria. Den tar jag när folk har sagt sitt :)

Hon ser parallellförskjuten ut på höger fram, svårt att säga om det är samma på vänster fram eftersom vinkeln på bilden inte ger vänsterbenet rakt framifrån.
Ser ut att avlasta vänster bak på alla bilder utom den sista. Kan ju givetvis vara en slump, men nu frågar du ju vad vi ser. Tycker också att hon kanske är liiite mindre musklad på vänster sida bakifrån.

Väntar med spänning på fler bilder och sjukdomshistorik.

/JES
som också har två araber.

Lånar tråd...

Tycker också att hon verkar paralellförskjuten..men hon står inte riktigt rätt på bilden.

Skulle tro att hon var X- bent som föl
Hon har en fin manke.

Annars, yrkesskadad som man är så kommer jag med mitt utlåtande att:
det blir nog en fin fölmärr eftersom hon har brett kors och fin längd på ryggen.
Även juvrets spenar ser optimala ut..:)

Så får du för dig att betäcka henne så leta efter en hingst som har perfekt framställ och en aningen mer liggande bogar för att få bra ett bra steg.

AM

Senast ändrad:

=)
Hon får sitt 5:e föl i sommar.
Är betäckt med Fynt

Fynt1.jpg

Fynt2.jpg

Planen är väl att betäcka om henne i sommar.

Hennes senaste föl:
LaShaiymhead.jpg

LaShaiymturn.jpg

Har tyvärr inga kort på nätet från sidan.

Helen Sipinen har tagit bilderna och innehar copyrighten =)

Imorgon kommer hovslagaren och även stallägaren kommer vara ute.
Så då borde jag ju kunna få bilder där hon står helt rätt.

Köpte henne i april 2001. Då var hon dräktig.

Mitten av juni kom fölet.

Sedan vart jag gravid så skrittade bara lite då och då.

Sedan hade jag dottern och lite ont om pengar och jobbade av stallhyran. Däremot kunde jag inte rida s mycket eftersom jag nästan aldrig kunde hitta någon som kunde passa dotten.

Bestämde mig för att låna ut henne på foder sommaren 03. Hon halkade i stallgången 3 veckor efter att de tagit över henne. Vet ej hur det gick till men fick ett ordentligt sår och ordinerades vila. När det läkt började de föröska sätta igång henne igen men " Felicia klagade på att hon var stel. I början trodde vi att det var eftersom hon stått så länge. Men i december 03 åkte vi till klinik. Hon hade kotledsinflammation ena fram. Sprutades med kortison.

Åkte tillbaka med henne efter 3 veckor. Kotledinflammationen var då borta men istället hade hon knäledsinflammation båda bak.

Åkte tillbaka efter 3 veckor. Då hade hon kotledinflammation båda fram och knäledsinflammation båda bak.
Trodde jag skulle gråta ihjäl mig.

Åkte tillbaka efter 3 veckor igen
Frisk i bak och ena frambenet. Sprutade ena fram.

Åkte tillbaka efter 3 veckor. Hon rörde sig bra men hade fått pålagringar på fram. Däremot hade hon inte spatt eller cystor.
Promenadridning skulle hon hålla för men inte tävling.
Däremot tyckte hon att det bästa vore att låta henne gå med föl.

Hade inte råd det året utan skickade henne till en kompis där hon fick gå på deras lösdrift i ett år :)

Gjorde böjprov igen.
Haltade då 4-5 steg vid böjning på fram. Veterinären tyckte inte att detta var farligt utan det var bara att sätta igång henne.

Hon stog i Uppsala så det vart ingen ridning. Funderade på att sälja eller låna ut henne men det slutade med att hon hamnade hos Fynt. Fick hem henne i Augusti och började då skritta henne.

Allt gick bra när jag red ute förutom att hon inte ville sätta under sig i högergalopp. Frågade runt och folk trodde att det var för att hon inte var så musklad. Började försöka rida lite enkel dressyr. Märkte då att hon inet riktigt vill ta fram höger fram. Går hur fint som helst i vänster men i höger varv gör hon allt för att slippa undan.
Vågade då inet fortsätta rida henne då jag vill att hon håller ett par år till så nu har jag inte ridit sedan 20 oktober.

Folk tycker att jag är löjlig eftersom inte visar någon hälta.

Tänkte låta en kiropraktor gå igenom henne så fort hon fölat. Men vad kan jag mer göra?

Tycker hon ser jättefin ut!

Har hon föl? Ser ut så på juvret, det var det enda jag reagerade på!

aenglah skrev:
=)
Hon får sitt 5:e föl i sommar.
Är betäckt med Fynt

Fynt1.jpg

Fynt2.jpg

Planen är väl att betäcka om henne i sommar.

Hennes senaste föl:
LaShaiymhead.jpg

LaShaiymturn.jpg

Har tyvärr inga kort på nätet från sidan.

Helen Sipinen har tagit bilderna och innehar copyrighten =)

:love: vad fin stoet är :love:

Tackar =)
Inget föl nu :)
Ni ska se hennes juver då fölningen börjar närma sig. Hon skulle nog inte ha några problem med att ge mat till två föl :)
Snodde mjölk av henne förra gången till en gris som tyvärr inet kudne dia sin mamma. Fölet växte så det knakade och så gjorde grisen. Däremot dog dne rätt ung pga lunginflammation i alla fall :(

En ny bild :)
Tog en hel del idag. Fick henne att stå mycket bättre :)

DSCN0842.jpg

aenglah skrev:
[...] i december 03 åkte vi till klinik. Hon hade kotledsinflammation ena fram. Sprutades med kortison.

Åkte tillbaka med henne efter 3 veckor. Kotledinflammationen var då borta men istället hade hon knäledsinflammation båda bak.

Åkte tillbaka efter 3 veckor. Då hade hon kotledinflammation båda fram och knäledsinflammation båda bak.
Trodde jag skulle gråta ihjäl mig.

Åkte tillbaka efter 3 veckor igen
Frisk i bak och ena frambenet. Sprutade ena fram.

Åkte tillbaka efter 3 veckor. Hon rörde sig bra men hade fått pålagringar på fram. Däremot hade hon inte spatt eller cystor.
Promenadridning skulle hon hålla för men inte tävling.
Däremot tyckte hon att det bästa vore att låta henne gå med föl.
Vilka leder har ni röntgat? Vad trodde vet. om anledningen bakom pålagringarna?
aenglah skrev:
[...] Gjorde böjprov igen.
Haltade då 4-5 steg vid böjning på fram. Veterinären tyckte inte att detta var farligt utan det var bara att sätta igång henne.

Hon stog i Uppsala så det vart ingen ridning. Funderade på att sälja eller låna ut henne men det slutade med att hon hamnade hos Fynt. Fick hem henne i Augusti och började då skritta henne.

Allt gick bra när jag red ute förutom att hon inte ville sätta under sig i högergalopp. Frågade runt och folk trodde att det var för att hon inte var så musklad. Började försöka rida lite enkel dressyr. Märkte då att hon inet riktigt vill ta fram höger fram. Går hur fint som helst i vänster men i höger varv gör hon allt för att slippa undan.
Vågade då inet fortsätta rida henne då jag vill att hon håller ett par år till så nu har jag inte ridit sedan 20 oktober.

Folk tycker att jag är löjlig eftersom inte visar någon hälta.

Tänkte låta en kiropraktor gå igenom henne så fort hon fölat. Men vad kan jag mer göra?
Tömkör och RAKRIKTA. Dels så belastar du ju då inte hennes kropp mer än fölet nu redan gör och dels så kan du lätt se när hon blir lite sned, om hon fortfarande sparar höger sida (och om det även är höger bak). Lägger hon svansen åt nåt särskilt håll när du rider? Kan vara värt att hålla koll på även vid tömkörningen. Ju starkare hon blir desto mer sällan ska hon behöva lägga svansen åt nåt håll. När fölet väl har kommit sen så borde hon vara rakare i kroppen och därmed starkare och då kan du säkert börja rida och rakrikta även från ryggen.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 606
Senast: Shaggy
·
Hemmet Nu har vi bott i huset i ett år! 😊🎂 Det har gått så fort och vi har ännu inte fått nån snits på det här med förvaring och organisering...
Svar
0
· Visningar
121
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
777
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama