Vad saknas i hästvärlden?

Sv: Vad saknas i hästvärlden?

En väst man kan ha på sig när man rider som varnar för att hästen tex är rädd för bilar etc, en varningsväst som bilister och andra trafikanter hinner uppfatta och ta hänsyn till!:idea:

Då skulle jag vilja lägga till: Bättre benreflexer eller andra reflexer man kan ha så långt ner som möjligt. För billyktornas ljus hamnar ju ganska långt ner.

Jag har tänkt på det många ggr när jag kör. Reflexvästar är bra, men det är benreflexerna man upptäcker först. Men de är ganska små, och det är här jag tänker att det finns ett utvecklingsområde:

Hur skulle man kunna ha större reflexer så långt ner som möjligt?
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

Tja, det är BARA herrar som använt våra hjälmar i 60, 61 och 62. Så någon korrelation verkar det finnas. Med tanke på att vi har sådär 75% andel kvinnor i kundkretsen, är det ändå ett ganska signifikant underlag. Sen om det är korrelerat till kroppsstorlek eller inte är icke-observerat.

Men notera att jag inte MÄTER kraniestorlek, var och en väljer den hjälm man trivs med, kanske vill vissa män bara ha en mindre tight hjälm?

Jag saknar också ridkläder i butikerna. Svårt att hitta ridbyxor när man är 190cm lång och väger straxt över 90kg. Samtidigt är kundunderlaget litet, så jag har förståelse för att utbudet är litet. Men plats för en liten nischad butiksavdelning borde det kunna finnas.
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

Finns en annan mjukare variant som täcker en större del av benet också :) Köpte sånna i vintras eftersom jag uppöever att de vanliga gula gärna spricker i kylan. Och boots men reflexer finns ju också.

Jag skulle vilja ha fler fasta varianter av reflexer som man bara kan låta sitta på under vintern.
Det finns ju iofs ibland reflexträns men jag skulle vilja ha lösa nosgrimmor och pannband med reflex.
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

Aha, ok. Men hur stora hjälmar har män då? I "min" butik har vi hjälmar upp till 63cm, och vi är världens minsta butik med pyttelitet utbud. Men vanligtvis har butiker inte det alltså?
:)
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

Allroundsadlar. När jag letade sadel var det hopplöst att hitta vettigt utbud av just allroundsadlar. Hittade till slut en, men det var nog mycket tur!
Pratade med den sadelutprovaren (som tidigare jobbat i England). Han hävdade att i England är det framförallt allroundsadlar som används av hobbyryttare, men i Sverige vill alla ha antingen dressyr- eller hoppsadel, eller både ock.
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

En allroundsadel är väl det sämsta av två världar? Det är vad jag har "lärt" mig.
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

KL
Kom på en sak: Nåhon sorts underlägg som man kan fästa i schabraken, tunt och lätttvättat och/eller smutsavvisande så man slipper tvätta schabraken så ofta så de håller sig snygga längre. Brukar ha ett tunt fårskinn under, det fungerar bra men på min lillhäst ligger sadeln perfekt utan någon paddning alls...
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

Jag vill inte vara en partypooper men visst kan man öppna en hästbutik eller vad man vill under förutsättning att man har ett j-igt bra betalt arbete någon annanstans. För man går garanterat i förlust i hästbutikbranchen, jag vet!!!
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

Går ditt företag med förlust varje år så är du misslyckad som företagare. Visst sägs det att det är svårt att gå med vinst de första 1-2 åren men jag vet många lyckade ridsportbutiker där ägarna har företaget som sin enda inkomst och klarar sig väldigt bra på detta.
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

Dessutom är det inte ens lagligt att driva näringsverksamhet om man medvetet går med förlust.
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

Tja jag tvivlar på att man som företagare medvetet drar ner sitt företag i konkurs. Det handlar väl mer om kunskaperna i att kunna driva ett företag, har man inte dom, ja då blir det inte lätt att få det hela att gå med vinst
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

Återför tråden till ursprungsämnet som var det som frågades efter: hur man driver Företag framgångsrikt kan vi väl disskutera någon annanstans.

Saknar: Skydd till sadeln som man kan använda när man rider. tex om man har en helt ny sadel eller lånat sadel som man inte vill ska bli blöt, repig osv. eller om man kanske har barn som ska rida och som har lite kortare ben. :)

Ländtäcke som det typ står HÄST på rumpan i reflextext ;)

Set med spade/grep + hink som man kan använda i transporten och som får plats i sadelkammaren.

Grep med kort skaft - för barn.
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

Bantningsmedel för hästar:D
Det vore bra om man kunde strö ut det i gräshagen.
Enligt reklamen för människor på bantningspreparat så går man alltid ner utan problem och kan äta på precis som vanligt.
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

Set med spade/grep + hink som man kan använda i transporten och som får plats i sadelkammaren.

DET skulle jag gilla! Jag tänker mig typ en lite rektangulär hink, lika bred som själva grep-delen på en grep. Sen kanske själva handtaget kan vara likt tältpinnar - med snöre mellan delarna så man lätt kan sätta ihop det till en hel grep, men isärplockat får allt plats hinken. Och så ett lock, så om det krisar kan man plocka upp bajs och ha det i hinken i bilen.

Jag tycker alltid det är så jobbigt på tävlingsplatser, där alla slåss om skottkärran och det snabbt blir överfull och tung som satan. Mycket lättare att mocka ner i hinken och sen ta med den och tömma i skottkärran!
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

KL.
Om man tar med nätbutikerna i beräkningen, tycker jag att det finns ett väldigt stort utbud av hästreladerade varor. Mer eller mindre dyra, mer eller mindre snygga (smaksak förstås), mer eller mindre god kvalitet.
Det som verkligen behövs, finns att få tag i.
I min närhet (närmsta stad) finns Hööks, man har stängselutrustning på Biltema, OBS har en ridavdelning, det finns hästutrustning på Granngården och på travbanan finns en välsorterad hästsportsbutik med utrustning för både körning, trav och ridning. någorlunda i närheten finns en mindre butik för westernutrustning (fem mil åt andra hållet). Det tycker jag är god tillgång.

Vissa saker behöver man prova först (sadlar till hästen, skodon och hjälm till människan), annar går bra att chansa på storlek och beställa.

Vad för slags hästrelaterade tjänster som saknas, beror kanske mest på var i landet man bor. Generellt sett finns det ganska få högkvalitativa islandshästtränare och westerntränare lokalt. Dressyrtränare är det mer gott om, liksom hopptränare.

Ärligt talat tycker jag att det finns ett enormt utbud av både varor och tjänster som är hästrelaterade, och att det egentliga behovet täcks alldeles utmärkt.
Jag skulle gärna se större utbud av westernprodukter, men i glesbygd är det mindre kundunderlag och därmed svårt att få lönsamhet för butiker.
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

När jag hade eget stall fanns set en sak som jag gärna hade velat ha -en välutvecklad avbytartjänst. Jag tror att det hade gjort succé!

En kedja med hästhotell, typ ett i varje by/stad ;) tror jag också hade varit bra. Dels för att kunna utnyttja när man typ åker på semester men även vid de tillfällen som man måste göra längre resor med hästen tex vid flytt eller långväga tävlingar.
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

kl
En liten bra, säker mobilficka att sätta på sadeln! Inte alltid mab har fickor på sommaren tex :idea: fast dåligt om man ramlar av iofs :confused:

var nog en dålig ide :p
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

kl
En liten bra, säker mobilficka att sätta på sadeln! Inte alltid mab har fickor på sommaren tex :idea: fast dåligt om man ramlar av iofs :confused:

var nog en dålig ide :p

Men det finns ju redan "fickor" som man fäster runt armen. Fungerar alldeles utmärkt om man bortser från risken med en mindre snygg solbränna ;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 867
Senast: Lavinia
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 144
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp