Vad säjer ni? Passform på sadel

alazzi

Trådstartare
12573694-M.jpg
12573691-M.jpg

Vi har två paddar nu eftersom hästen är helt omusklad i ryggen. Tror ni att jag kan rida i denna sadel eller måste vi skaffa en ny direkt?

Sadeln är en Premier med bomvidd full quarter.

Just nu håller vi bara på och sätter igång hästen, tidigare ägare sålde pga av tidsbrist så han är inte mycket riden.

Sv: Vad säjer ni? Passform på sadel

Jag tycker att sadeln verkar ligga bra. Lite svårt att se med pad under men det ser ut som den är ok. Känn efter så den ligger an överallt på ryggen och inte trycker in vid manken.

Testa rid ett pass så hästen blir svettig så kollar du om det är ett jämnt svettmärke där sadeln legat sen. Är det torra fläckar passa inte sadeln.

Jo, jag skulle förstås ha fotograferat utan pad också :o

Hej och grattis till nya hästen! :)
Det var lite svårt att se på bilderna, men det verkade kanske som om den reser sig lite där bak, stämmer det?
I så fall indikerar det att den är för vid.
I så fall kan ni pröva med att padda upp den extra framme vid hornet med tex med benpad eller dyligt.
Sedan är det precis som "gubben" skriver det bästa att rida ett rejält pass i sadeln så man ser att det blir ett blankt jämnt svettavtryck efter sadeln, torra fläckar- då har sadeln tryckt där, rubbad hårrem betyder också att den inte ligger rätt.

Om du har möjlighet att fota hästen utan sadel så kunde det ju ge in liten indikation vilken sorts bom den kan behöva, även en bild som visar mankens bredd och skulderbladen skulle vara bra! :smirk:

12313779-M.jpg

Så här ser han ut utan sadel. Han är liten, bara 152 cm så det är en storlek mindre än min Alazzi.

quarter4ever skrev:
Hej och grattis till nya hästen! :)
Det var lite svårt att se på bilderna, men det verkade kanske som om den reser sig lite där bak, stämmer det?
I så fall indikerar det att den är för vid.
I så fall kan ni pröva med att padda upp den extra framme vid hornet med tex med benpad eller dyligt.
Sedan är det precis som "gubben" skriver det bästa att rida ett rejält pass i sadeln så man ser att det blir ett blankt jämnt svettavtryck efter sadeln, torra fläckar- då har sadeln tryckt där, rubbad hårrem betyder också att den inte ligger rätt.

Om du har möjlighet att fota hästen utan sadel så kunde det ju ge in liten indikation vilken sorts bom den kan behöva, även en bild som visar mankens bredd och skulderbladen skulle vara bra! :smirk:

Tack! Det är jättekul att äntligen ha en quarter som har westernrörelserna naturligt. Men det är en stor skillnad i psyke på honom och min arab Alazzi.

Jo, jag tror också att sadeln är för vid, jag hade den till Alazzi som är väldigt bred. Men så länge han inte är musklad alls så vet man ju inte hur han kommer att se ut. Förhoppningsvis blir han betydligt bredare över ryggen snart när han är igång.

Quartrar brukar ju bli rätt breda och tror du hästen komma bredda på sig såpass så den fyller ut sadeln kan du ju bara padda på lite xtra tills musklerna börjar komma.

Att den reser sig därbak kan också bero på att den är skålad. Jag var med en gång under en sadelprovning och på en häst gjorde det inget att sadeln reste sig ngt där bak. En annan häst som var rätt omusklad kunde ha en ngt bredare sadel med extra padding tillsvidare.

Rid ett svettigt pass och kolla svettmärket istället. Är det jämnt och fint och sadeln inte tryckte någonstans kan det ju knappast vara farligt att använda den.

Om du gjort fel med antingen pad:en eller filtarna eller rent av sadelstorlek (vilket är sällsynt då en westernsadel inte går att jmfr med Engelsk vid utprovningen) så kommer hästen i dom flesta fall "tala" om det för dig, jag tycker det är viktigaste att du inte får islag kota mot sadel, men det känner du med handen i framkant, laborera gärna med att lägga till och ta bort filtar.Och som tidigare sagts rid ett rejält pass ,syna efteråt torrt/blött.

Hej igen!
Hur går det? Har du ridit ett rejält pass i sadeln än så du sett hur svettmärket blivit?

En sak som jag reagerade på var ett inlägg om detta med skålade bommar och att det kunde orsaka att sadeln reste sig.
Om sadeln reser sig pga skålad bom så visar det ju bara att sadeln INTE passar hästens ryggform, eller hur den ser ut vid bog och manke, om man ändå använder en sådan sadel så kan man ju skapa problem hos hästen på dessa områden!
Däremot om man kan padda upp en för vid sadel så att den ligger bra medans man musklar upp/om en häst så tycker jag att det är helt ok.
Glöm inte bort att kolla efter ett tag om du behöver ändra padningen då hästen förhoppningsvist musklar upp sig....

Lite off-topic, blev bara nyfiken på vad du menade med att det var sådan skillnad i psyke?
Vad är det som skiljer ?

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 484
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 876
Senast: caballus
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 105
Senast: Mogge
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 906
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar