Vad säger ni?

T

trolli

Om en häst,ca 450 kg i normalt arbete, som står på fri tillgång på hö,1 ½ kg krafft lucern samt en dl krafft röd miner? Bra/dåligt?

Vi har en diskution här och tänkte höra vad ni andra säger?

Sv: Vad säger ni?

det beror ju på vad höanalysen säger..
det kanske passar superbra till höt eller så är det superkasst

Finns ingen analys på det då det tas från flera olika ställen...

Som sagt är det ju svårt utan analys,
men ger du inget kraftfoder alls?

det beror ju helt på hur mkt hösilage den äter! och hur lättfödd den är. är det tex ett fullblod eller en fjording??

han äter vanligt hö,fri tillgång,tror han äter mellan 9 och 12 kg om dagen. kallblodstravare är han. nej han äter inget kraftfoder,vet inte vad man skulle välja och i vilka mänder etc.. han är inte vad man kan kalla lättfödd,snarare tvärtom. men han håller sig fin på lucern och är pigg och glad! :)

vad är det för häst och vad används den till ? tkr det låter som en borde kunna klara sig på, min häst äter ca. 20 kg hösilage per dag och han går på fri tillgång i hagen, han får även 0.3 kg kra**t protein + mineraler och salt. Han skulle ha gått på bara hösilage och lusern men han slutade äta lusernet. Hur mkt grovofder öppskattar du att din häst äter / dag, och hur ser den ut i hullet ?

om du ser mitt svar ovan- Han är en kallblodstravare,rids mest,körs ibland,jobbar 5-6 dagar i veckan. jag uppskattar att han äter 9-12 kg hö per dag. det varierar,ibland mer ibland mindre. han är fin i hullet nu men blev tunn i början av vintern. det var då jag började med lucern. sen dess är han fin.

Är hästen fin i hull och muskulatur är det nog inget större fel i foderstaten.

Det är allt som går att säga utan att veta höets värden...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 225
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 553
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 101
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka