Vad säger TR om bettsling på häst vid tävling?

V

Vildvittran

Jag har en ponny som skall börja gå dressyrklasser för storhäst då ryttarna är över 18 år.
Så till mina frågor.:o
Vad gäller bettsling? Vad får man ha för bett när man tävlar häst? Får man rida på andra bett än "standard" även på så låga klasser som LB LA?
Vilka bett är tilllåtna i så fall?:confused:

Sen undrar jag om det finns någon som vet hur man gör när man löst både ponny och häst licens? Kan man maila och meddela att hästen skall tävla som storhäst eller måste man ringa?

Sv: Vad säger TR om bettsling på häst vid tävling?

Generellt sett så är det bara vanligt tränsbett som gäller i alla klasser upp till MSV C. I MSV C och upp till och med MSV B:3 är kandar valfritt, och i högre klasser är kandar obligatoriskt. Det finns lite olika varianter av tränsbett som är tillåtna. (två och tre delade osv) Men det bästa du kan göra är att titta i dressyrTR, där finns det bilder på allt som är tillåtet. Finns det inte med där så får du inte tävla på det.

Lycka till på tävlingarna!

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
531
Senast: Mli
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 678
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 493
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Vad gör vi? Del CCVI
  • Favoritdrinkar