Vad sägs om det här?

Sv: Vad sägs om det här?

Skall dressyrryttarna nu börja hota med att inte komma till start om domare dömer som vågar döma ner dom

Fast ska du vara ärlig så väljer ju många dressyrryttare bort tävlingar av det skälet ("nej där dömmer XX och det utsätter jag mej inte för...")
Problemet är väl bara att det inte finns nåt att hota med, i deras fall, vem bryr sig, liksom:confused:

Å andra sidan håller jag med om att det inte bör förekomma på mästerskap! De ska väl i alla fall utåt stå över sånt kan man tycka. :cool:

Sen är det som med allt annat som skrivs i media, vi har inte hela historien, det brukar alltid finnas andra versioner. Domardiskussioner på mästerskap är nog alltid känsliga. Vilket en annan del av artikeln visar:

We urge that the unwritten rule that a judge can only judge at an Olympic Games one time in his life is lifted. We also want to know for what reasons judges are appointed on a judging panel at a Championship. One thing is sure: the strong dressage countries should also be represented by a judge at the Championships

Isabell är en underbar ryttare :bow: men i OS blev ju hon märkligt "uppdömd" med tanke på den ovanliga demonstrationen av olydnad från Satchmo.
Det är mycket rävspel på den nivån är jag övertygad om och hon tillhör säkert de som "ska" få medalj som det verkade:cool:

Skall dressyrryttarna nu börja hota med att inte komma till start om domare dömer som vågar döma ner dom :grin:

Det är inget nytt, så har det varit i många år.

Det är bara för en publikdragande toppstjärna att ringa till arrangören, jag kommer inte om den domaren dömer.

...eller om arrangören, vilket det många gånger är, ringer upp och vill ha toppryttaren till sin tävling, rätt bra läge för ryttaren att framställa vissa krav.

Isabell är en underbar ryttare :bow: men i OS blev ju hon märkligt "uppdömd" med tanke på den ovanliga demonstrationen av olydnad från Satchmo.
Det är mycket rävspel på den nivån är jag övertygad om och hon tillhör säkert de som "ska" få medalj som det verkade:cool:

Det där tycker jag är en av de absolut tråkigaste aspekterna inom dressyr. Att det finns vissa som bara "ska" ligga i topp, oavsett vad som händer, att det inte är en viss ryttares "tur" att hamna i toppen än, osv. Det är så extremt uppenbart att det existerar, på alla nivåer, inte bara bland den yttersta eliten, och ändå totalförnekas det alltid av alla inblandade ansvariga. Hade mycket hellre sett att de kom ner på jorden, tog prestigeförlusten, erkände problemet och tog tag i det istället för att bara låtsas som det regnar. Men det lär väl tyvärr aldrig hända, så det är nog bara att acceptera som en av sportens "oskrivna regler"... Och, som jag har upplevt det, så brukar det i allmänhet jämna ut sig i längden, så länge man inte ger upp utan ger det lite tid.

Säger sedan inte att det är rätt, men man får ha lite i tankarna att det här med tävlandet är big business för någon som AvG och hennes gelikar. Det är ju inte egentligen själva tävlandet de tjänar sina stora pengar på utan allting runtomkring, men allt bottnar ju i just att de presterar och hela tiden hamnar i topp på stora tävlingar/mästerskap och får uppmärksamhet i media. Att man då kanske vill bädda för de bästa förutsättningarna (och dessutom har sådan makt och möjlighet att göra det) har jag viss förståelse för. Inte så "snyggt" kanske, men återigen, det är som det är. Så fort det är mycket pengar inblandade dyker det alltid upp en del mer eller mindre rumsrena förfaranden.

Ja, just nu är det lite "brottnings-vibbar" inom elitdressyren (syftar på det Ara slåss emot)...

Fast ska du vara ärlig så väljer ju många dressyrryttare bort tävlingar av det skälet ("nej där dömmer XX och det utsätter jag mej inte för...")
Problemet är väl bara att det inte finns nåt att hota med, i deras fall, vem bryr sig, liksom:confused:

Det är väl inte samma sak som att välja bort och hota :confused: Jag vet att många väljer bort tävlingar för att den och den dömer men då är det ju ett val man själv gör och som du säger ingen djävel som bryr sig.

Men när toppryttare hotar med att inte komma till en stor tävling för att vissa domare dömer undrar man ju vad dom är rädda för :angel:

Ja, just nu är det lite "brottnings-vibbar" inom elitdressyren (syftar på det Ara slåss emot)...

Ja dressyren kanske inte hör hemma i ett OS iallafall då när det går till på detta viset....

...eller om arrangören, vilket det många gånger är, ringer upp och vill ha toppryttaren till sin tävling, rätt bra läge för ryttaren att framställa vissa krav.

Fegsport mao :mad:

Tacka vet jag rättviseaspekten i hoppning , där kan man inte ringa banbyggaren och säga , "du kan du håll i bommarna annars kommer jag inte":rofl::rofl:

Å andra sidan är dopingaspekten högre :cool:

Fegsport mao :mad:

Tacka vet jag rättviseaspekten i hoppning , där kan man inte ringa banbyggaren och säga , "du kan du håll i bommarna annars kommer jag inte":rofl::rofl:

Har man köpt häst av överdomaren och pappa/mamma ör bra kompis med honom, kan man alltid få honom gå upp i domartornet och se till att x-antal sekunder dras av p åtiden så man får den där rosetten och plaketten.

Jag var domarsekreterare när det hände och hade hand om tidsautomaten, ägd av överdomaren.

Men när toppryttare hotar med att inte komma till en stor tävling för att vissa domare dömer undrar man ju vad dom är rädda för :angel:

Det håller jag med om men jag tror inte det är ovanligt tyvärr, bara att det kanske inte alltid blir offentligt med rävspelet bakom kulisserna, som någon sa, överallt där det finns mycket pengar inblandat så.......:cool:

Det betyder inte att det är ok, tvärtom.

KL

Bara som en liten parentes i diskussionen så är det så att, för att någon djävel ska bry sig så måste du tillhöra absoluta världstoppen.
Till exempel i en WC, då är det kanske max 5-8 ekipage som kan "hota" så som ni beskriver här. Det är också de ryttarna som rider "gratis" i mästerskapen.
För det övriga startfältet så måste man 1. kvala in 2. betala hiskeliga summor för att få tävla (5000 Euro är en vanlig summa för att få delta i en WC om du inte tillhör den absoluta toppen).

KL

Bara som en liten parentes i diskussionen så är det så att, för att någon djävel ska bry sig så måste du tillhöra absoluta världstoppen.
Till exempel i en WC, då är det kanske max 5-8 ekipage som kan "hota" så som ni beskriver här. Det är också de ryttarna som rider "gratis" i mästerskapen.
För det övriga startfältet så måste man 1. kvala in 2. betala hiskeliga summor för att få tävla (5000 Euro är en vanlig summa för att få delta i en WC om du inte tillhör den absoluta toppen).

Hmm förbundet betalar väl ryttarnas WC-starter :confused:
Det gör dom ju i fälttävlan iallafall. (visserligen inte så dyrt)

I Sverige är det så för vi har inte så många ryttare på toppen.
Men i t.ex Tyskland så betalar de bara för den absoluta världseliten, lyckas du kvala innan så blir det att öppna plånboken...och 5000 Euro är gängse pris för ett s.k "vipbord" som det heter. Fint ska det va.
Gäller att man har en bra sponsor då.

Jag är faktiskt förvånad över att den fortfarande är kvar. Eftersom så många säger att det är så korrupt :confused:

Det är i alla fall bra att frågorna tas upp! (även om det kanske också har pratats om i alla tiden, jag är ju inte född på stenåldern jag så jag kan ju inte hålla reda på allt...
innocent0009.gif
)

Senast ändrad:

.och 5000 Euro är gängse pris för ett s.k "vipbord" som det heter. Fint ska det va.

Herregud, det hade jag ingen aning om :eek::eek:
En av mina kompisar som tävlar ponny undviker att rida när en viss domare dömmer. Hon upplever att hur hon än rider blir hon nerdömd.
Själv måste jag säga att startfältet skrämmer mig mer än domaren :angel:

Det skulle aldrig kunna hända på våra hopptävlingar, vi har automatisk tidtagning men även en manuell tidtagare, allt för att slippa missar!

Det var just det som var grejen. Vi hade manuell OCH automat. Automaten ägd av överdommaren. Överdommaren hade sålt hästen ifråga till ryttaren och dess familj. Överdommaren påstod att han sett en video där tiden inte stämde med vad vi fått på både automaten och manuella tidtagningen och tvingade dommaren att ändra och dra ner tiden med minst fyra sekunder. Det var ett j*vla hallå, rent ut sagt. Vi fick rejäla utskällningar av överdommaren.

Träffade senare en person inom ridsportdistriktet som ansvarar för dommare. Hade jag känt personen vid tillfället så hade jag anmält, på dennes rekomendation, för den personen talade om för mig att video gäller inte som bevis för tider och detta vet överdommare i landet. Det hade dessutom gått en ansenlig tid mellan incidenten och träffen med distriktspersonen.

Så nog händer det trots att man har dubbel tidtagning.

Nähä! Dumenar inte det. Kom till större nationell tävling och hittade inne på stalltoaletten en använd kanyl med tydliga blodspår. Färska blodspår. Tydligt att det var en kanyl för användning på häst. Lämnade in den på stallsekretariatet.

Ganska vanligt.

Ps. Hästbussar tillhörande ganska namntunga ryttare var välförsedda med herbaflog. Har för mig det är 96 timmar karens på den. Mångahästar behandlades på tävlingsplats med herbaflog. Det är inte bara på OS hästar dopas eller behandlas med karensbelagda preparat.

Senast ändrad:

eh... hur dum kan man vara som lämnar en kanyl och tydliga blodspår?

Antingen så var det inget att dölja eller så är vissa hästmänniskor väldigt pantade i huvudet... man börjar ju undra

Liknande trådar

Dressyr Doctor Gerhard Von Schwarrazinhoffer No one had ever interviewed Gerhard Von Schwarrazinhoffer before. I thought it was...
Svar
3
· Visningar
1 219
Senast: Kung Bob
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka