Vad saknas i hästvärlden?

blamecruella

Trådstartare
Jag går i tankar på att starta upp en verksamhet. Jag är inte intresserad av att arbeta med inridning/hästskötsel utan skulle vilja hitta en produkt eller en tjänst som vi hästmänniskor behöver. Jag har t ex märkt att det finns få fysiska butiker som är återförsäljare av bomlösa sadlar (iaf nära mig). Jag saknar en tränarportal för oss som rider på "hobbynivå" och skulle vilja ha ett par regntäta ridbyxor.

Vad saknar ni och era hästar? Högt och lågt! :D
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

En ridsportbutik som har ett vettigt urval för herrar. Min man får alltid leta runt halva stan när han behöver nya ridbyxor eller liknande, de flesta butiker har bara damkläder, och skor/hjälmar i damstorlekar. Det vore praktiskt med en butik som hade byxor, hjälmar och stövlar/skor även för herrar, och som skyltade med det så att man visste på förhand och slapp åka runt och leta.
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

Lite OT, men finns det hjälmar i herrstorlekar? Trodde man bara mätte omkretsen inuti?
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

Ett tips till dig o din man. Kolla på cusco eller uvex hjälmar! De finns i många olika utföranden. Dessutom är de flesta av dem även ställbara på hur de ska sitta på skallen, inte bara omfånget alltså. Dessutom slipper man den "kvinnliga" sammeten... :P De män jag har visat dessa hjälmar har blivit väldigt glada o älskat dem!
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

Lite OT, men finns det hjälmar i herrstorlekar? Trodde man bara mätte omkretsen inuti?

Ja, det är klart, men män har en tendens att ha lite större huvuden. Min man har ett antal storlekar större hjälm än vad jag har. Det finns ju inte särskilda herrstövlar heller, men en man behöver oftast ha lite större storlek än vad en kvinna skulle ha.
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

Ett tips till dig o din man. Kolla på cusco eller uvex hjälmar! De finns i många olika utföranden. Dessutom är de flesta av dem även ställbara på hur de ska sitta på skallen, inte bara omfånget alltså. Dessutom slipper man den "kvinnliga" sammeten... :P De män jag har visat dessa hjälmar har blivit väldigt glada o älskat dem!

Jo, det är klart det finns hjälmar, kruxet är att man måste leta efter dem. Det vore praktiskt om det fanns en butik, som hade ett komplett urval utrustning för män - som det är idag får man leta, och hitta hjälmen i en butik, ridbyxorna i en annan och stövlarna i en tredje. Det går ju det med, men jämfört med hur enkelt det är för mig, som kan åka till första bästa butik och hitta allt jag behöver, så...
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

Ja, det är klart, men män har en tendens att ha lite större huvuden. Min man har ett antal storlekar större hjälm än vad jag har. Det finns ju inte särskilda herrstövlar heller, men en man behöver oftast ha lite större storlek än vad en kvinna skulle ha.

Killar har väl inte större huvud generellt just huvudstorlek är ju inget som skiljer mellan könen utan precis som med tjejer så har vissa stort huvud och andra litet.
De killar jag vet hjälmstorlek på har alla normala 57-58 där ju också de flesta tjejer ligger.

Vad gäller sortiment så vet jag faktiskt ingen ridshop som inte har komplett sortiment även för killar, tom hööks har ju det. Och vist finns det speciella herrstövlar finns herrmodell av nästan alla märkenas stövlar.
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

Regntäta ridbyxor finns - softshell i de bra märkena är regntäta.
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

Killar har väl inte större huvud generellt just huvudstorlek är ju inget som skiljer mellan könen utan precis som med tjejer så har vissa stort huvud och andra litet.
De killar jag vet hjälmstorlek på har alla normala 57-58 där ju också de flesta tjejer ligger.

Vad gäller sortiment så vet jag faktiskt ingen ridshop som inte har komplett sortiment även för killar, tom hööks har ju det. Och vist finns det speciella herrstövlar finns herrmodell av nästan alla märkenas stövlar.

Fast om man är längre och större i hela kroppen, så är det väl inte så konstigt om huvudet är proportionerligt större också? Min man är definitivt inte något gigantiskt freak, kanske lite över medel för att vara man - 185 cm lång, 90 kg tung. En rätt normal man.

Och ja, han har betydligt mycket större huvud än jag. Som inte heller är någon konstig sorts pygmé, utan normalstor för en kvinna - 165 cm, 60 kg.

Det är väl ingen hemlighet att män i allmänhet är större (längre, bredare, grövre) än kvinnor? Och att kroppsdelar som t ex huvud och fötter tenderar att vara proportionerliga med resten av kroppen? :confused:

Och nej, alla ridsportbutiker har definitivt inte ett komplett sortiment för herrar, såvida mannen ifråga inte är så småvuxen att han kan ha damstorlekar. I så fall finns givetvis ett fullstort sortiment även för män. Men en man som drar herrstorlekar går ofta hem tomhänt. Och då pratar vi inte om att han kräver särskilda herrmodeller på stövlar, skor och hjälmar (hur nu de skulle se ut??), utan att de helt enkelt inte har t ex ridskor i storlek 44 i lager.

Lite lustigt att du vet att de butiker vi har varit i visst har ridutrustning i min mans storlek, fast de själva förnekar det. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

Nu skriver jag förstås att alla ridshopar jag vet har fullt sortiment till herr har väl inte skrivit någonting om de ridshopar du har varit i, nu bor jag ju inte i din del av sverige och kanske är det så att det är betydligt fler killar som rider här nere i skåne och därför håller också alla ridshopar fullt sortiment även för herr.
En snabb blick i hööks katalog ger att de har speciella herrridbyxor, stövlar upp till storlek 45 och hjälmar upp till 62.

Nej kraniet är inget som påverkas av resten av kroppsstorleken och det skiljer inte mellan män och kvinnor, finns många tjejer som har 60 i hjälm tex utan att vara stora i kroppen varken på bredd eller längd, det är sällan själva ansiktet som skiljer utan bakhuvudet.
Vet faktiskt bara en enda tjej som har så litet huvud som 55 och det är en tjej som är både lång 170+ och inte liten för övrigt heller.
Tycker det verkar som majoriteten ligger runt 57-58 oavsett om det är tjejer eller killar, har själv den storleken och har lånat hjälm av mer än en manlig ryttare (av varierande kroppstorlek) och de flesta tjejer som hjälp till här genom åren har haft samma storlek så de har alltid kunnat använda mina hjälmar när de glömt eller dylikt.
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

Jag skulle vilja att det fanns en bettbutik, sånna som finns typ i England och USA (och säkert massa andar ställen). Där det liksom finns allt! Jag älskar bett och har massor, men skulle vilja ha mer komplett utbud. Nu får jag ju duttbeställa här och där. Delvis pga stora prisskillnader (kan skilja 200 för exakt likadana, samma märke osv), skralt utbud men också för att bett i 9,5 och 10,5 inte alltid tillhör standardsortimentet.
(Min vuxna häst går bra med nästan vad skit som helst i munnen, som tur är :p Lillhäst är bebis och får nöja sig med rakt och tredelat.)

Fler schabrak i funktionsmaterial, eller fler på samma ställe iaf.
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

Både ridutrustning för herrar och brett bettutbud lägger jag på minnet! Två saker jag inte alls själv reflekterat över. Tack! Fler som har idéer?
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

Just nu drömmer jag om en bajsdammsugare/betesputs som inte kostar multum..en mindre variant/billigare som alla hästägare, mer svensson också skulle kunna ha råd med..

Hovplast, bättre utbud och lika där, inte kosta multum..samt större förpackningar. De flesta är svinddyra och för små förpackningar! Av hovplasten som är 2 komponentsplast, finns det dessutom få som inte ska användas upp på en gång..Blir svindyrt!
För min del har jag insett att det borde finnas i alla sadelskåp till nödfall om hästen tar av sig en sko och pajjar hovväggen tex, som nödräddare så att det finns något att spika i sen, samt skydda hoven tills hovis kommer.

Har säkert mer idéer men det här har stört mig mest på sista tiden :D
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

kl

Boxströ som löser upp skiten så man inte behöver mocka mer än 1 ggn i månaden å då endast byta spån:D
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

Men skiten försvinner ju spårlöst! Alltså ngt i ströet som gör att skit och piss löses upp i atomer:D
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

En butik med nästan uteslutande begagnadutrustning. Finns en liten avdelning i min lokala butik och den verkar vara poppis! Tyvärr sållas inte skräpet bort, som skabbiga träns, halvfulla linementflaskor, utslitna skor osv bör inte ens tas emot.

Varje gång jag kliver in i butiken så är det det första jag går till. Fyndat kvalitetsridbyxor för 200 spänn, nästan nya läderridstövlar för halva inköpspriset, täcken, bett, kvalitétsträns för en bråkdel av nypriset, me like:bow:

Vi hästmänniskor har ju en tendens att samla på oss så lika ofta som jag handlar lämnar jag in något som dottern vuxit ur eller som vi inte använder ;)
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

En sån nätbutik skulle jag vilja att det fanns :) Handlar en hel del begagnat och mycket är jättefint!
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

En väst man kan ha på sig när man rider som varnar för att hästen tex är rädd för bilar etc, en varningsväst som bilister och andra trafikanter hinner uppfatta och ta hänsyn till!:idea:
 
Sv: Vad saknas i hästvärlden?

Hur ser det ut med hästhotell? Har de någon konkurrens? Jag åker för tillfället inte särskilt långt och mycket med mina hästar men kan tänka mig att om man ska åka t.ex från Norrland och ner till södra Sverige, ev. vidare utomlands med djuren för tävling är det nog himla praktiskt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 867
Senast: Lavinia
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 144
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp